Inlägg från: M I M M I |Visa alla inlägg
  • M I M M I

    Föräldrautbildning inför adoption - vinter/vår 2013

    Hej!

    Jag och min man ska gå föräldrautbildning inför adoption under vårvintern 2013. Jag tycker att det hade varit kul att ha sällskap av fler blivande föräldrar i samma sits.

    Så - ni som precis som vi är i startgroparna inför en (eventuell) adoption - häng gärna på och dela era tankar och erfarenheter!

    Kram från mig


  • Svar på tråden Föräldrautbildning inför adoption - vinter/vår 2013
  • M I M M I

    Hej!

    Vad kul att du hittat hit! Är det ert första barn? Vi ska också ha den första infoträffen med soc i början av januari, är också nervös inför den! Tänker första intrycket o så... Vi har anmält oss till utbildningen redan, efter att ha pratat med soc i telefon. Den går tre helger i februari, snabbt och lätt =) Men blir långa dagar!

    Hoppas ert möte går bra, uppdatera gärna!

    Kram från mig


  • M I M M I

    Tant violett - vad kul att du hittat hit! Då kommer vi ligga ganska lika, vår kurs går i februari. Jag hoppas att den blir av, det är bara vi och ett par till som har anmält sig, behöver vara 3 par för att den ska gå.. Vad hände på ert första möte med familjerätten? Är det ert första barn?

  • M I M M I

    Ringla hur gick ert möte?

    Vårsol välkommen hit?

    Själv är jag nervös över att vår kurs kommer bli inställd, det är bara 4 pers anmälda men det behöver vara 2 till. Kursen som skulle gå i höstas ställdes in pga detta. Det är folkuniversitetet som ordnar kursen, så vi kan gå i Göteborg med (annars i Borås), men deras kurs som skulle gå nu i januari är också inställd.. Så jag hoppas att några göteborgare kanske kommer till Borås i stället så att kursen kan bli av! Känns ju trist om det ska ta en massa tid redan här!

    Vilka ordnar era kurser?

    Vilka organisationer är ni med i? Vi är bara med i bfa. Har funderat på om vi borde gå med i ytterligare en organisation, som alla tipsar om, men det har inte blivit av? Hur har ni gjort?

    Har ni kikat på några länder ännu?

    Tusen frågor, haha

    Kram från mig

  • M I M M I

    Skulle inte ha varit ett ? I mitt förra inlägg utan ett ! Så klart

  • M I M M I

    Är så glad! Det är äntligen lite fler anmälda på vår kurs, så nu hoppas jag verkligen att den blir av! Längtar redan! När börjar ni? Vår börjar första söndagen i februari tror jag.

  • M I M M I

    Samma här, utb först... Vår är bara 3 ggr, söndagar heldag. Så det går fort!

  • M I M M I

    Vårsol det förstår jag! Man behöver ju pengarna till annat med!

    Vilken/vilka organisationer är ni med i? Vi är medlemmar i bfa. Har börjat kika på länder, vi har några favoriter men det kanske ändrar sig. Ni andra?

  • M I M M I

    M2B13 - självklart, välkommen hit! Visst känns det läskigt! Men samtidigt underbart =)

    Vi hade vår första kursdag i helgen, otroligt bra, intensivt, lärorikt och kul. Men så nervös jag var innan! Vi var 7 par några lite yngre än oss och några äldre. En bra kombination och ett öppet klimat. Nu är det två träffar till sen är vi klara. Jag hoppas att det är någon på kursen som är intresserad av att fortsätta ha kontakt, tätare eller mer sporadiskt, tror det kan vara bra att ha ett nätverk på hemmaplan. Både för oss blivande föräldrar under utredning och väntan, men även när vi fått hem våra små!

    Hur går det för er?

    Kram


  • M I M M I

    Välkommen Fiffig!

    Kanon tycker jag att ni går med i en organisation och börjar fundera, även om ni kör fler ivf. Vi har snart ett års kötid, det kändes jättebra att ha när våra ivfer bara misslyckades, och särskilt nu när vi har valt att adoptera i stället.

    Det kan nog stämma =) Funderar också på om vi kanske inte syns i morgon???


  • M I M M I

    Jag kollade på biblioteket i stan och lånade massa böcker där om adoption. Kan också rekommendera Mias hemsida, www.mia.eu
    Det är den svenska myndigheten som ansvarar för internationella adoptioner. Och fundera över er hemmiljö, är det något ni vill fixa eller renovera? Ett hembesök från soc kan komma fortare än man tror....

  • M I M M I

    Idag är det dags för sen första delen av vår djupintervju, ska dit nu efter lunch... Lite nervöst, håll tummarna för att det går fint är ni söta!

    M2b13 vi är klara med utbildningen och är jättenöjda med den! Det är inte samma överallt, olika som ordnar den, men de ska följa kraven från MIA. Vi har inte haft någon återträff med de andra ännu, men jag hoppas på en under våren!

    Hur går det för er?

  • M I M M I

    Åh miss gul, vad ni har fått gå igenom! Jag beklagar verkligen era förluster, måste ha varit fruktansvärt att genomleva =( 

    Kul iaf att ni är på g med adoption! Kenya lockar här med, men vi har svårt att lösa det praktiskt så jag tror inte att det blir av, men jag tror det är en fantastisk erfarenhet och väldigt bra för barnet!

    Hur går det för er andra med utbildning och utredning? Vi har haft vår tredje och sista interjvu nu, nästa steg är att de ska prata med referenterna, sen får vi veta vad de tycker... Sjukt läskigt och spännande!

    Kram 


Svar på tråden Föräldrautbildning inför adoption - vinter/vår 2013