Inlägg från: luciferus incarnatus |Visa alla inlägg
  • luciferus incarnatus

    Ny skolskjutning i USA,, men då säljs MER vapen?!?!

    Är inte det självförklarande?
    Folk vill kunna försvara sig själva, det enda man uppnår med restriktiva lagar och förbud att dom laglydiga blir försvarslösa, dom som skiter i lagar kommer få tag på vapen om dom behöver.
     

  • luciferus incarnatus
    Ljushuvud skrev 2013-05-09 17:01:18 följande:
    Det är ett vanligt resonemang! Men man vet att många oskyldiga blir skjutna om det finns gott om vapen. Det var väl bara några dagar sedan en fyraårig sköt ihjäl sin lillasyster? Med sitt EGNA vapen!! Vapen dödar och det är en människa som håller i det! Här i Sverige är det relativt ovanligt att "svensson's" blir skjutna, mer vanligt att det är människor som på något sätt redan har en anknytning till kriminalitet. Bäst är ju att vapen är helt förbjudna. Och att myndigheterna har rätt metoder och mandat att se till att det är ett minimum av vapen ute i samhället
    Nej, det är människan som dödar och vapen är bara ett verktyg.
    Om en människa vill döda så behövs det inga vapen, vapen för sig är dock bara metalklumpar utan egen vilja.
     
    Problemet med förbudet är att det begränsar som sagt endast dom som följer lagen, inte dom som vi _vill_ begränsa.
    Kollade på en interviu med polis från usa nu när vapendebatten har igen flammat upp där.
    Han sa en grej som har fastnat, han undrade vilket är det säkraste stället att vara på, svaret blev i ett rum fylld med beväpnat folk, anledningen var att om man nu förbjuder vapen och avväpnar civila så skulle polisen vara tvungen att skydda dom andra, om han misslyckas så står dom andra utan skydd.
     
  • luciferus incarnatus
    Ljushuvud skrev 2013-05-09 17:52:27 följande:

    Förstår inte liknelsen! Vapen och bilar? Skall man tillåta kärnvapen i vapenaffären?
    Kärnvapen kan jag tänka mig är extremt jobbiga att bära vid bältet och fungerar pissdåligt som självförsvar, även prickskyte eller jakt fungerar extremt dåligt.
     
    Hur som helst, det dör flera hundra i trafiken årligen, enligt din retorik så är det bilar som dödar medan människan råkar bara sitta i den, enligt din retorik är det hållbart att kräva förbud.
     
  • luciferus incarnatus
    Ljushuvud skrev 2013-05-09 18:07:44 följande:
    Så klart jag förstår vad du syftar på, tt just byta ut orden,, och att det skulle jämställas med en bil som kan innebära att människor dör och ett automatvapen. Men det är skillnad! Det finns många som blir misshandlade till döds,, händer och fötter är inte vapen i vilket fall! Inte heller bilar eller cigaretter! Vapen har ett syfte, att döda, eller i vilket fall ha möjligheten att döda. Det kan ju inte vara svårt att förstå?
    Även det är bullskit, en vän till mig blev dömd för just det, han försvarade sig själv mot fyra st, fyra st hamnade på sjukan med bland annat brutna lemar, krossad adams äpple och lite annat smått och gott.
    HAN blev dömd för misshandel för att dumstolen bedömde att hans träning har gjort han armar och ben till vapen.
     
    Vapen har för övrigt många syften, det beror på vem som håller i den.
     
  • luciferus incarnatus
    luciferus incarnatus skrev 2013-05-09 18:12:14 följande:
    Även det är bullskit, en vän till mig blev dömd för just det, han försvarade sig själv mot fyra st, fyra st hamnade på sjukan med bland annat brutna lemar, krossad adams äpple och lite annat smått och gott.
    HAN blev dömd för misshandel för att dumstolen bedömde att hans träning har gjort han armar och ben till vapen.
     
    Vapen har för övrigt många syften, det beror på vem som håller i den.
     
    Ett tillägg, även bilar kan användas som vapen.
    Det är bara att vilja avrätta nån och trampa på gasen så whips, den "snälla bilen" har blivit ett dödligt vapen.
    Så ska vi förbjuda vapenbilar också eller ska vi sansa oss och inse att det finns, har alltid funnits och kommer alltid finnas dårar som går över gränsen, det är ingen anledning att bestraffa och begränsa _alla andra_ som aldrig kommer gå över den gränsen.
     
  • luciferus incarnatus
    leversnitten skrev 2013-05-09 18:22:24 följande:
    Fast när 5-åringen skjuter ihjäl sin kamrat med vad han trodde var en leksak så är det knappast människan som dödar, då är det vapnet.

    Innebär det ens i praktiken någon ökad trygghet med lagliga vapen? Jag har ingen som helst statistik att grunda min åsikt på, men personligen ställer jag mig en aning skeptisk till just det.
    Nej, det är femåringen som sköt sin kompis, inte vapnet som själv tog sikte och avlossade en patron mot en oskyldig förbipasserande.

    Säg mig, låter du dina barn leka med köksknivar?
    Jag gör inte det, jag håller alla farliga föremål borta från barn, skulle jag sedan ha tillgång till skjutvapen skulle dessa inte förvaras där barn ens kunde få tag på dom om dom hade velat.
     
    Det gör det absolut, att ha ett vapen och kunna försvara sig ger trygghet, det ger även handlingskraft  och möjlighet att ingripa i situationer man annars skulle behöva ringa polisen för och vänta så där en kvart, tjugo minuter.
    Jag har själv gått beväpnat innan, just av anledningen att jag inte ville stå försvarslös _om_ nått hände,
    det har även räddat livet på mig vid två tillfällen.
    Nu när jag går obeväpnad så känner jag mig bara naken och vet att om nån väljer att ge sig på mig så slutar det förmodligen utan plånbok och mobil på akuten.

     
  • luciferus incarnatus
    leversnitten skrev 2013-05-09 18:34:07 följande:
    En kökskniv används för att skära mat. Ett vapen används för att skjuta andra levande varelser. Du kan inte göra den jämförelsen. (Du gjorde ju visserligen det ändå, men det är en irrelevant jämförelse.)

    Jag är rätt övertygad om att tryggheten är tämligen falsk och att det förmodligen leder till fler dödsfall och skador att folk får försvara sig själva med vapen än motsatsen. Människors förmåga att gripa in och styra upp situationer med egna vapen är garanterat grovt överdriven och leder definitivt till en våldseskalering.

    Sedan kan man givetvis tycka att denna våldseskalering är bra, och det har jag väl inga större synpunkter på.
    en kniv har alltid varit ett vapen för människan, endast på "senare tid" har vi börjat använda den bland annat i samband med matlagning.
    Menar du på fullt alvar att en kniv _inte_ är ett vapen?
    Skjutvapen används mycket riktigt för att skjuta, kan garantera dig att det stora flertalet om inte den överhängande majoriteten av skjutvapen i privat ägo kommer _aldrig_ riktas mot en annan människa.
     samtidigt som jag har ett vagt minne att jag nyligen läste om en icident, knivens motsvarighet till skolskjutningar, en man gick in med en kniv på en skola.
    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article16571146.ab
    Mycket riktigt, minnet svek mig inte, hur ställer du dig mot detta?
     
    Vapen "kniv i det fallet" har räddat livet på mig vid två tillfällen så jag är inte alls med dig på att det skulle röra sig om falsk trygghet.
    Inte grovt överdrivet utan beror mer på personen som dyker upp, säg att du går in i misshandel, 4 st sparkar och hoppar på en liggande, du har en pistol på dig, vad gör du?
    Ingriper du för att rädda den liggande eller går du förbi?
    Du kanske då väljer den laglydiga alternativet och ringer polisen för att sedan fortsätta bevittna spektaklet som utspelar sig framför dig, vad säger du?
     
  • luciferus incarnatus
    leversnitten skrev 2013-05-09 18:36:15 följande:
    Att vilken dåre som helst som har tillräckligt med pengar för att köpa ett handeldvapen "handlingskraftigt" ska gripa in i en våldsam situation är ett oerhört skrämmande scenario. Trygghet är det sista jag tänker på då.
    Ja, vilken DÅRE som helst kan idag köpa sig ett vapen för att sedan använda det på andra människor, andra människor som idag har inget att sätta emot.
  • luciferus incarnatus
    leversnitten skrev 2013-05-09 18:49:38 följande:
    En kniv kan givetvis användas som ett vapen, det kan de flesta saker. För ett barn har en kniv förhoppningsvis inte den associationen dock, medan ett skjutvapen inte gärna kan ha någon annan association, även för en 5-åring.

    En påtänd man drar ett vapen och rånar med det en äldre dam. Situationen upptäcks av en vardagshjälte som drar sitt eget vapen för att styra upp det hela. När den påtände mannen ser detta skjuter han omedelbart damen till döds och skottskadar även en förbipasserande innan vår vardagshjälte hinner ingripa. Detta är m a o för dig ett önskvärt scenario? (Jag misstänker att det inte är det, men väljer här att använda din något fåniga retorik). Tror du att scenariot är orealistiskt?
    En kniv _är_ ett vapen som även kan användas till annat, likaså skjutvapen, dom kan också användas till olika syften.
    Olyckor händer när man har att göra med potentiellt farliga föremål, knivar dödar lika effektivt som skjutvapen bara man vill använda dom så.
    Dock är det självförklarande att barn ska inte handskas med farliga föremål utan översyn.

    Det var inte det scenariot jag frågade efter.
     
    Men ja, för att ändå beröra det, påtända missbrukare rånar folk till höger och vänster idag, folk som inte har nått att sätta emot.
  • luciferus incarnatus
    leversnitten skrev 2013-05-09 19:00:42 följande:
    Sannolikheten för att en 5-åring av misstag skulle lyckas döda en kamrat med en kniv är enormt mycket mindre än vid ett liknande scenario där ett skjutvapen är inblandat. DET är vad jag vill ha sagt. Ett skjutvapen är helt enkelt mycket farligare än andra farliga föremål. I övrigt har du givetvis rätt.

    Hade folk haft något att sätta emot så skulle resultatet bli fler olyckor och dödsfall men inte färre rån. Håller du inte med?
    Tror du på det själv?
    Två femåringar leker, dom snubblar och trillar, vad händer?
    Ett skjutvapen däremot behöver inte vara laddad, kan ha säkringen på, kan klicka, ja, sannolikheten är fanne mig högre att dom skadar sig på kniv än ett skjutvapen då en kniv är _alltid_ laddad osäkrat och redo att skada i motsatsen till skjutvapen.

    Färre fullbordade rån, att antal rån inte skulle falla i sig kan du ha rätt i, folk rånar inte för skojs skull utan det är ren desperation det handlar om där.
     
Svar på tråden Ny skolskjutning i USA,, men då säljs MER vapen?!?!