• Pudding

Vitpeppar mot magsjuka

En välkänd huskur mot magsjuka är att svälja ett antal hela vitpepparkorn i förebyggande syfte när man vet att man har blivit utsatt för smitta, dvs INNAN man över huvud taget har börjat känna sig illamående. Många hävdar att detta är en anledning till att de aldrig blir magsjuka. Andra menar att de har blivit magsjuka TROTS vitpeppar.

Många hävdar också att det är en myt att vitpeppar skyddar mot magsjuka. Det finns heller inga studier som kan styrka att det har någon effekt. Å andra sidan finns heller inga studier som bevisar att det INTE har effekt.

Jag är nyfiken på hur det ser ut bland familjelivs användare, hur vanligt är det att man tar vitpeppar för att skydda sig mot magsjuka, och hur vanligt är det att man anser att det fungerar? Rösta utifrån förutsättningen att ni anser att ni blivit utsatta för smitta.

(Själv hör jag till dem som äter vitpeppar och tror att det fungerar...)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka
  • viseversa

Jag äter INTE vitpeppar. Å andra sidan är jag imun mot vinterkräksjukan och får väääldigt sällan andra kräk sjukor trots att jag utsätts för dom. 

• La Lola
    La Lola skrev 2012-12-15 09:43:02 följande:
    Äter inte eftersom det är meningslöst.
    Om vitpepparkorn fungerade skulle nån ha uppfunnit något så att man inte får magsjuka.

www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv.../
    alltså nån medicin som är vitpepparkornbaserat.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Themis

Om ni såg Historieätarna i veckan (1700-talsprogrammet) så käkade man en helvetesmedicin som bestod av peppar i ett ägg som man skulle äta med skal och allt då också, så det är knappast nåt nytt, men lika verkningslöst då som nu.

Det är urgammal folklore att det som är "starkt" skulle kunna vara magiskt och bota sjukdomar.

Så folk, flytta tillbaka ca 300 år i tiden, svält och sluta borsta tänderna så har ni en levnadsstandard som matchar er grad av vidskepelse.

Vetenskapen berättar däremot för oss att var femte svensk är naturligt immun mot kräksjukevirus, och det är något som man kan visa och bevisa. Dessa personer har en mutation av ett protein på cellytan som viruset dockar mot, och finns inte den speciella formen för viruset att fästa tag i så kan det inte komma in i cellen och starta sin infektionscykel.

Vetenskap handlar om att kunna förklara varför. Ingen som förespråkar att äta peppar har ännu gjort så mycket som ett halvdant försök att förklara vilket ämne som kan vara verksamt eller på vilket sätt det skulle hjälpa.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Pudding

Det är klart att en hög levnadsstandard och en god hygien är betydligt viktigare för att skydda mot sjukdomar, så jag föreslår inte att vi flyttar tillbaka i tiden! Däremot tycker jag inte att det är fel att vara troende. Personligen är jag lite av en emetofob så för mig är det viktigt med en tro att klamra sig fast vid, eller en ritual att utföra, annars blir den här säsongen fullkomligt outhärdlig (full av oro) eftersom det verkar i det närmaste omöjligt att skydda sig mot t ex calici.

Det här tycker jag var en balanserad och bra artikel på ämnet. Citat:

"Edward Högestätt, professor i klinisk farmakologi på Lunds universitet, vill inte rakt av avfärda vitpepparkuren som helt osannolik.
    – Det finns aktiva ämnen i peppar som skulle kunna påverka mag-tarmkanalens funktion. Där finns en biologisk möjlighet, säger han.

Han konstaterar att det inte har gjorts några kända kliniska studier om vitpeppar avseende infektioner eller andra sjukdomar i mag-tarmkanalen. Men han understryker att frånvaro av bevis inte är samma sak som frånvaro av effekt. Det går inte att kategoriskt avfärda alla traditionella huskurer som myter.
    – Minst hälften av våra registrerade läkemedel idag är baserade på kunskap som vi fått från naturprodukter." 

Förresten finns det läkemedel som tar bort illamående vid magsjuka, så i praktiken skulle man kunna slippa kräkas. Ännu mer intressant vore dock ett vaccin!

• Pudding

Inte många som har röstat än, men hittills är det oavgjort! Glädjande nog tycks tre av fyra slippa magsjuka oavsett om man äter vitpeppar eller inte.

• Lufsan

Åt det i januari i år när det gick kräksjuka på jobbet (förskola) och blev aldrig sjuk. Men det kan ju lika gärna vara ett sammanträffande. Var också noga med handsprit och sånt då. 

En dag i sänder.
  • tahira

Jag har aldrig använt mig av vitpeppar och jag har aldrig varit magsjuk.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • EvelinasSyster

Använde det när jag var yngre jämt, var magsjuk totalt två gånger innan jag fyllde 11. Körde nog med vitpeppar upp tills jag var 15 i alla fall. Sen dess har jag inte använt och har *peppar peppar* aldrig fått magsjuka sen innan jag fyllde 11. När jag var 20 sov jag tom i famnen på min kk som senare på natten vaknade och kaskadkräktes i typ två dagar framåt utan att jag blev sjuk xD Då var jag säker på att det var kört

• Anna74a

Käkar vitpeppar, funkar på mig.
    Inom örtmedicin är vitpeppar känd för att vara antiseptiskt.
    Varför skulle det vara en skröna?
    Och medicin är ju utvecklad från olika växter och deras egenskaper ifrån början.

Svar på tråden Vitpeppar mot magsjuka