• Anonym

Får era döttrar sova nakna?

Jag har länge funderat på detta då jag själv tycker det är ohygieniskt. Mina döttrar är 6, 9 & 12 och sover nästan alltid nakna. Jag tycker att de i alla fall kunde ha trosor på sig. Detta har jag tjatat på dem om i säkert tre år nu....

Men jag tycker också med tanke på att ibland deras lillebror på 3 år gärna vill sova hos dem eller ligga där en stund i alla fall.......

Nej, jag tycker inte att nakenhet är skamligt men det är också en fråga om renlighet och förnuft.

Vad tycker ni om detta?          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-30 19:38
    Min son är 4 år! Tryckte på fel siffra....

• Svar på tråden Får era döttrar sova nakna?
  • Anonym (Naket)

Vi har inga barn men jag och min sambo sover i princip alltid nakna, ibland är jag frusen och sover då i full mundering från topp till tå. Dock är jag väldigt hygiensk och skulle aldrig sova i pyjamas som jag suttit med i soffan tex då man sitter där i kläder man har på dagarna, det tycker jag är otäckt eftersom man sitter någonstans där andra suttit, på bion eller något tex. Det är ju ingen som är och tar på ens kropp, förutom sambon då så det känns mest hygieniskt. Men alla är vi olika.

• Lindsey Egot the only one

Anonym (ansvarsfull)

Eller så kanske de som sover nakna är mer orädda för just nakna kroppar och behöver inte dra eller slicka på stackars Kalles snopp för det är inget hysch hysch och förbjudet att vara just naken och har redan sett hur en snippa och snopp ser ut.

De som provar saker brukar vara de som är hämmade hemifrån med att nakenhet är en synd och som är belagt skam. Det förbjudna och farliga brukar vara något som barn vill prova på helst när det gäller den egna kroppen.

Sedan tror jag iaf när jag ser på mig själv så pratar jag med mina barn att deras kropp är just deras och ingen annan får röra på dom om de själva inte vill det. Man borde lära sina barn att man inte rör någon på intima ställen (förutom vid toa besök om de inte kan torka sig själva) utan att personen i frågan vill det och att barn inte ska röra vuxna fast den vuxne kanske vill det för då är det en DUM människa som kallas för pedofil.

Deras kroppar är just deras och det är de som bestämmer. Inte jag, inte pappa, inte någon vuxen och inte några barn utan bara de bestämmer. Nakenhet är inget fult, inget snuskigt utan något helt naturligt och man ska inte behöva skylla sig för att inte anses som konstig, äcklig när man är hemma. Man ska inte behöva klä sig heltäckande för att man är rädd för att bli våldtagen. Lär man barnen att man inte rör andra utan deras medgivande och att andra inte får röra deras kroppar utan att de tycker det är ok skulle säkert skam och skuld försvinna.

• Border
    Miss Blue skrev 2013-01-01 00:17:09 följande:

• Törnrosa

Jag har ny partner och mina barn sover med honom, duschar med honom osv oavsett om de är pojkar eller flickor. Det är naturligt att vara naken. Min sambo hade alltid kalsonger på sig de första åren för att han ville det, men nu är han naken. Barnen sover också ibland tillsammans i samma säng. Nu sover de äldre med underkläder och yngre med pyjamas, men de hade en period förut när de ville sova nakna så då gjorde de det. Lakanen tvättar vi förstås emellanåt som alla andra misstänker jag ;)

• Sephrenia89

Var glad att de luftar pullan om nätterna så de slipper UVI, svamp och underlivs problem i allmänhet.

• Anonym

För det första ska man akta sig för att prata om att det är ofräscht att va naken. Tjejer skäms för sina kroppar nog som de redan gör. Sen så tycker jag att byte av sängkläder bör ske en gång i veckan. Jag själv hst haft problem med svampinfektioner i flera år. Dlutafe först när jag började sova naken. Nä, låt dina barn sova som de vill. Fyraåringen ksn väl sova i sin egna säng.

• melani

Varför frågar du om just döttrar? Om det är ohygieniskt så borde det vara lika ohygieniskt om söner sover nakna, eller? Tycker du dina döttrar är smutsiga eller?

• Spartacus

jag sover naken ibland och både min 5åring och min 3åring kryper ner under samma täcke på morgonkvisten Tyst

för mig känns det likadant som när de vara spädbarn,
    de är mina barn, som kom ur min nakna kropp en gång, lika nakna som jag!

varför komplicera till saker som inte behöver komliceras till?

• nagev

Det är sunt att sova naken Så låt ungarna göra som dom vill.

• Anonym (Förnuft)

Det är bra att sova utan trosor!
    Låt underlivet få luft!
    Det är ju instängt hela dagarna. 
    Min 4-åriga dotter får INTE sova med trosor!   

Svar på tråden Får era döttrar sova nakna?