• pluvdo

Ensidig huvudvärk.

Ja, nu har jag två kvällar/nätter i rad fått ont i huvudet på ena sidan, bakom ögat. Det känns som att någonting dunkar runt därinne, inte bara mot baksidan av ögat utan även mot skallbenet upptill. Svårt att förklara. Ögat svider också förresten. Är det någon som vet vad det kan vara? Har läst lite om migrän och Hortons huvudvärk, men det verkar som att huvudvärken i båda de fallen är mycket svårare än den jag har nu. Den jag har nu är ju obekväm och gör ont, men det känns ändå inte som att den är så allvarlig att det skulle kunna vara migrän eller Hortons.

Så, vet någon vad det annars kan vara? Man blir ju alltid lite orolig när man får huvudvärk. Särskilt om den bara är på ena sidan eftersom exempelvis spänningshuvudvärk (som ju är ganska så vanligt) sitter på båda sidor, så vitt jag vet.

• Svar på tråden Ensidig huvudvärk.
  • Grytlapp

Det låter som migrän. Anfallen kan variera i intensitet från att ibland vara hanterbar smärta till att totalt däcka en.

• Mad  as  snow

Ensidig huvudvärk brukar vara ett tecken på stress, inte migrän. Dvs stresshuvudvärken.

• Mad  as  snow

Fel ord (jag har inte druckit kaffe än). Spänningshuvudvärk. Är ensidigt ofta, vad jag har fått lära mig åtminstone.

• Mad  as  snow

Märkligt, jag har lidit av migrän i hela mitt liv och aldrig hört det. Men det kan nog se väldigt individuellt ut. Min migrän sitter främst i kroppen med diffus huvudvärk.

• Grytlapp
    Mad as snow skrev 2012-12-17 10:23:55 följande:
    Märkligt, jag har lidit av migrän i hela mitt liv och aldrig hört det. Men det kan nog se väldigt individuellt ut. Min migrän sitter främst i kroppen med diffus huvudvärk.
    Jobbigt. Det finns olika typer av migrän. Jag har migrän med aura och Hortons. Fördelen med aura är ju att jag kan ta imigran i tid innan värken sätter in.
    Blir du påverkad på annat sätt med yrsel, sluddrande tal osv?
  • Mad  as  snow

Ja, verkligen. Migränen sätter sig först i tungan på något sätt och armarna domnar nästan. Om jag tar medicin i tid så hinner jag stoppa själva huvudvärken men den där känslan i kroppen sitter kvar länge. Vad är aura? Vilken dålig koll jag har!

• Grytlapp
    Mad as snow skrev 2012-12-17 10:34:27 följande:
    Ja, verkligen. Migränen sätter sig först i tungan på något sätt och armarna domnar nästan. Om jag tar medicin i tid så hinner jag stoppa själva huvudvärken men den där känslan i kroppen sitter kvar länge. Vad är aura? Vilken dålig koll jag har!
    Det låter skitotäckt.
    Aura är lättspännande för att vara ärlig. Helt plötsligt så får allt man tittar på en spejsad gloria av olika ljus och färger
    Ingen huvudvärk alls utan det känns som om jag befinner mig i en såpbubbla. Tar jag imigran då så kommer inte hv. Gör jag det inte så kommer den med besked inom en timme.
  • Mad  as  snow
    Grytlapp skrev 2012-12-17 10:44:53 följande:
    Det låter skitotäckt.
    Aura är lättspännande för att vara ärlig. Helt plötsligt så får allt man tittar på en spejsad gloria av olika ljus och färger
    Ingen huvudvärk alls utan det känns som om jag befinner mig i en såpbubbla. Tar jag imigran då så kommer inte hv. Gör jag det inte så kommer den med besked inom en timme.

Åh, det låter ju riktigt vackert. Man kan säga att du har fått den fina delen av det här med migrän då. Fan, jag vill också ha aura!

Svar på tråden Ensidig huvudvärk.