• Modigh

Thailand + 9 månaders bebis

Hejsan!
    I slutet på januari kommer jag och min sambo åka till thailand med vår son på 9 månader. Jag har aldrig varit i Thailand, eller rest utomlands med en bebis, så skulle jätte gärna vilja höra era tips och råd inför resan! Allt från vad man behöver packa till vad man bör tänka på där nere. Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis
  • Takex

Det är ju bara att ha kylpack i selen, så får vi göra här i Japan på somrarna som lätt blir 35-40 plus.
    Men Sverige är mer ett barnvagns land så förstår om ni känner er tryggare med den med er.

• Modigh

Ja Ellas Kitchen hade ja tänkt ta me annars. Tar nog me nån, iaf till planet, så kikar vi där :) Tack!

haha va smart! :)
    jo men de e ju de, blir ju en vana, som man sen blir beroende av typ. e man inte van me de så e de ju en annan sak :)

Ni har inga andra bra tips att komma med? Eller någon annan som har nåt? :)

• Masken84

Någon skev att ni brukar ge ersättning gjort på varm kran vatten hemma i Sverige. Jag skulle inte rekomendera att göra det i Thailand då seras renings system inte alls är som vårat. Skulle själv aldrig aldrig ge min son något annat än flaskvatten utomlands. Vattenkokare vore super bra har sett att det finns en liters på jula för ca 100 kr! Jag borstar inte ens tänderna i kranvatten i Asien.

• Modigh
    Masken84 skrev 2013-01-06 22:39:28 följande:
    Någon skev att ni brukar ge ersättning gjort på varm kran vatten hemma i Sverige. Jag skulle inte rekomendera att göra det i Thailand då seras renings system inte alls är som vårat. Skulle själv aldrig aldrig ge min son något annat än flaskvatten utomlands. Vattenkokare vore super bra har sett att det finns en liters på jula för ca 100 kr! Jag borstar inte ens tänderna i kranvatten i Asien.
    Jag kokar alltid vattnet till hans mat, använder inte varmt kranvatten. vi har kollat med hotellet och de kommer finnas en vattenkokare på rummet så de är perfekt! :)
  • Karina NAP

Var i thailand i aug sep med min då 8mån bebis, vi använde vagnen max 2 ggr under de 5 v vi var där, det var trångt och jävligt så vi hade bärsele istället och tyckte det funkade bra. Vi glömde vår uv tält hemma och det saknade vi verkligen så det skulle jag rekommendera att ni tar med för det fann vi inte där. Samma med badblöjor, vi hade med oss men de tog slut och så fann vi inget där trots att vi reste runt. Babyskydd tyckte vi var bra att ha under bussresorna, barnet ska ju sitta säkert oavsett om man är i sverige eller i thailand menar jag, han sov gott där och det kändes tryggt för oss föräldrar. Det finns pulvergröt på affärerna men de är väääldigt söta, vet inte om de är sockrade. Ang vattenkokare så har alla hotell vattenkokare att låna bara man frågar, om inte det redan finns i rummet. Vi hade med oss en mixer så vi kunde mixa frukt till lillen och värma maten går så bra i vattenbad. Det finns ett jättebra blöjmärke där, QO ON tror jag det hette, bästa blöjor min baby haft på! Vi tog med oss två stora paket hem efter resan, slår libero och pampers med hästlängder!

• Kina79

Vi har rest till Thailand en hel del med barnen i varierande åldrar.

Med åren blir det mindre och mindre packning

Vätskeersättning, ergonomisk sele,

Myggnät till vagnen.

Till en sån liten hade jag tagit med gröt och välling.

Det är nog allt!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • frågetecken
    Modigh skrev 2013-01-03 17:42:33 följande:
    de där me vaccination har vi kollat upp. hepatit a ger dom inte till barn under 1 år då dom inte kan garantera att den hjälper, så de vi får typ välja om ska ge den eller inte.. antingen skippa å va försiktig, eller ta den å ändå va försiktig. Vi kommer nog ta den oavsett. Sen ska han också få för mässlingen/röda hund/ påssjukan. men den ger dom bara till barn som minst 9  månader. vilket han blir två dagar innan vi åker. så den får han då.

solhatt å uvdräkt e fixat. har även skrivit ner ett reseapotek till honom. funderar på att låna en bärbar dvd spelare eller surfplatta, så man kan fixa några filmer eller liknande som han kan kika på. också nån leksak han inte haft förut :)

sen ska vi kika lite på hur vi ska göra me blöjor å allt sånt. har hört att de finns där nere, men ja e så "känslig" så vill gärna ha me sånt som ja vet är bra :P som med mat, han äter burkmat ersättning och gröt så de kommer vi nog ha med. vill inte chansa på att han inte gillar de som finns där. fick tipset förut att packa blöjor i varukorgen på vagnen som ska me också! :)

egentligen skulle ja vilja ha me babyskydd men, men de är ju så otroligt jobbigt att släpa på både dit å hem, men även där nere(om man åker iväg å då ska släpa runt på den tills man åker tillbaka igen...) hur tycker ni om den saken?

vi ska till Phuket, Kata Beach. Nån som varit där? :)

frågetecken, när åker ni dit? :)

skulle va kul att höra mer från Er som varit där och kan tipsa om saker man kanske inte tänker på innan! :D
    Vi åker på koh samet i februari :)
  • frågetecken
    Modigh skrev 2012-12-29 22:02:32 följande:
    Hejsan!
    I slutet på januari kommer jag och min sambo åka till thailand med vår son på 9 månader. Jag har aldrig varit i Thailand, eller rest utomlands med en bebis, så skulle jätte gärna vilja höra era tips och råd inför resan! Allt från vad man behöver packa till vad man bör tänka på där nere. Tack på förhand! :D
    vi tar med vagn då vi blir på en ö mest hela tiden. samt bärsele. har även med en liten mjuklift till flygplanet då vår bebis inte har ett eget sätte. samt sol sufflett ;) alvedon , näsdroppar ,termometer engång underlägg, engångshaklappar
     VAD tar ni med för solskydd till barna?
  • Kina79
    frågetecken skrev 2013-01-08 14:57:10 följande:
     VAD tar ni med för solskydd till barna?
    Solskyddskläder, solhattar och solskyddskräm köpt i Sverige. Även om man inte bör smörja in så små barn, så gör jag det på utsatta ställen, såsom underarmar, fötter.
    Och jag rekommenderar att man köper solskyddskräm till barn i Sverige. Även om man ser samma flaska i Thailand, så är det inte troligt att innehållet är desamma. Tillverkarna följer nämligen ofta landets rekommendationer och vi i Sverige  är ju rätt så strikta.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • basset

Vad är det viktigaste ni har? Jo barnen. Stanna då hemma tills de har blivit äldre. Det finns många svåra sjukdomar i Thailand som inte finns här. Våra barn har ett helt annat immunsystem än de thailändska barnen och kan därför bli svårt sjuka. Vänta hellre i några år!

• Tom Araya

Är det inte sommar i Thailand nu= tokvarmt ? Jag hade inte tagit med så små barn dit i så fall utan istället åkt när det är en aning svalare.

• frågetecken
    Tom Araya skrev 2013-01-20 02:11:55 följande:
    Är det inte sommar i Thailand nu= tokvarmt ? Jag hade inte tagit med så små barn dit i så fall utan istället åkt när det är en aning svalare.

feb är näst kallaste månaden DÅ vet vi hur ni gör , alla gör ikke lika !!! tack o lov för de
  • plingelinge

orka moralpredika.

vi var där när barnet var 8 månader. hade med solkläder, solhatt, solkräm för utsatta ställen (det behövdes tror att vi höll oss i skuggan), någon badleksak och badring, resevagn, myggnät till vagnen samt blöjor, några burkmat och välling/grötpulver (eftersom vi inte ville ägna semester till att leta efter mat o blöjor. verkligen bekvämt så! och vi visste att hen fick i sig mat o ej blev magsjuk). vi hade en kanonsemester! i övrigt hade vi inte mycket packning då jag o karl är vana backpackers, utan packningen var 80% barnets. sen hade vi snuttisen och avledonsuppar med.

• Tom Araya
    frågetecken skrev 2013-01-20 19:16:03 följande:

feb är näst kallaste månaden DÅ vet vi hur ni gör , alla gör ikke lika !!! tack o lov för de
    Enligt tabeller jag kollat är november, december och januari kallare än februari som ligger bara strax under årsmedeltemperaturen.

Men visst, jag hade fel om att februari är en av varmare månaderna.
  • Modigh

Som sagt, alla gör vi olika! :)

Vi har nu varit i Thailand, och det var underbart! Sonen trivdes som en fisk i vattnet! Temperaturen va runt 30 grader och kan inte påstå att de var så mycket varmare än en varm sommar i Sverige. Skönt! :)
    Personligen tror jag att så små barn har väldigt lätt att anpassa sig, vilket sonen gjorde iaf!

Gjorde som du Kina79, hade på uvkläder, även solhatt med uvskydd, och smorde på utsatta ställen med sph50. Han va mest i skuggan och kunde även bada i skuggan, vilket han ÄLSKADE!! Han trivdes nog nästan mer än oss vuxna! Jag ångrar INTE att jag åkte med min son, trots att han bara är 9 månader!

De enda ja ångrar är att jai nte använde myymedel från dag 1! Hemska myggbett jag fick! Men varken sonen eller karln fick nåt, ja fick alla! :P

Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis