• Redaktör

    Familjelivs julkalender 20/12: Berätta om hur tomten avslöjades och vinn barbiedocka



    Var med och öppna luckan den 20 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en barbiedocka: Keira popstjärna. Keira förvandlas från popstjärna till princessa när du ändrar hennes klänning och hår. Tryck på hennes halsband för att höra henne som princessa.  Värde cirka 249 kronor.
    Här kan du läsa mer om leksaken.

    För att vinna vill vi att du berättar hur det gick till när tomten avslöjades hos er! Det kan vara när du själv var liten, eller handla om dina egna barn eller barn du känner.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna barbiedockan.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 20/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 21/12.

    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 20/12: Berätta om hur tomten avslöjades och vinn barbiedocka
  • Liten elak och intelligent

    En jul, kanske har det nu gått över tjugo år Julfriden sänkte sig, samlad var släkten vår Far i huset orkade inte tomte vara Och glädja tindrande barnaskara Vem skulle då komma med klappar? Men se! Jag fick plötsligt en väldigt bra ide! Inte för att jag var så stor eller så Men nog var jag större än de små. Jag ville klä ha röda kläder och säcken me'  Att det var jag skulle kusinerna inte alls kunna se! Spännande var det få spela denna tomteroll och få lura de små som inte hade koll! Men något gick snett, om jag kunde tiden vrida tillbaka..... Tomten skulle naturligtvis på den goda glöggen smaka. Att på hakan ett skägg av vanlig bomull tejpa fast kändes så bra! Men när glöggmuggen jag fick och en pepparkaka också skulle ta, mitt fina tomteskägg började fallera.... För bomull kan mycket glögg absorbera.... Av föll det glöggindränkta skägget på golvet ner Och tomtetron, ja den fanns hos de små inte mer..... Jag har inget barn som leker med Barbie längre. Min äldsta är för stor och de andra är inte så förtjusta i just Barbiedockor. Men jag har en god vän som denna jul lever i en svår situation. Både ekonomiskt och på andra sätt. Hennes dotter gillar Barbie och skulle bli så glad för denna docka!

  • Isabelle och Casper

    Jag kan väl ha varit nånstans mellan 7-8 år och vi var hos grannen och firade jul. Samanlagt var vi ca 8 barn. Efter lång väntan och mycket pirr i magen kommer tomten in i rummet med sin stora julklappssäck. Han börjar att dela ut paketen ett efter ett och efter en stund frågar han om alla barnen har fått paket, jag tittar runt och ser att alla har fått paket men inte jag så jag säger nej jag har inte fått nåt. Jag får inget svar så jag säger högre och lite ledsen att jag har inte fått något paket tomten, då tittar han på mig och med en röst och ett tonläge som bara pappa har fräser han något och sen går han, så förstog jag att det var pappa som var tomten. Inget direkt roligt ansjöjande men men :/

    Min älskade dotter älskar dockor så att få ge henne en så fin docka i 3 års present i januari hade vart väldigt roligt :) 

  • Liten elak och intelligent

    Åh.....styckesindelningen och radbrytningar fungerade inte på iPaden tydligen. Rynkar på näsan

    Här kommer mitt bidrag igen:

    En jul, kanske har det nu gått över tjugo år
    Julfriden sänkte sig, samlad var släkten vår
    Far i huset orkade inte tomte vara
    Och glädja tindrande barnaskara
    Vem skulle då komma med klappar? Men se!
    Jag fick plötsligt en väldigt bra ide!
    Inte för att jag var så stor eller så
    Men nog var jag större än de små.
    Jag ville klä ha röda kläder och säcken me' 
    Att det var jag skulle kusinerna inte alls kunna se!
    Spännande var det få spela denna tomteroll
    och få lura de små som inte hade koll!
    Men något gick snett, om jag kunde tiden vrida tillbaka.....
    Tomten skulle naturligtvis på den goda glöggen smaka.
    Att på hakan ett skägg av vanlig bomull tejpa fast kändes så bra!
    Men när glöggmuggen jag fick och en pepparkaka också skulle ta,
    mitt fina tomteskägg började fallera....
    För bomull kan mycket glögg absorbera....
    Av föll det glöggindränkta skägget på golvet ner
    Och tomtetron, ja den fanns hos de små inte mer.....

    Jag har inget barn som leker med Barbie längre. Min äldsta är för stor och de andra är inte så förtjusta i just Barbiedockor. Men jag har en god vän som denna jul lever i en svår situation. Både ekonomiskt och på andra sätt. Hennes dotter gillar Barbie och skulle bli så glad för denna docka!

  • jessilin

    Hos oss är avslöjandet inget konstigt eftersom min far, barnens morfar, är legitimerad jultomte för Hälsingland.  Han har således ingen mask utan bara fina tomtekläder. Men när han är i sin tomtemundering titulerar barnen honom "tomten" och civilklädd heter han "moffan"
    Det tycker vi är mysigt!
    Om jag vinner Barbiedockan så vill jag att ni skickar den direkt till Astrid Lindgrens Barnsjukhus så barnen som kanske inte kan vara hemma så mycket över helgerna nu får något mer att leka med.
    Mina barn har det dom behöver; hälsan och familjen. 
    God Jul!   

  • oraklet från delphi

    Så här gick det till : Vi barn satt allihopa  uppkrupna i soffan & tomten hade slagit sig ner med säcken & påbörjat julklappsutdelningen vi var jätte glada & spända HELT plötsligt kommer våran hund en engelsk setter rusande & hugger tag  tag i tomteskägget & springer iväg där sitter stackars pappa med lösnäsa & glasögon UTAN skägg ha haha svårt att förklara bort det GOD JUL LIKSOM!Skål han glömde nog fråga : finns det några snälla hundar :)

  • oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2012-12-20 08:57:06 följande:
    Så här gick det till : Vi barn satt allihopa  uppkrupna i soffan & tomten hade slagit sig ner med säcken & påbörjat julklappsutdelningen vi var jätte glada & spända HELT plötsligt kommer våran hund en engelsk setter rusande & hugger tag  tag i tomteskägget & springer iväg där sitter stackars pappa med lösnäsa & glasögon UTAN skägg ha haha svårt att förklara bort det GOD JUL LIKSOM!Skål han glömde nog fråga : finns det några snälla hundar :)
    glömde säga att jag vill vinna barbin då jag som liten inte fick min älskade sindy i julklapp men min syster fick Demonsen har jag ju även en dröse barn som kan få låna den med ;) 
  • myone

    Jag vill nominera Jessilin (inlägg nr 4).

    Tycker det är otroligt fint att hon vill skänka dockan till Astrid Lindgrens barnsjukhus., till de barn som är där och inte kan komma hem under julen. 

  • Ulle75

    När jag var liten kom alltid tomten och tomtemor hem till oss. Ju äldre jag blev detsom mer klurade jag på tomten. Men jag kunde inte komma på vem dom kunde vara så för mig var dom verkliga länge. En dag åkte jag med min kompis förbi ett hus och då visade hon mig att där bor eran tomte. Hennes famlij hade ett år hjälpt till att skjutsa tomtefar och mor hem till oss. Och då viste jag i det huset bodde min farmors bror och fru inga vi träffade så ofta men vi hade ju vairt hemma där och jag kände igen huset. Tycker det är roligt att dom altid var så bra utklädda att jag i många år trodde att tomten verkligen fanns.

    Jag önskar att min minsta dotter kunde få en barbie hon fyller snart 3 år och vill gärna låna storasysters men det hade varit kul om hon fick en aldeles egen.  

  • cheesecake3

    i vår familj avslöjades aldrig tomten utan han fanns ju faktiskt Firade ofta jul hos min mormor i norrland där de fanns en tomte i bygden som gick runt till alla hus. Så nått riktigt avslöjande blev de ju aldrig för vår del, visst när vi blev större men då var jag så snäll att jag inte avslöjade de för mina yngre systrar så tomten fanns lääänge  

    Nu när jag har en egen familj har vi inte haft nån tomte än då barnen varit lite små ändå, men i år ska de ske så får vi se om vår 3 åring lyckas lista ut de hela, de är pappa som får va tomten nämligen   

    Det hade varit kul att få vinna en julklapp till min äldsta dotter för att hon (delad med sin lillasysyster såklart ) är världens bästa! Hon har nu varit storasyster i snart ett år och de har gått överförväntan, en bättre storasyster kan man inte ha    Trots att lillsyrran kan va lite bråkig ibland, drar i hår tex, så är hon så himla go mot henne. Därför vill jag skämma bort henne med barbien, hon får inte så mycket nya saker utan de mesta hon har är faktiskt ärvegods från kusiner...


    ~ ♥ Olivia 091018 ♥ ~ ♥Celine 120108♥ ~
  • vampyria2

    Vi var hos min mormor och morfar, min lillebror går ner i källaren och efter tio min kommer han upp med masken i handen och ser väldigt arg ut och säger till mormor "ni har lurat mig", gissa om mormor fortfarande 30 år senare har lite ångest för den händelsen Skrattande
    Fast året efter så var det min lillebror som var jultomte och lurade de andra barnen och tyckte att det var jätte kul så han tog nog inte sån stor skada av det hela

    Jag vill vinna barbien pga att min son önskar sig en så mycket men hanns pappa har "förbjudit" mig att köpa en till honom, har jag vunnit den så kan han ju inget säga

Svar på tråden Familjelivs julkalender 20/12: Berätta om hur tomten avslöjades och vinn barbiedocka