• Anonym (Cissi)

SOCIONOM - lön?

Hej!
    Vad tjänar du som socionom och vilken var din ingångslön?
    Jag får snart min examen och undrar vad man kan begära som nyexad i Stockholm!

• Svar på tråden SOCIONOM - lön?
  • J1983

Jag började jobba som socialsekreterare för sex år sedan. Jag var då nyexad och fick 20500 kronor i lön. För ett år sedan bytte jag jobb och blev socialsekreterare i en annan kommun och fick då 26000 kronor i lön vilket är den lön jag fortfarande har.

• Linneli

Det finns en app "akademikerlön" där du kan ta fram lönestatistik för olika yrkesgrupper baserat på kommun. 
    Jättebra app då man får ett hum hur löneläget ser ut och därmed vet ungefär vad man kan begära. Ett tips är dock att lägga dig rätt högt då det ofta blir förhandling och ingångslönen är viktigt, löneutvecklingen är ju inte direkt fantastisk. 
    Jag har under studietiden arbetat extra och tjänat 23000 föremskatt, dock inte Stockholm.  

• Linneli

Glömde tillägga att det så klart finns hemsidor med statistik och att även Akademikerförbudet ssr har en egen app. 

• FrökenCarlsson

26500 har jag, tog min examen förra jan, fick jobb under våren med ingångslön 26000, 26500 fick jag sen efter årets höjning.

• Anonym (Soc)

29000 har jag, jobbat sen 2007. Bland de bättre betalda på mitt kontor....

• cid

Jag är utbildad socialpedagog, så även om vi inte har samma utbildning så har vi ju samma verksamhetsfält.

Jag tog examen 2007/2008, började då arbeta på en resursskola med ingångslön 21500:-
    För ett år sedan började jag arbeta på Försäkringskassan som personlig handläggare med en lön på 25000:-
    Börjar i februari nytt arbete som behandlingssamordnare på privat företag, lön 31200:-    

• Anonym (Bib)

Tog examen 2008 och har sedan dess jobbat som biståndshandläggare i en och samma kommun. Min ingångslön var 22 700 kr och jag har idag 30 600 kr i lön. Jag har även varit föräldrarledig med min son under dessa år :)

• J1983

När man läser svaren här så kan man konstatera att det skiljer sig väldigt mycket med lönerna för socionomer :)

• Anonym (josefina)
    Anonym (Bib) skrev 2012-12-27 10:38:08 följande:
    Tog examen 2008 och har sedan dess jobbat som biståndshandläggare i en och samma kommun. Min ingångslön var 22 700 kr och jag har idag 30 600 kr i lön. Jag har även varit föräldrarledig med min son under dessa år :)
    Du har haft en jättebra löneutveckling då ju! Hur lyckades du med det? Tips önskas
  • Anonym (soc)

Jag har jobbat sedan 2008 som som socialsekreterare och har 28000 kr. Trivs som fisken i vattnet och tycker jag har en okej lön. 

Svar på tråden SOCIONOM - lön?