• Kjell2

Ni som har ensam vårdnad och blivit stämda på mer umgänge!!

Anonym skrev 2012-12-25 13:47:22 följande:

Jag har ensam vårdnad över mitt och mitt ex barn, och har varit boendeförälder sen vi separerade för några år sedan. Barnet är i dagisåldern. Nu har han stämt mig på mer umgänge. Jag har inte lämnat mitt svaromål än.

Han yrkar bla på:

- en upptrappning av umgänge som från varannan helg ska leda till varannan vecka om några månader

- 4 v i rad på sommaren, varannat påsk, sport- och jullov

1) Nu undrar jag vad som är gängse umgänge när en förälder har ensam vårdnad? Vi kan inte samarbeta och för att kunna ha varannan vecka är det ju en förutsättning att man kan samarbeta.

2) Hur brukar ett sommarumgänge se ut? 4v känns väldigt lång tid om barnet bor ex varannan helg, typ tor-sön, hos umgängesföräldern och därmed inte van att vara borta från boendeföräldern.

Skulle vara jättetacksam för input då jag håller på att förbereda svaromål.
    Tack på förhand!!

Det första du måste fundera lite på är vad du själv vill och tror är bra och skulle funka.

Om ni har svårt att samarbeta brukar vv sitta rätt långt inne. Samma sak om det skulle innebära två dagis eller två skolor.

Är pappan en bra pappa är det inget konstigt om han får mer ungänge. Speciellt om det sker med upptrappning och det funkar.      

Hur mycket och länge  det ska vara under lov hänger en del på hur ni bor. Bor ni väldigt långt ifrån varandra kanske det är rimligt med mindre tid under terminerna men längre under lov.

Har ni svårt att komma överrens bör ni rätt noga regelera tider, platser mm för överlämning. Samma sak med resekostander odyl. Glöm inte att tänka på saker som jul, nyår, födelsdagar, påsk mm.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-12-27 11:37:04 följande:
    Du har fel! För att kunna ha gemensam vårdnad krävs att man kan samarbeta och för att kunna ha växelvis boende varannan vecka krävs ett extra gott samarbete, flexibilitet, omfattande kontakt, osv mellan föräldrarna..detta kan du läsa dig till i socialstyrelsens/familjerättens hemsidor och broschyrer.
    Problemet är att det som en domstol ser som ett fungerande samarbete inte alltid ses som ett fungernade samarbeta av en av parterna. Därför kan domstolen döma till GV när en part tycker att samarbetet inte funkar. Finns ett otal trådar kring detta här på FL.
Svar på tråden Ni som har ensam vårdnad och blivit stämda på mer umgänge!!