• Redaktör

    Familjelivs julkalender 18/12: Berättar hur man snabbt skapar julstämning hemma och vinn barndator



    Var med och öppna luckan den 18 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en "barndator" med Spiderman-tema, fylld med lekövningar där man bland annat får träna sig på bokstäverna, siffror, räkna och skriva.  Värde cirka 499 kronor.
    Här kan du läsa mer om leksaken.

    För att vinna vill vi att du delar med dig på ditt bästa knep för att snabbt skapa julstämning hemma! Vad gör man om man inte hunnit städa och pynta, men ändå vill skapa julmys? Tänder ljus som doftar kanel, hänger upp dekorerade apelsiner i alla fönster eller sätter tomtar på strategiska ställen?
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna barndatorn.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 18/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 19/12.

    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 18/12: Berättar hur man snabbt skapar julstämning hemma och vinn barndator
  • memadde

    Tips: tänd levande ljus och sätt på en julskiva. Och sitt ner i soffan och njut av att titta ut i fönstret när det snöar .

    Motivation: min dotter älskar allt som gäller datorer. Hon hade älskat och fått denna. Så kanske man får ha sin egen i fred ;)

  • bubbelmaja

    Finns inte tiden sänker man kraven på sig själv. Julstämning sitter inte i städningen :) 
    En bra julsaga, en kopp kaffe, varm svartvinbärssaft och pepparkakssmulor i soffan är härligt. Gregorianska munkarna som sjunger ljuvliga julsånger passar finfint i bakgrunder. Några hyacinter här och där, som får sällskap med lite grönkål i krukan i år eftersom jag glömde fixa mossa innan snön kom.  

    Jag tycker jag har hört många barn säga att de önskar sig datorer, iPhones, wii mm i julklapp. Våra barn önskar sig aldrig dyra datorer, och på deras önskelistor står mycket enklare saker. Därför vore det faktiskt lite roligt att få ge datorn till våra barn, eftersom det skulle vara så otroligt oväntat. Vi har ännu inte bestämt vilken gemensam julklapp de ska få i kaminen på morgonen än. Där vill vi ha något som de kan leka med tillsammans en stund. Där lämnar Tomten något, kanske är det familjeliv och Stor&Liten som är jultomten i år ;) 

  • Min lycka

    Att tillsammans med familjen sitta ner o skriva julkort,skapar julstämning här hemma.
    Tända ljus,ha lite julmusik i bakgrunden o så  några rader till nära o kära som man kanske inte träffat på länge.

    Sonen har autism,så en lek -o lär data skulle vara en kanonpresent.
    O att det är spindelmannen är ett stort plus.
    Hoppas på tur Glad
     

  • cloudberry79

    Det enda man behöver är en julgran och OHEMULA mängder med glitter till sagda gran. Så fort den står där sprider sig liksom julkänslan och glädjen inom en, även om inget annat känns färdigt eller om man inte ens tänker göra något mer. Vi har inget julpynt alls hemma, men granen gick jag med på att slänga upp och nu känner till och med jag liiiiite julkänsla. Nu är det viktigt att inte låta det hela gå överstyr så jag börjar baka eller något annat vansinnigt! Här är våran gran, solopyntet i vårt hus:



    Motivering: Sonen har provat såna barndatorer hos kompisar och blivit helt frälst, men hittills har inte tomten kommit med någon sådan åt honom fast den stått på topp på önskelistan flera år i rad. Inte heller i år kommer det någon barndator från tomten, men kanske från Stor&Liten? 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • crazy mom

    Om jag av någon anledning inte hunnit fixa iordning julstämning i mitt hem eller om jag skulle rycka in och hjälpa en vän skulle jag köra min "supersvischfix". Det går ut på att man snabbt scannar läget. Hur stökigt? Vad för julprylar finns? och hur lång tid har jag på mig? 

    Jag skulle slänga på hög julmusik, skicka ungarna till grannen och sambon med inköpslista till storköpet. Med effektivitet springer jag genom huset och slänger in smutstvätt i maskinen, lägger viktiga papper i en hög, diskar och skrubbar av toaletter. När mannen kommer hem slänger han ihop en griljering ihop, sen på skinka och in i ugnen.  Tänder ljus när huset är vädrat.

    Kidsen kommer hem och vi skulle pynta tillsammans, kanske dekorera en byggsats pepparkakshus och sen njuta av en skinkmacka med äppelmos och senap. Sen skulle vi spela familjespel, fortsätta lyssna på lite lugnare julmusik och kanske avsluta med en julfilm och lite julgodis.

    Jag önskar en dator till min ett av mina tre barn som är fem år ochsom har en cancersjukdom och tillbringar mycket tid på sjukhuset. Ibland finns inte orken att pyssla och greja utan det kan vara skönt att bara få slänga på sig ett par lurar och sitta i lugn och ro med en film eller barnspel 

  • Liten elak och intelligent

    Mitt bästa tips är att ägna den tid som finns åt att göra något som skapar julstämning tillsammans hela familjen. Ett pepparkaksbak, göra lite julpyssel av sådant som redan finns hemma eller kanske klä julgranen. Finns ännu mindre tid och ork duger det gott att värma lite saftglögg som man avnjuter tillsammans med lite tända ljus på bordet. Huvudsaken är att man gör det alla tillsammans. Då skapas den här gemenskapen och familjemyskänslan som hör så tätt samman med att nu är det jul. Hjärta

    Jag vill väldigt gärna vinna datorn åt min sexåriga son Theodor. Han har autism och epilepsi. Denna höst var det tänkt att han skulle börja i sexårsklass. Men det blev inte så då han av olika skäl, främst en bristande anpassning från skolans sida, inte klarade detta. Han går nu ett extra år i förskolan med ett år yngre barn. Vi kommer nu att till nästa höst söka plats i en  autismklass där det stöd Theodor behöver förhoppningsvis finns. Men av ekonomiska skäl har kommunen dragit in sexårsplatserna i autismklassen. Alltså kommer vår son tvingas hoppa över sexårs och gå direkt upp i ettan. Kanske kan denna dator hjälpa oss lite i att introducera bokstäver, siffror och annat som han annars hade lärt sig i sexårsklassen, Theodor gillar datorer och för många barn med autism underlättar datorer och liknande teknik inlärningen eftersom den då inte blir beroende av den sociala samspelsförmågan med kamrater och vuxna.

  • Liljan77

    Man kokar risgrynsgröt,äter skinksmörgås o klementiner.Det ger julstämning om man så äter det mitt i sommaren =D
     
    Vill gärna vinna barndatorn så att jag kan få ha min ifred en liten stund.
    Sätter jag mig som hastigast vid datorn så har jag snart ett nyfiket sällskap. O oftast slutar det med att jag får göra något annat. Glad

  • lalasmama

    Jag glömde visst min motivering:
    En perfekt julklapp till min 5 åring, så mamman får lite lugn och ro en stund ibland!
    Här är det nämligen fullt upp med 3 busiga grabbar!

  • sär skriven
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-18 17:28:53 följande:
    Mitt bästa tips är att ägna den tid som finns åt att göra något som skapar julstämning tillsammans hela familjen. Ett pepparkaksbak, göra lite julpyssel av sådant som redan finns hemma eller kanske klä julgranen. Finns ännu mindre tid och ork duger det gott att värma lite saftglögg som man avnjuter tillsammans med lite tända ljus på bordet. Huvudsaken är att man gör det alla tillsammans. Då skapas den här gemenskapen och familjemyskänslan som hör så tätt samman med att nu är det jul. Hjärta

    Jag vill väldigt gärna vinna datorn åt min sexåriga son Theodor. Han har autism och epilepsi. Denna höst var det tänkt att han skulle börja i sexårsklass. Men det blev inte så då han av olika skäl, främst en bristande anpassning från skolans sida, inte klarade detta. Han går nu ett extra år i förskolan med ett år yngre barn. Vi kommer nu att till nästa höst söka plats i en  autismklass där det stöd Theodor behöver förhoppningsvis finns. Men av ekonomiska skäl har kommunen dragit in sexårsplatserna i autismklassen. Alltså kommer vår son tvingas hoppa över sexårs och gå direkt upp i ettan. Kanske kan denna dator hjälpa oss lite i att introducera bokstäver, siffror och annat som han annars hade lärt sig i sexårsklassen, Theodor gillar datorer och för många barn med autism underlättar datorer och liknande teknik inlärningen eftersom den då inte blir beroende av den sociala samspelsförmågan med kamrater och vuxna.
    Ni borde kunna få en remiss till arbetsterapeuten så att ni sedan, i samråd med hjälpmedelscentralen, kan få/få låna sådana hjälpmedel till Theodor.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Familjelivs julkalender 18/12: Berättar hur man snabbt skapar julstämning hemma och vinn barndator