• JKF

Billigt och bra kattfoder

Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.

• Svar på tråden Billigt och bra kattfoder
  • kikkie

Eller torrfoder som man kan ha framme jämt , en kattunge behöver mat ofta varje dag , vissa torrfoder man köper i djuraffär innehåller mycket kött även dom

• Regnig måndag
    IceJossan skrev 2012-12-16 19:15:37 följande:
    Nä, torrfoder är helt onödigt. Finns ingen funktion med de torra bitarna. Som du skrev, katter behöver kött. För att hålla tänderna fina kan man ge råa kycklingvingar, torkade kycklinghalsar (hundgodis) eller annat segt hundtugg om katten äter det.
    Var hittar man torkade kycklingshalsar?

Jag har bara sett råa i den lokala affären men det såg så förbannat vidrigt ut att jag faktiskt avstod det...Skäms
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • nemo1
    kikkie skrev 2012-12-16 19:18:13 följande:
    Eller torrfoder som man kan ha framme jämt , en kattunge behöver mat ofta varje dag , vissa torrfoder man köper i djuraffär innehåller mycket kött även dom
    En kattunge ska ha fri tillgång på mat och det kan den även få med blötmat, blötmat kan stå några timmar utan att den blir farlig.

• JKF

Så en katt borde ju må bäst av bara våtfoder som jag tolkar det. Tror att jag och många andra trott att det är tvärtom...,, Trist. Antar att olika märken är olika bra även när det gäller våtfoder?

• Minza83
    IceJossan skrev 2012-12-16 19:15:37 följande:
    Nä, torrfoder är helt onödigt. Finns ingen funktion med de torra bitarna. Som du skrev, katter behöver kött. För att hålla tänderna fina kan man ge råa kycklingvingar, torkade kycklinghalsar (hundgodis) eller annat segt hundtugg om katten äter det.
    nej nej nej, blötmat är väldigt näringsfattigt och kattstackaren behöver då¨äta 6ggr så mycket mot torrfoder för att få i sig samma näring!!

det ÄR blötmat som är onödigt!!

vad gäller torrfoder så får man vad man betalar för...
    köper du billigt foder så kan du se på innehållsförteckningen att dess största innehållsdel är spannmål..
    du bör kolla fördelningen mellan protein och fetthalt.. protein bör vara störst och fetthalten ska vara minst halva proteinhalten! torrfoder är även bra mot tandsten.

vill man ge något extra utöver torrfoder så kan kokt kyckling vara bra, rå äggula, nötfärs - rå, tonfisk.

royal canin eller hills kan jag varmt rekommendera!!

har själv pysslat med både kattuppfödning (på seriös nivå, dvs raskatter med stamtavla, utställningar och diverse så har fortfarande kunskapen kvar, även om jag inte har katterna kvar pga allergi.. :/.. )

ts, det är jättebra att ni läser på ordentligt INNAN ni skaffar en katt. :))

• nemo1
    Minza83 skrev 2012-12-16 19:28:39 följande:
    nej nej nej, blötmat är väldigt näringsfattigt och kattstackaren behöver då¨äta 6ggr så mycket mot torrfoder för att få i sig samma näring!!

det ÄR blötmat som är onödigt!!

vad gäller torrfoder så får man vad man betalar för...
    köper du billigt foder så kan du se på innehållsförteckningen att dess största innehållsdel är spannmål..
    du bör kolla fördelningen mellan protein och fetthalt.. protein bör vara störst och fetthalten ska vara minst halva proteinhalten! torrfoder är även bra mot tandsten.

vill man ge något extra utöver torrfoder så kan kokt kyckling vara bra, rå äggula, nötfärs - rå, tonfisk.

royal canin eller hills kan jag varmt rekommendera!!

har själv pysslat med både kattuppfödning (på seriös nivå, dvs raskatter med stamtavla, utställningar och diverse så har fortfarande kunskapen kvar, även om jag inte har katterna kvar pga allergi.. :/.. )

ts, det är jättebra att ni läser på ordentligt INNAN ni skaffar en katt. :))

Tråkigt att DU inte läser på innan du skriver här. Att blötmat skulle vara dåligt är en skröna som somliga fortfarande tror på. Blötfodren av idag är HELFODER och fungerar utmärkt att ge som enda mat.
  • kikkie

Blötmat torkar ut ganska fort så den ska inte stå framme länge

• Rafael90

Jag köper MJAU. Kanske inte det bästa som finns, men bra mycket bättre än Wiskas och Friskies eller vad det heter. Dessutom behöver man inte åka till djuraffär för att köpa det utan det finns på Ica.

• Zizzy Zimsson

Jag köper Royal Canin Sterilised i 10-kilossäck. Torrfoder har kissarna stående framme dygnet runt.
    Morgon och kväll får de dessutom en liten portion blötfoder (Mjau i tetrapack).

Vet att de skulle må bäst av enbart kött (helst barf), men jag ger de ovanstående av bekvämlighetsskäl och en kompromiss gällande kostnad/näring.

De verkar må finfint

Sen fångar de en och annan mus eller fågel också. 

• nemo1
    Zizzy Zimsson skrev 2012-12-16 20:35:32 följande:
    Jag köper Royal Canin Sterilised i 10-kilossäck. Torrfoder har kissarna stående framme dygnet runt.
    Morgon och kväll får de dessutom en liten portion blötfoder (Mjau i tetrapack).

Vet att de skulle må bäst av enbart kött (helst barf), men jag ger de ovanstående av bekvämlighetsskäl och en kompromiss gällande kostnad/näring.

De verkar må finfint

Sen fångar de en och annan mus eller fågel också. 
    Tänkte bara tipsa dig om att fodret du ger är skitdåligt. Jag gick själv på det för några år sedan då man ju tror att RC är ett bra foder. Ffa kastratmaten innehåller massor med spannmål. Läs innehållsdeklarationen så får du se. Gå över till ett foder med mindre mängd spannmål i, RC lever endast kvar pga sitt namn.
Svar på tråden Billigt och bra kattfoder