Billigt och bra kattfoder
Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.
Vi funderar på att skaffa en liten kattunge och undrar vilka kattfoder (torrfoder) som är både billiga och bra för katten.
Nu efterfrågades ju ett billigt och BRA foder, jag tolkar inte TS som att hen bara vill köpa det billigaste.
Dock så ska man ha råd att vaccinera, kastrera, id-märka och försäkra djuret men det förutsätter jag, naiv som jag är, att TS kommer att göra. Allt annat är ju grymt!
Försäkring kan man skippa om man har en buffert som täcker ev kostnader vid sjukdom dvs ca 25-50 000kr.
Kan bli dyrare ön 25-50 000 kr om det krävs behandlingar o operationer på en sjuk katt
Tack för alla bra svar och tips! Självklart är kvalitet och kattens hälsa det viktigaste, men ibland är det ju som sagt så att det dyraste inte heller är det bästa. Har pratat med en djuraffär och fått ungefär samma tips som här. Vi har flera bra kattböcker och internet svämmar ju över av info, men jag tycket att man ofta brukar få bra info och tips här.
Min erfarenhet är att billiga foder, typ ICAs äter katten massor av och fiser som jag vet inte vad och den lukten är mördande. 
Dyrare foder äter katten mindre av och fiser inte alls.
Så i kronor och ören räknat så sparar man inget med billigare foder.
Kattmat på typ Ica innehåller mest spannmål , katter behöver kött !
Förstår att det finns olika teorier om vad som är bäst, torr eller våtfoder. Någon som kan utveckla - fördelar och nackdelar?
Kattungar behöver både blöt o torr foder
Torrfoder innehåller rätt mycket vegetabilier: Spannmål eller potatis. Detta är inte bra för katten, eller finner åtminstone ingen funktion. Många katter blir överviktiga av kolhydraterna. Följdsjukdomar kan uppstå, njurproblem är vanliga. Torrfoder innehåller 8-10% vatten. Katten är gjord att äta bytesdjur som består av ca 70% vatten. Alltså måste en katt dricka jättemycket vatten för att få i sig all vätska den behöver - det är få som dricker tillräckligt. Dricker katten för lite ökar risken att urinsten bildas, eftersom urinblåsan inte sköljs igenom som den borde.
Blötfoder innehåller inga eller nästan inga kolhydrater. Alltså inget eller mycket lite onödiga ingredienser. Nästan bara kött och köttbiprodukter (undvik "animaliska biprodukter"). Det innehåller ca 80% vatten, alltså lite mer än vad en katt är gjord att få i sig via maten, och det innebär att urinvägarna sköljs igenom ännu mer = bara bra.