• Anonym (Cissi)

SOCIONOM - lön?

Hej!
    Vad tjänar du som socionom och vilken var din ingångslön?
    Jag får snart min examen och undrar vad man kan begära som nyexad i Stockholm!

• Svar på tråden SOCIONOM - lön?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Cissi) skrev 2012-12-26 18:27:03 följande:
    Oj vilken drömlön :) trivs du med jobbet? Jag tänker mig socialsekreterare eller kurator/behandlare.

Jag trivs jättebra! Jag valde redan från början att inte arbeta på myndighetssidan vilket kanske gjorde att jag kunde gå in på en högre lön från början. Men då hade jag å andra sidan lång erfarenhet från verksamhetsområdet innan min utbildning. Jag tror att kurator är spännande och skulle absolut kunna tänka mig att jobba som det. Fast då måste jag nog gå ner c:à 10000 i lön tror jag?
  • Anonym (josefina)
    Anonym (Cissi) skrev 2012-12-26 18:37:25 följande:

Oh ok 25000 låter ju väldigt bra. Har en vän som jobbar med försörjningsstöd för 22000, men hon har en termin kvar innan examen.
    Du ska ju ändå kräva några tusen mer än du vill du så att du har ett förhandlingsläge. De brukar inte godkänna det man begär rakt av, så kräver du 25 000 så får du kanske 23 000- 24 000 skulle jag tro.
  • Anonym (Soc)

Har 32100 efter 14 år i yrket. Nya försörjningsstödshandläggare får i min kommun omkring 27.000, men det är nog lite högre än normalt.

• Anonym (josefina)
    Anonym (Soc) skrev 2012-12-26 18:48:31 följande:
    Har 32100 efter 14 år i yrket. Nya försörjningsstödshandläggare får i min kommun omkring 27.000, men det är nog lite högre än normalt.
    Var i Sverige är detta?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (josefina) skrev 2012-12-26 18:50:10 följande:
    Var i Sverige är detta?

Storstockholmsområdet
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Chef) skrev 2012-12-26 18:42:00 följande:

Jag trivs jättebra! Jag valde redan från början att inte arbeta på myndighetssidan vilket kanske gjorde att jag kunde gå in på en högre lön från början. Men då hade jag å andra sidan lång erfarenhet från verksamhetsområdet innan min utbildning. Jag tror att kurator är spännande och skulle absolut kunna tänka mig att jobba som det. Fast då måste jag nog gå ner c:à 10000 i lön tror jag?
    Ja det har antagligen med saken att göra! Jag tror dock inte att jag skulle bli någon bra chef utan att skaffa mig lite mer praktisk erfarenhet först. Tror inte ens att jag vill bli chef ;) Men det kan ju ändras genom åren. Lönen är ju i alla fall lockande.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (josefina) skrev 2012-12-26 18:47:25 följande:
    Du ska ju ändå kräva några tusen mer än du vill du så att du har ett förhandlingsläge. De brukar inte godkänna det man begär rakt av, så kräver du 25 000 så får du kanske 23 000- 24 000 skulle jag tro.
    Okej, tack för tipset!
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Soc) skrev 2012-12-26 18:48:31 följande:
    Oj! Höga löner! Konstigt att det skiljer sig så enormt mycket!
  • Anonym (EM)

Jag tog min socionomexamen för ca 1-2 år sedan (skriver så för att kunna vara anonym...). Mitt första jobb var som biståndshandläggare i Stockholm, lön = 24.500kr. Nu jobbar jag på utförarsidan som biträdande enhetschef och har 27.000kr i lön, även det i Stockholmsområdet.

• Anonym (nyfiken gul)

Kuratorn på mitt jobb har 27 000 och hon har varierande erfarenhet sedan ca 10 år tillbaka.
    (Själv är jag ssk sedan fyra år och har några tusen mindre.)

Detta är inom landstinget i en mellanstor svensk stad. 

Svar på tråden SOCIONOM - lön?