Kärringjävel!!
Jag tycker det låter som att ni kanske behöver lägga upp något schema för egentid i vardagen. Tex att en dag i veckan så kommer du inte hem efter jobbet utan får ägna dig åt vänner eller hobby. Samma sak för din fru, att hon en dag i veckan sticker iväg när du kommer hem för att ägna sig åt någonting som hon vill. Och att ni på tex lördagar ger varandra 3 timmar var av full frihet (åka iväg, lägga sig i sovrummet och kolla på film eller vad som helst som man känner för att göra). Gällande att du inte får lugnt på julhelgen tror jag nog att du får acceptera att det kommer vara så tills ditt barn är gammal nog att inte vilja fira med familjen. Min dotter fyller också år vid jul och det gör ju att det utöver julstöket också blir födelsedagsstök för jag tycker det är viktigt att hennes födelsedag inte på något sätt försvinner i julens efterdyningar och flrberedelsserna inför nyår. Tillåt er själva att åka iväg på tex spahelger med vännerna (du med dina vänner, hon med sina). Jag kan tänka mig att din sambo nog känner sig lika instängd som du gör och att hon känner att hon bara tar hand om barnen hela dagen och väntar på att du kommer hem. I sådana lägen så blir det lätt att man tänker "får inte jag någon frihet och egentid så ska minsann inte xxx heller ha det" och man fastnar i en negativ spiral där man inte unnar varken sig själv eller den andre någonting. Jag tycker ni ska prata om det här och då utgå från båda era behov av egentid. Och kanske bestämma en dag i veckan som är er tillsammansdag att den dagen lagar ni en riktigt god middag och försöker att ägna tid åt varandra efter barnen somnat.