• Äldre 9 Jan 19:28
    9581 visningar
    3 svar
    3
    9581

    hur berätta om biopappa och halvsyskon?

    Hej!
    Du beskriver det som att du faktiskt har oro och bekymmer hur du ska förhålla dig i dina olika relationer till dels ditt barn, ditt ex, din nuvarande och ditt exs ex.
    Om vi tar det i ordning tycker jag att du ska göra så här.
    Tala om för din dotter att man kan ha olika sorters pappor. Att det faktiskt kan vara något positivt att ha flera stycken. Hon har en pappa som bor i ett annat land, som tycker om henne men som inte kan hälsa på henne för han får inte resa därifrån. Sedan har hon en pappa som hon bor med, som tycker jättemycket om henne och alltid vill vara med henne. Du kan kalla dem pappa + förnamn så är det klart och tydligt att de är precis lika riktiga pappor till henne trots att de är så olika och har så olika plats i hennes liv.
    Till ditt ex ska du säga det du skrev, nämligen att han får ringa när hon är vaken så får han prata med henne då. Då kan du också berätta lite om henne för honom, men låt det stanna vid det.
    Till din nuvarande sambo tycker jag att du ska säga att han har alla chanser i världen att bli hennes bästapappa vilket han förmodligen redan är. Hjälp honom att leva upp till det och visa vad du önskar av honom i det avseendet.
    När det gäller storebror kanske det var så att hans mamma blev övergiven för din skull och därför är arg på dig. Men om du kan skriva ett brev till henne och förklara att du förstår att hon tagit illa upp men att situationen nu är en annan och att du gärna för barnens skull skulle vilja att de fick lite kontakt. Tala också om att du vill berätta för din dotter att hon har en halvbror och att det oftast är bra för barn att få veta det så tidigt som möjligt. De tar det mycket naturligare då.  Då får du förhoppningsvis ett positivt svar.
    Lycka till med alla dina relationer!
    Margit Ekenbark 

  • Äldre 20 Jan 15:18
    #3

    Hej igen!
    Eftersom mamman till halvsyskonet är så oresonlig tycker jag att du kan vänta tills din dotter blir betydligt större med att berätta om hennes halvsyskon.
    MVH
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden hur berätta om biopappa och halvsyskon?