• JKF

Billigt och bra kattfoder

Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.

• Svar på tråden Billigt och bra kattfoder
  • kikkie

Vår veterinär rådde oss att byta från RC foder till något med mera kötthalt

• Zizzy Zimsson

Tack för tipsen. Jo, jag vet att RC innehåller lite väl mycket spannmål. Men just nu kör jag på det... ska se om jag kan byta till något "köttigare" framöver

• JKF

Oj, vilken djungel! Ju mer jag lär mig desto mer frågor får jag 😉. Tycker i alla fall att Olivers verkar vara ett bra torrfoder. Men kommer också komplettera med våtfoder av nån sort. Men jag tar gärna emot ännu mer input!

• elyse

Vi testar ju ett foder som heter Brit (från Djurmagazinet) och som är fritt från spannmål. Finns för kattungar också.  Blötmat får katterna två gånger om dagen för att garantera att de får i sig vätska (de är rätt dåliga på att dricka). 

• IceJossan
    Minza83 skrev 2012-12-16 19:28:39 följande:
    nej nej nej, blötmat är väldigt näringsfattigt och kattstackaren behöver då¨äta 6ggr så mycket mot torrfoder för att få i sig samma näring!!

det ÄR blötmat som är onödigt!!

vad gäller torrfoder så får man vad man betalar för...
    köper du billigt foder så kan du se på innehållsförteckningen att dess största innehållsdel är spannmål..
    du bör kolla fördelningen mellan protein och fetthalt.. protein bör vara störst och fetthalten ska vara minst halva proteinhalten! torrfoder är även bra mot tandsten.

vill man ge något extra utöver torrfoder så kan kokt kyckling vara bra, rå äggula, nötfärs - rå, tonfisk.

royal canin eller hills kan jag varmt rekommendera!!

har själv pysslat med både kattuppfödning (på seriös nivå, dvs raskatter med stamtavla, utställningar och diverse så har fortfarande kunskapen kvar, även om jag inte har katterna kvar pga allergi.. :/.. )

ts, det är jättebra att ni läser på ordentligt INNAN ni skaffar en katt. :))

Nej, du har fel, tyvärr. Blötmat ÄR bättre än torrfoder!

Det är inte näringsfattigt, snarare tvärt om. Men det blir galet att jämföra innehållsförteckningarna utan att kalkylera bort vattnet, man måste räkna i torrsubstans för att jämföra de olika matvarianterna.

Royal Canin Indoor:

Protein: 27%

Fett: 13%

Vatten: 7%

Kolhydrat: 44%

Torrsubstans beräknas så här: 100 minus vattenmängden, alltså 100-7=93. Sen ingrediensen delat med 93, ex fett: 13/93 = torrsubstansen för den ingrediensen.

Räknat i torrsubstans, alltså utan vattnet:

Protein: 29%

Fett: 14%

Kolhydrat: 47%

Mjau Kyckling (blötmat):

Protein: 9,5%

Fett: 5%

Vatten: 82%

Kolhydrat: 1%

Torrsubstans:

Protein: 54%

Fett: 28%

Kolhydrat: 6%

---------

Så, vilket foder verkar bäst? Tänk på att en katt inte behöver kolhydrater och att fettinnehållet bör ligga på minst 20%. En mus är perfekt mat för en katt - vad består den av? Inte 44% kolhydrater, bara 13% fett och 7% vatten.

Mängden vatten i blötmat kan vara missvisande, det kan ställa till det för ögat eftersom det ser ut att vara näringsfattigt som du skrev. Men utöver allt vatten är det mycket bra mat. Och allt vatten är jätteviktigt för katten, det håller urinvägarna i fint skick eftersom de spolas igenom ofta. En katt som äter torrfoder löper större risk att drabbas av urinvägsbesvär så som urinsten  eftersom katten kissar mer sällan så att bakterier och "grus" lättare hinner bildas och ställa till riktiga besvär. Väldigt få katter dricker tillräckligt med vatten, eftersom deras kropp är konstruerad att äta mestadelen av den behövda vätskan (de ca 70% vatten som bytesdjuren består av) och har därmed inte riktigt så bra törstkänsla som de borde ha när de äter torrfoder. 82% vatten är alltså väldigt bra eftersom det är allt vatten en katt behöver.

• IceJossan

För den som inte riktigt hängde med i vad som är vad i beräkningarna över så är det torrsubstansberäkningarna man ska jämföra med varandra.

Alltså, vad ser bäst ut?

Royal Canin Indoor:

Protein: 29%

Fett: 14%

Kolhydrat: 47%

Mjau Kyckling (blötmat):

Protein: 54%

Fett: 28%

Kolhydrat: 6%

• Lilia

Både blötmat och torrfoder är helfoder, så du kan välja eller ge båda. Själv ger jag båda så får katterna välja. De får Hill's för steliriserade katter och Mjau blötmat.

• fjonkelina

Någon här som testat Applause torrfoder? Verkar ju vara ett riktigt bra helfoder till kissen.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.....................................
  • JKF
    elyse skrev 2012-12-16 23:00:16 följande:
    Vi testar ju ett foder som heter Brit (från Djurmagazinet) och som är fritt från spannmål. Finns för kattungar också.  Blötmat får katterna två gånger om dagen för att garantera att de får i sig vätska (de är rätt dåliga på att dricka). 

Någon som vet något om detta märke Brit? Blev rekommenderad detta i djuraffären....
    Vad är er erfarenhet, Elyse?
  • nemo1

Vuxenfodret innehåller endast 16% fett och det står då inte ens om det animaliskt fett. En katt bör ha minst 20% animaliskt fett i maten då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor. Fett gör inte katten tjock utan det är kolhydrater, dvs spannmål som är boven. 

• Pike
    fjonkelina skrev 2012-12-17 11:22:32 följande:
    Någon här som testat Applause torrfoder? Verkar ju vara ett riktigt bra helfoder till kissen.
    Jag har gett Applaws in ett år nu och tycker att det fungerar riktigt bra. Katterna äter betydligt mycket mindre av det än av andra torrfoder, troligtvis är det den höga kötthalten som håller dem mätta. All avföring ser ut som det ska och det luktar betydligt mycket mindre än med tex. RC. 

Jag har länge letat torrfoder och det bästa jag kunnat hitta har varit Orijen och Applaws, Applaws har aningen högre kötthalt och är billigare, så det fick bli det!

Huvudfödan för våra katter är dock blötmat, torrmaten står enbart framme när vi är ute på jobb och även under natten. 
  • Lilia
    nemo1 skrev 2012-12-17 12:15:34 följande:
    Vuxenfodret innehåller endast 16% fett och det står då inte ens om det animaliskt fett. En katt bör ha minst 20% animaliskt fett i maten då de tar sin energi från fettet och inte från kolhydrater som vi människor. Fett gör inte katten tjock utan det är kolhydrater, dvs spannmål som är boven. 

Det där stämmer inte, katter precis som alla andra djur går upp i vikt då de äter mer kalorier än de gör av med.
  • kikkie

Stämmer att flera kalorier gör katten fet ! Kolhydrater däremot behöver dom inte mycket av

• IceJossan
    Lilia skrev 2012-12-17 15:08:28 följande:

Det där stämmer inte, katter precis som alla andra djur går upp i vikt då de äter mer kalorier än de gör av med.
    Absolut är det så. Får de i sig mer kalorier än vad de gör av med går de upp i vikt. Men en katt som äter spannmålsrik kost går mycket lättare upp i vikt eftersom spannmålet omvandlas till fett. Kattkroppen behandlar inte kött och animaliskt fett på samma vis, det gör inte katten fet på samma sätt alls.
  • fjonkelina

Inspirerad av diskussionen här så köpte jag hem Applause torrfoder till kissen. Nu matvägrar han!! Blir så trött på vår katt som bara vill ha skräpfoder från Ica. Så nu står det 2 kg fint foder här till ingen nytta.

Någon som har förslag på hur man får katten att äta detta? 

• nemo1
    fjonkelina skrev 2012-12-30 08:50:44 följande:
    Inspirerad av diskussionen här så köpte jag hem Applause torrfoder till kissen. Nu matvägrar han!! Blir så trött på vår katt som bara vill ha skräpfoder från Ica. Så nu står det 2 kg fint foder här till ingen nytta.

Någon som har förslag på hur man får katten att äta detta? 
    Du ska fasa in det nya väldigt försiktigt. Börja med några enstaka kulor i det gamla.
  • fjonkelina
    nemo1 skrev 2012-12-30 09:25:18 följande:
    Du ska fasa in det nya väldigt försiktigt. Börja med några enstaka kulor i det gamla.
    Okej.Tack så mycket.
Svar på tråden Billigt och bra kattfoder