• ArgaKillen

    Kärringjävel!!

    Hej!
    Jag är en vanlig kille straxt under 30 år och som har 2 stycken underbara döttrar på 1,5 resp 3 år.  Den senaste veckan har jag varit ledig från mitt jobb men har knappt kännt att jag har haft tid att ta det lugnt en enda sekund, främst pga jag har "firat" jul hos mina svärföräldrar (resa på 4,5 h enkelresa 22/12 & 25/12), inhandlat mat för månaden (storhandlar varje månad), firat min mormors 63 års dag, firat min dotters 3 års dag, städat och allt som det innebär samtidigt som min sambo jobbat under mellandagarna....

    Poängen är att jag har varit "ledig" 7 dagar men att jag inte har haft tid att unna mig någon som helst lugn och ro. Har inte kunnat unna mig mig att spendera tid åt något utav mina intressen, har inte kunnat spendera tid med min familj, som jag brukade kunna göra, eller ens bara njuta av en enskild kväll för mig själv utan att sambon kommer upp och undrar vad man gör uppe så sent som kl 23:00!? (sitter uppe i natt av ren protest).

    Varför är det så jäkla svårt för kvinnor att förstå att man behöver få ha lite egen tid för sig själv och bara koppla av ibland? Ska man enbart bli en zombie som går med på att gå o lägga sig en viss tid på kvällen för att det är "bäst för sammanhållningen" eller ska man kunna komma överens om att man kan få ha sin lilla stund för sig själv, även om det blir sent på natten för att man ska få ha sin egna tid ifred? Jag förstår varför det är så vanligt att par separerar nu för tiden. Det är så enkelt att dela upp allt och få sin egna tid för sig själv varannan helg (framförallt för mammor som i regel har fördel i vårdnadstvister och därför är ganska nongarlanta i sitt agerande i ett förhållande)

    Innan alla moraltanter höjer rösten ska jag bara säga att min vardag  ser ut som så att jag går upp 4:30 på morgonen, klär på mina barn kläder osv för att va redo för dagis 6:00 på morgonen och därefter åker med  bussen så att jag hinner börja på jobbet kl 8:00 och kommer sen hem kl 19:00 på kvällen (14,5 timmar innan jag har sk "fritid") plus at jag ska plugga på kvällarna för jag har oklarade studier på högskola pga att jag fick barn under under studietiden och är tvungen att studera vid sidan av arbetet för att det ska gå runt rent ekonomiskt.

    Försöker verkligen hålla ihop mitt 6:åriga förhållande med min sambo levande men samtidigt hinner jag inte med att få mitt familjeliv, vänner, intressen, arbete att gå ihop. Är jag helt ensam om att känna detta??? 

     

  • Svar på tråden Kärringjävel!!
  • LillaEn

    Usch jag är inte avundsjuk! Vad gör din sambo då, hur mucket "tid" har hon, mer än dig?

  • Whitetrash86

    Men om du nu är ledig så kan du väl träffa familj och vänner med barnen? Det är något både jag och min sambo gör. Annars får man planera in några timmar på helger. Hur mycket tid har din sambo?

    Men jag förstår dig, har själv haft ett 10 timmars arbete där jag inte ens hann träffa barnet ifråga eller knaptm min sambo. Jobbade även helger så det kunde gå många dagar innan man fick träffa dom. Och då fanns inte tiden för vänner eller övrig familj.

  • sofiec5

    Herregud vad jobbigt det låter! Du ska alltså upp om en och en halv timma?? Eller får du sova ut imorrn?? Jag skulle inte palla... jag är tjej men behöver också ensamtid. Det verkar som du har lång resväg ialla fall..använder du den till att antingen halvsova och vila lite eller kanske plugga??
    Jul är  jobbigt och det är ju ingens fel att man måste fixa en hel del. Om det är så att din sambo tar "ledigt" och du får kämpa på så är det ju orättvist men om det är så att ni båda kämpar med alla sysslor så kanske det är så att din sambo inte vill att du ska sitta uppe, för då måste ju hon ta ungarna..men det kankse är hennes tur??
    Förstår inte din sambo att du behöver ensamtid?? Det verkar som att ni två behöver prata med varann.. Viktigt att kommunicera vet du.. Hoppas du får den ensamtid som du behöver! 

  • ArgaKillen
    LillaEn skrev 2012-12-29 03:42:22 följande:
    Usch jag är inte avundsjuk! Vad gör din sambo då, hur mucket "tid" har hon, mer än dig?
    MIn sambo jobbar 5:30 - 9:30/11:30 om dagarna (50%). Jag är jag hemma till 19:00 och ska äta, natta barnen (läser en saga för min äldtsa dotter), vill vara tillgänglig så mkt som möjligt för barnen då min uppväxt var väldigt sparsam med närhet pga arbete, men jag förstår idag att verkligheten ser ut som så att pengar är det som får allt  att gå runt, så dömer inte mina föräldrar på något sätt. 
  • ArgaKillen
    sofiec5 skrev 2012-12-29 04:00:52 följande:
    Herregud vad jobbigt det låter! Du ska alltså upp om en och en halv timma?? Eller får du sova ut imorrn?? Jag skulle inte palla... jag är tjej men behöver också ensamtid. Det verkar som du har lång resväg ialla fall..använder du den till att antingen halvsova och vila lite eller kanske plugga??
    Jul är  jobbigt och det är ju ingens fel att man måste fixa en hel del. Om det är så att din sambo tar "ledigt" och du får kämpa på så är det ju orättvist men om det är så att ni båda kämpar med alla sysslor så kanske det är så att din sambo inte vill att du ska sitta uppe, för då måste ju hon ta ungarna..men det kankse är hennes tur??
    Förstår inte din sambo att du behöver ensamtid?? Det verkar som att ni två behöver prata med varann.. Viktigt att kommunicera vet du.. Hoppas du får den ensamtid som du behöver! 
    Ser det inte som jobbigt rent ridsmässigt utan mer som att jag aldrig får vara ifred alls. Min sambo är alltid sjuk tamejfan lagom när jag e ledig (inte ofta). Så hur jag än vrider på det så , nej jag e ALDRIG ledig. Senast var när sambon åkte ned till svärföräldrarna i Maj en helg och sedan dess är det varje dygn att jag ska vara tillgänglig. Vet ärligt talat inte hur länge jag orkar med det.
  • sofiec5

    Det låter som ni behöver en barnvakt lite då och då. Alla behöver ngn slags egentid. Det verkar ju som att ni har det lite knapert så kankse inte så att ni ska ha barnflicka 3 dar i veckan men ni kankse kan lägga ut för 3-4 timmar någon gång då och då så att du får utöva din hobby eller vila. Jag tror verkligen det är värt det.

     

  • Vinterankan

    Jag tycker det låter som att ni kanske behöver lägga upp något schema för egentid i vardagen. Tex att en dag i veckan så kommer du inte hem efter jobbet utan får ägna dig åt vänner eller hobby. Samma sak för din fru, att hon en dag i veckan sticker iväg när du kommer hem för att ägna sig åt någonting som hon vill. Och att ni på tex lördagar ger varandra 3 timmar var av full frihet (åka iväg, lägga sig i sovrummet och kolla på film eller vad som helst som man känner för att göra). Gällande att du inte får lugnt på julhelgen tror jag nog att du får acceptera att det kommer vara så tills ditt barn är gammal nog att inte vilja fira med familjen. Min dotter fyller också år vid jul och det gör ju att det utöver julstöket också blir födelsedagsstök för jag tycker det är viktigt att hennes födelsedag inte på något sätt försvinner i julens efterdyningar och flrberedelsserna inför nyår. Tillåt er själva att åka iväg på tex spahelger med vännerna (du med dina vänner, hon med sina). Jag kan tänka mig att din sambo nog känner sig lika instängd som du gör och att hon känner att hon bara tar hand om barnen hela dagen och väntar på att du kommer hem. I sådana lägen så blir det lätt att man tänker "får inte jag någon frihet och egentid så ska minsann inte xxx heller ha det" och man fastnar i en negativ spiral där man inte unnar varken sig själv eller den andre någonting. Jag tycker ni ska prata om det här och då utgå från båda era behov av egentid. Och kanske bestämma en dag i veckan som är er tillsammansdag att den dagen lagar ni en riktigt god middag och försöker att ägna tid åt varandra efter barnen somnat.

  • EwelinaR

    Ja de är som många har skrivit innan, att ni måste prata om de.
    Jag har haft ca 3 dagar min " egen" tid 1 gång för att ut och äta middag med vänner och dom andra 2 så tog jag ledigt från jobbet, var hemma men tiden gick åt för att tvätta och städa. Men de får jag skylla mig själv för, blir så rastlös när jag är "ledig".
    Jag åker till jobbet 05.40, han tar båda barnen och lämnar skola och dagis. Jag slutar senast 16 på dagarna hämtar barnen, gör klart maten och läxorna till 18 då sambon kommer hem. Efter maten tar han barnen, gör i ordning för kvällen. Jag diskar och plockar undan. Sen slocknar jag på soffan innan 20.
    Idag åker han bort med barnen och är borta en vecka och jag kan säga att de ska bli så skönt. Men kommer säkert att sitta här i morgon kväll och sakna dom;)

  • kudden12

    Min man har nästan som du, och jag tycker jätte synd om honom ibland, då jag har häst som tar mycket tid, och han får då ta hand om vår pojke, gå ut med hundarna, ibland jobbar jag kväll, så får han natta pojken oxå
    Vår son har adhd, med världens raseri utbrott för allt, och detta tar verkligen knäcken på vem som helst,,,
    Men just som du säger, när fru och barn lagt sej, ( jag är jätte kvällstrött, och lägger mej oftast runt 9-10) så har han äntligen sin egen tid,, han har sin raggarbil i garaget, så han är ofta där ute till sent på natten, dricker lite öl,eller kollar nån bra film.. Kollar datan, ja, vad som helst!
    Skulle aldrig falla mej in att " tvinga" honom i säng, för att det ska va så,,
    Sen får han oftast sova till 10 dan efter,,
    Tycker synd om dej,, vad gör det om du är vaken när alla äntligen gått och lagt sej??

  • Takex

    Ta ett snack med henne, hon tänker nog inte på att ni är olika utan sveper med sig i hela familjens schema.

    Min man somnar "klubbad säl"-style 11 typ. Vår son somnar runt 12 och jag sitter oftast vaken till 3. Egentid tycker jag är viktigare än sömn för att man inte ska bli tokig.

    Prata bara med henne, på riktigt, så hon förstår att du är seriös.

  • I969
    ArgaKillen skrev 2012-12-29 03:32:16 följande:
    Varför är det så jäkla svårt för kvinnor att förstå att man behöver få ha lite egen tid för sig själv 
     
    Du verkar inte ha en så kul syn på kvinnor... kärringjävlar och moraltanter.
     
  • ArgaKillen
    I969 skrev 2012-12-29 18:13:24 följande:
    Du verkar inte ha en så kul syn på kvinnor... kärringjävlar och moraltanter.
     
    Det är inte meningen att få det att låta som att jag är negativ mot det kvinliga könet på något sätt. Jag baserar allt jag skriver om, på tidigare och nuvarande erfarenheter. Jag dömer ingen efter håren och vet att vi alla är olika, oavsett kön. 

    Det jag ville förmedla är att jag behöver ha någon form av egentid ibland. Det är bara det att jag inte vet hur jag ska framföra hur vi ska "dela upp" tiden så att man får sin egna tid för sig själv utan en massa tjafs...

    Vi har båda pratat om det många ggr under de senaste åren och det börjar ta form nu under det senaste 6 månaderna  men det är fortfarande så att när jag väl ska ha min egentid så blir jag konstant störd och kan inte tillgodose den tiden vilket leder till att jag känner att jag lika gärna kunde skita i att ha min "egna tid" alls.
  • ArgaKillen
    humlan1987 skrev 2013-01-06 02:06:31 följande:
    nu har du ju kvalitetstid
    MItt mål är nått! Tack alla som förstår och inte förstår.

    Jag njuter nu för första kvällen på 8 månader. Yeah!!! 
  • ArgaKillen
    humlan1987 skrev 2013-01-06 03:13:39 följande:
    skönt!=) pratade du med henne eller?=)
    Det enda jag har sagt r att jag iaf får en kväll i veckan för mig själv. det är det enda ag kräver just nu. Har fått det nu o tror vi har nått någon överenskommelse nu ämtligen...
Svar på tråden Kärringjävel!!