• Anonym (Bekym­rad pappa)
    Äldre 31 Dec 16:12
    6188 visningar
    3 svar
    3
    6188

    Lägga till mellannamn för barn

    Hej

    Jag och min exfru separerade för ca 2 år sedan och jag har fortfarande hennes efternamn som vi hade som vårt gemensamma efternamn när vi var gifta.
    Nu ska jag byta tillbaka till mitt gamla efternamn och frågade då min exfru om inte våra barn kunde lägga till mitt nygamla efternamn som ett mellannamn.
    På detta önskemål svarade hon att det var ett övergrepp mot barnen och skulle aldrig ske. Hon hade även hört sig för på olika håll om att det skapade för mycket trauma hos de små om man la till ett mellannamn, det skapade stor otrygghet.

    Jag vet att många föräldrar inte har samma efternamn som sina barn, men jag kände för min och barnens skull, de är tre och sex år gamla, att det skulle kännas bra om vi genom att de tog mitt efternamn som mellannamn skulle känna att jag inte kom längre ifrån dem.

    Min exfru vill helst att jag behåller hennes, vårt gemensamma, efternamn eller att jag behåller det som ett mellannamn. Det sistnämnda hade ju varit en bra lösning för både mig och barnen om det inte hade varit för att jag har alldeles för mycket negativa associationer till namnet pga. hur vår relation var och hur vår skilsmässa blev.

    Vi har båda två träffat nya partners, jag ganska nyligen och hon flera år innan vi separerade, och hon kommer att ta hans namn som mellannamn nu när de ska gifta sig.

    Jag vet att barnens bästa går före mitt bästa, men min fråga är, kan det verkligen vara ett övergrepp mot barnen eller skapa så stor otrygghet om de lägger till mitt efternamn som ett mellannamn?

    Med vänliga hälsningar
    Bekymrad pappa

  • Svar på tråden Lägga till mellannamn för barn
  • Anonym (Bekym­rad pappa) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 01:46
    #2

    Tack så väldigt mycket för svar!

    Jag vill bara förtydliga att vi har delad vårdnad om våra barn och ingen som helst kamp om rätten till våra barn. Vi har en god kontakt då vi träffas varje vecka när vi lämnar över barnen till varandra och jag umgås och träffar hennes föräldrar regelbundet.
    Vi har dock ibland meningsskillnader som t.ex. i denna fråga.

    Jag blev arg när hon motsatte sig mitt förslag då jag tyckte att det var väldigt egoistiskt, även om hon hänvisade till barnens bästa. Nu blir jag sällan arg, så jag skulle kanske inte kalla det för att jag blev arg, mer frustrerad och ledsen över hur hon reagerade.
    Det är snarare hon som brukar brusa upp och bli arg om jag nu ska ägna mig åt pajkastning.

    Nu drog du lite förhastade slutsatser, men det är förståeligt, det är ju inte särskilt lätt att få hela bilden av min lilla fråga.
    Nej, jag har inte dragit upp gamla oförrätter när det gäller namnfrågan, däremot förstår ju hon att jag inte vill ha hennes efternamn längre, även om hon helst skulle velat det.
    För min egen skull så kan jag inte behålla det, det är ju så förknippat med henne och allt som har varit.

    Jag tyckte ändå att jag hade kommit med en rätt bra kompromiss, barnen får fortsätta ha samma efternamn, det är inget jag heller vill ändra på, och lägger bara till mitt som ett mellannamn.
    Eller vad menade du skulle vara en lämpligare kompromiss?

    Med vänliga hälsningar'
    Bekymrad pappa

Svar på tråden Lägga till mellannamn för barn