• Miniz1983

Det blev inte som vi tänkt oss.

1/12 födde jag en son i v.30+1  med akut kjejsarsnitt på grund av svår havandeskapsförgiftning och HELLP: Väldigt omtumlande. Jag åkte till akuten i tron att jag hade gallstensanfall men blev direkt körd upp till förlossningen där jag fick ligga i 2,5 dygn innan jag blev så dålig att det inte fanns något alternativ längre. Har nu legat på sjukhus i 2,5 vecka och det kommer bli minst 3 veckor till. Pga olika omständigheter kan inte min sambo vara här och stötta mig så mkt som vi båda skulle vilja och jag orkar inte hålla ihop snart. Känns som hela jag håller på att falla i bitar. Vår son mår bra, han klarar sig bra utan cpap och fick komma ur kuvösen efter knappt en vecka men han ligger kvar på akutsal ett tag till. Detta innebär att jag inte ens bor på samma avdelning som han ligger på och det känns som jag är mer separerad från honom än vad som skulle behövas egentligen. Får ju så klart sitta med honom så mkt jag vill men har ont av snittet när jag sitter för länge så orkar inte vara där hur mkt som helst. Känns som man är i ett vaccum där världen snurrar på utanför fönstret men ingenting händer där jag är. Gråter i massor och vill bara hem, få vara med min familj och låta vardagen ha sin gång. Hur gör man för att orka med denna påeriod på neo med allt vad det innebär och den känslomässiga berg och dalbana som man genomgår?

• Svar på tråden Det blev inte som vi tänkt oss.
  • viseversa
    Lufsan skrev 2012-12-15 12:16:14 följande:
    Nu är det stor skillnad på att ligga inne med ett barn i en vecka och att ligga inne lika länge som Miniz gör. Och det är väl klart att det är bäst att bara se framåt och vara positiv men ibland måste man få vara lite ledsen också. 

Tycker du är väldigt empatilös och tycker du kan hålla dig till någon annan tråd. 
    Ja kanske det. Dock tycker jag fortfarande att man får ta livet som det kommer. Och vara glad för att han mår bra. Kanske jag framstår som empatilös men jag tycker någonstans att man får rycka upp sig lite också.  
  • Miniz1983

Ja det är mkt att bearbeta när man är inställd på en sak, får reda på att plockar vi inte ut ditt barn kommer du dö och sen vara i en sits som man absolut inte räknat med där man är så himla beroende av andra för att kunna ta hand om sitt barn. Jag kan inte ge honom den vård han behöver, jag kan ge honom närhet och jag kan pumpa ut mjölk så han får mat men mer kan jag inte göra. Känner så klart att det är min son men samtidigt inte när jag inte är den som vet vad han behöver. Jag gör så gott jag kan men det är tungt ändå. Visst jag vet att 5-8 veckor som vi blir här är en kort period i det stora hela, och i efterhand kommer jag vara sjukt tacksam för tiden och tycka att det inte var så himla lång period. Men mitt i det känns det som en evighet.

• castafiore
    viseversa skrev 2012-12-15 12:12:22 följande:
    Jag tycker väl att man får ta det som det kommer. Nej jag har inte fött ett barn i v 30. Men låg inne en vecka med ett barn pga andra orsaker. Hon kunde dött utan vård eller hon skulle ha dött utan vård. Hon var därefter sjuk ett halvår efter sjukhusvistelsen.

Och JA det ÄR jobbigt men man får tänka på att det inte alltid kommer vara så. Han klarar sig bra och tre veckor kommer gå snabbt även om det inte känns så nu. Var glad att han mår så bra som han gör och ta en dag i taget. Att bli mamma innebär mycket känslor oavsett. Det är känsloladdat att få barn. 
    Du har helt enkelt inte de erfarenheterna som övriga i tråden har, och du verkar heller inte ha förmågan att sätta dig in i dem. En idé vore kanske att i framtiden trampa lite försiktigare på okänd mark?
  • Ninja05

Alla funkar inte som du. Och alla handlar inte heller efter vad du "tycker". Kan vara bra att ha i åtanke.

viseversa skrev 2012-12-15 12:19:43 följande:
    Ja kanske det. Dock tycker jag fortfarande att man får ta livet som det kommer. Och vara glad för att han mår bra. Kanske jag framstår som empatilös men jag tycker någonstans att man får rycka upp sig lite också.  

• gums84

När jag läste dom första raderna så reagerade jag och tänkte; Oj är det en gammal tråd jag skrivit! Även jag drabbades av preeklamsi och HELP och födde vår son med urakutkejsarsnitt i vecka 30 plus 1.

Jag hade min karl och han fanns på sjukhuset varje dag för vår son och mig! Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt du har det! Vill bara springa till dig och krama dig! Så fort snittet ger sig med tanke på smärtan så ska du se att det blir ljusare i tillvaron. Och fast det tar emot när det smärtar så är det bra träning för såret. Jag fick panik i början och trodde att jag skulle gå sönder. men när jag sen förstod att jag själv kunde hantera smärtan så b lev jag inte lika låst.

Bänka dig i fåtöljen bredvid din bebis och ställ in den i lutning =) din son behöver dig och du behöver honom <3 Jag sov i den där förbaskade fåtöljen bra många nätter tills vi mot slutet fick ett samvårdsrum. Vår son hade svår lungsjukdom och vi spenderade nästan 9 veckor på neo. För er ser det så mycket mer lovande ut! Tänk att han redan andas själv! Vilken kämpe! Då antar jag att det är orken till att äta som är nästa mål? =)

Stort GRATTIS till sonen! Och mängder med styrkekramar!!!!

• Lufsan
    Vad fint att du tycker så. Förstår dock inte varför det är relevant. Och så kan man ju säga om mycket "Va? Har din mamma dött, vad tråkigt. Men nu får du rycka upp dig lite. Du lever ju fortfarande"... Ja du framstår som helt empatilös. 
    En dag i sänder.
  • castafiore

Det absolut viktigaste för ditt barn är att du fokuserar på att försöka må bra. Det tekniska kan andra ta hand om, så snöa inte in på det. Din son behöver en mamma som mår bra.

• Totoro
    Ts lever i nuet och har det jobbigt och när man har det väldigt jobbigt så går tiden inte så fort som du skrev. 
    Snarare går den väldigt sakta. Det är inte heller så jävla lätt att rycka upp sig då man som nybliven mamma vill vara med sitt barn så mycket man kan och kunna ha sitt barn hos sig hela tiden.

Hon mår dåligt och du kommer och klagar på henne. Tror du det stöttar henne något? Du framstår som empatilös och du är empatilös.

Du har då verkligen ingen moral.....
    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Nyfiken gul

Vad jobbigt! Beklagar verkligen att du får uppleva detta när allt egentligen borde vara den lyckligaste tiden i ditt liv. 

Du säger att du pratar med sköterskorna men har du verkligen visat på allvar hur du mår och att även du själv är i behov av någon form av hjälp?  

Jag har själv två prematurbarn och det som var jobbigast var ju själva känslan av att man "måste" visa sig så stark för sitt barns skull - men vet du, man måste ingenting... Känner du att du faktiskt inte orkar och helst vill lägga dig ner o gråta  - så gör det.

jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på det jag egentligen vill berätta men kram till dig i massor!  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Miniz1983

Gums: jo jag sitter där tills jag verkligen måste upp och röra på mig. Ta Alvedon och sträcka ut. Och sköterskorna kör iväg mig ibland också med order om att sova vilket jag har extremt svårt att göra.

Försöker verkligen vida och berätta hur dåligt jag mår rent psykiskt och det jag får är man mår så här när man ligger här. Jag tror att också för att jag inte är på samma avdelning som Marwin är jag inte prio. Vi har inget familjerum och de enda sköterskorna jag har att prata med är på akutsalen. Jag har ett rum uppe på en stängd avdelning där det inte är någon personal. Visst jag bara vilar och sover där men känns som man är bortkörd från sitt eget barn. Att man inte duger som mamma

Svar på tråden Det blev inte som vi tänkt oss.