• KristenTjej84

Kan man adoptera som singel?

Jag har hört att man kan adoptera barn från olika länder, fast man är själv utan partner och till och med läst om detta. Vilka länder är det där man kan som ensam tjej eller kille adoptera ett barn? hur mycket kostar det?
    Måste man ha en viss inkomst för att bli godkänd? typ att man måste tjäna minst 20.000 kr i månaden eller mer..
    Frågar av nyfikenhet.

• Svar på tråden Kan man adoptera som singel?
  • LLL84

Tack för era svar! Jag är väl medveten om att det är nästintill omöjligt att få adoptera som homosexuellt par.

Det har varit svårt att hitta något svar om det så här i trådarna och inte så mkt prat av det jag hunnit läsa här vad som gäller för de som är bi.

Jag kan har hört fel eller fått för mig fel att de i utredningen kan ställa sådana frågor om ens samliv och vad man har för preferenser, ens tidigare förhållanden med pojk/flickvän?
    Kanske fel tråd att ställe den frågan i förresten...

• Madeleine Louise
    LLL84 skrev 2013-01-21 22:32:56 följande:
    Tack för era svar! Jag är väl medveten om att det är nästintill omöjligt att få adoptera som homosexuellt par.

Det har varit svårt att hitta något svar om det så här i trådarna och inte så mkt prat av det jag hunnit läsa här vad som gäller för de som är bi.

Jag kan har hört fel eller fått för mig fel att de i utredningen kan ställa sådana frågor om ens samliv och vad man har för preferenser, ens tidigare förhållanden med pojk/flickvän?
    Kanske fel tråd att ställe den frågan i förresten...
    Ja, många länder vill inte adoptera till homosexuella par och jag tror bisexuella räknas in där, men det kanske inte är lika svårt att få adoptera som bisexuell? 

Ni får adoptera inom Sverige, men det är ganska ovanligt med adoptioner inom Sverige och då har man oftast varit familjehem åt barnet i några år.
    ♥ Hemmafru i Spanien med 2 söner ♥
  • vänat
    LLL84 skrev 2013-01-21 20:58:59 följande:
    Någon som vet hur möjligheten till adoption är om man är singel och bi?
    Vet inet om de går att få ett medgivande isverige att adopter om man är bi! MEn har vänner  Brasilien som säger att myndigheterna där acceptera homsexoella,bi singlar etc i vart fall förinhemskadoption
  • Emeli
    vänat skrev 2013-02-17 13:34:18 följande:
    Vet inet om de går att få ett medgivande isverige att adopter om man är bi! MEn har vänner  Brasilien som säger att myndigheterna där acceptera homsexoella,bi singlar etc i vart fall förinhemskadoption
    Om jag minns rätt har jag hört/läst samma sak. Problemet är att ingen svensk organisation längre förmedlar barn från Brasilien. Både AC och FFIA har tidigare (för ca 15-20 år sedan eller mer) förmedlat många barn därifrån , men båda organisationerna  har sedan ett antal år slutat arbeta i landet eftersom det till slut kom så få barn. Privat kanske det kan gå om man har någon bra kontakt i landet och stark anknytning till det.
  • vänat
    Emeli skrev 2013-02-17 16:28:30 följande:
    Om jag minns rätt har jag hört/läst samma sak. Problemet är att ingen svensk organisation längre förmedlar barn från Brasilien. Både AC och FFIA har tidigare (för ca 15-20 år sedan eller mer) förmedlat många barn därifrån , men båda organisationerna  har sedan ett antal år slutat arbeta i landet eftersom det till slut kom så få barn. Privat kanske det kan gå om man har någon bra kontakt i landet och stark anknytning till det.
    Ja vist är de så man ska ha anknytning till landet gör en enskilld adoption eller bosatt i landet göra en inhemsk adoption. För som du säger finns ingen organistion i sverige som samarbeter med Brasilien. men som jag skrev i första inlägge inhemsk adoption kolla sista ordet i inlägg nr 23! så ser du vad jag skrev. Kanske skriver jag inte så tydligt men innbörden är i stort sett de samma,
  • nbatistak

min kompis har bara 14600 kr i mån och fick en vecka sen svar hon kan adopter helt friskt barn , dock det är från ett annat land...

alla länder har sina regler så man bör kolla utanför gränserna för bättre möjligheter ...

tror det kan va bra ,men då måste man nästa veta vart man ska söka och hur o s v....     

• Singeladopt

Jag har adopterat som ensamstående, med ett barn sedan tidigare.
    Den som undrar får gärna höra av sig till mig med frågor.
    Jag svarar gärna.

• KristenTjej84
    Singeladopt skrev 2013-02-18 18:04:15 följande:
    Jag svarar gärna.
    jag är oinbjuden till ditt konto kan inte inboxa dig:(
  • LLL84
    Singeladopt skrev 2013-02-18 18:04:15 följande:
    Jag svarar gärna.
    Hej!

Vilket land adopterade du ifrån och hur lång tid hade du stått i kö för adoption?
    Hur gick hemutredningen till, vilken typ av frågor fick du besvara?

Jag har planer och funderingar på att skaffa barn själv. Väger mellan inseminering och adoption så jag är intresserad av och höra hur processen kring hela adoptionen har varit.

Har en del frågor... maila gärna svaren om du hellre vill det. Jag kan inte komma in på din sida.
  • Singeladopt
    KristenTjej84 skrev 2013-02-18 18:22:42 följande:
    jag är oinbjuden till ditt konto kan inte inboxa dig:(

Åh, förlåt. Ska ändra inställningar direkt.
Svar på tråden Kan man adoptera som singel?