Inlägg från: Emzzannn |Visa alla inlägg
  • Emzzannn

Gbp operation!! ?

Felidae skrev 2013-01-05 00:48:38 följande:
    Ja, självklart hade jag gjort operationen med facit i hand. Jag har gått ner 60 kg som mest, men har gått upp 3-4 igen. När jag dricker alkohol blir jag påtagligt berusad av bara ett halvt glas vin, men blir nykter igen efter sådär en kvart. Sedan operationen har jag som mest druckit två glas vin på en och samma kväll - och hade en fruktansvärd baksmälla dagen efter. Så... jag avstår hellre. :)

Okej vad skönt att höra :) de värsta jag vet är att höra de som ångrar sig, känns så hemskt... Aha okej, ja tur man kan ha roligt utan alkohol :) inte värt att få en jäkla baksmälla! :p
  • Emzzannn
    Ja, självklart hade jag gjort operationen med facit i hand. Jag har gått ner 60 kg som mest, men har gått upp 3-4 igen. När jag dricker alkohol blir jag påtagligt berusad av bara ett halvt glas vin, men blir nykter igen efter sådär en kvart. Sedan operationen har jag som mest druckit två glas vin på en och samma kväll - och hade en fruktansvärd baksmälla dagen efter. Så... jag avstår hellre. :)

Okej vad skönt att höra :) de värsta jag vet är att höra de som ångrar sig, känns så hemskt... Aha okej, ja tur man kan ha roligt utan alkohol :) inte värt att få en jäkla baksmälla! :p
  • Emzzannn

• Emzzannn
    sextiotrekg skrev 2013-02-06 23:28:21 följande:
    Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

Usch vad du skrämmer mig :( gått ner 3 kilo sen remissen blev skickad. Fick nämligen diabetes för en månad sen o medicinen har gjort så jag slutat äta.... Fan hoppas du vinner detta och får operationen!! Du kan alltid försöka skrämma dem lite med att dra in advokat eller tidningen. Minns inte vad man ska ha för BMI till operation men är du säker på att du inte hamnat under den gränsen?

Försök äta upp dig, låter dumt men hade jag gjort om jag va du i denna situation. /: usch vad svårt,. Förstår de Inte är lätt för dig. Hoppas verkligen dem kan överse med alla följdsjukdomar du har gener för. Håller tummarna för dig!!
  • Emzzannn

[quote=68708284][quote-nick]MiaIa 90 skrev 2013-02-07 12:30:53 följande:

Hur har de gått för dig?? :) minns du skrev för ett tag sen att de va snart dags.

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-08 15:25:41 följande:
    Jo då har gått rätt bra. 3veckor sedan operationen nu och försöker lära mig att äta igen.

Får dock ofta ont i magen när jag ätit men kan bero på att jag är så trött så jag knappt orkar ta mig ut på promenader.

Okej men fortfarande värt de eller? :)

Vad sa läkarna om din vikt? Du hade väl några kilo till att gå ner som du inte fixa?
  • Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-10 17:24:51 följande:
    Oja de är värt de:).

Har ju gått igenom de för att kunna bli mamma.

Läkarna sa om vilket? 

Jag gick ner innan operationen 14kg men skulle gå ner 18kg men fick operationen endå. 

Ja de va de jag tänkte på :) ja du lyckades ju gå ner jätte mkt ändå!

Skönt du känner de är värt de, ja jag gör de till stor del att bli gravid men även för att bli av med min diabetes
  • Emzzannn
    eflec skrev 2013-02-10 17:25:17 följande:
    skulle ALDRIG göra en GBP - fy fan vilka komplikationer jag har sett. de flesta har också kvar sina ätstörningar efteråt - smälter smör & häller i sig osv...en tuff terapi med fokus på missbruksbeteende tror jag mer på. 

"oskuret är alltid bäst". /sjuksköterskan

Förstår ditt tankesätt till fullo :) men nu är de som så mitt fall iallafall att jag har redan arbetat med mitt problem med mat. Min magsäck är alldeles för stor så blir inte mätt, men annars är jag jätte bra med mat, förutom när sockret klyddar då kan jag hetsäta allt med socker. Men har fått en bra medicinering så de har blivit lite bättre :)

Berätta gärna mer du sätt, jag är nyfiken :) jobbar på sjukhus men jag ser inte så mkt med gbp faktiskt.
  • Emzzannn
    eflec skrev 2013-02-12 16:58:15 följande:
    jag tycker att det är ett inre problem, och att det skulle bero på något hormon...tja...nej, det tror jag inte. jag är en stark anhängare av att intensiv kbt eller annan passande terapi är en bättre lösning, dock är det nog inte billigare för samhället och det kräver mer jobb av individen. 

har också läst forskning som visar att GBP opererade konsumerar lika mycket vård som innan sin operation... 

För att börja måste jag säga att denna operationen har fler fördelar än nackdelar. Och som narkosläkaren sa: dör ni inte av operationen så dör ni ganska säkert av övervikten. Man kan få kraftiga problem av övervikt också, man kan gå hjärt problem, andningsproblem, tarmarna fungerar inte som dem ska när man är överviktig och ska inte ens börja med magsår!!! Risken för magsår är äckligt stor på överviktiga.

Du har din åsikt, och de respekterar jag,

Men de e samtigt individens beslut och tro mig man blir informerad om risker. Fick tillomed en lista på komplikationer.

Och de med vård stämmer inte heller, detta tog kirurgen upp då, en person med diabetes MÅSTE besöka vc minst 2 gg/år för kontroll. Då tänker jag när jag går ner min övervikt att jag kommer troligtvis sluta med min medicin och inte behöva gå på kontroller så ofta.

Jag jobbar på lasarett, har aldrig stött
  • Emzzannn
    Monkina skrev 2013-02-11 22:18:27 följande:
    Hey Emzzannn!

har lite frågor till dig som jag skrivit i ett PM Hoppas du svarar =)

Har svarat dig :)
  • Emzzannn
    Jolliver skrev 2013-02-20 11:46:46 följande:
    Risken för att drabbas av slits-ileus, alltså när tarmarna knickas till för att det är för gott om plats, minskar nu när kirurgerna har börjat försluta slitsarna vid operationen. Vet dock inte om det görs överallt. Sen kan man visst drabbas av vanligt ileus om man inte är aktsam med vad man äter, särskilt de första 14 månaderna efter operationen. Trådiga saker, hinnor från citrusfrukter osv.

Vad menar du med försluta slitsarna? Menar du dem fickorna som

Magen och tarmen fästs vid?
  • Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-10 17:56:33 följande:
    Ja och nu har jag gått ner ca 20kg sammanlagt:).

Operationen hjälper ju till med att kunna bli förälder också.

Sedan att din diabetes nest intill kommer försvinna kanske helt också-

Nu har de ju gått ett tag sen du opererats :) går de fortfarande bra? Har du gått ner mkt? Ångrar inte dig? Kram
  • Emzzannn

Såååå ja va längesen jag skrev nu :D  opererades 3 april och är de bästa som hänt mig, åtminstone än så länge. 
    gått ner totalt 27 kilo och rör mig mycket bättre nu, har ändrat mina vanor till de bättre och hoppas att inom 1 år ska de sitta som smäck =)
    Tack för alla svar jag fick här inne.  

• Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-06-30 23:25:18 följande:
    Grattis! 27 kg, imponerande Hur tränar du nuförtiden då?

Tack :D

Jag tänkte först att jag inte behövde gym, så för tillfället springer jag utomhus och powerwalkar några gånger/vecka. Men har märkt att mina muskler förtvinat väldigt mycket så ska nästa vecka fixa träningskort och då blir de mer styrketräning och crosstraining :) ryggen har blivit lite svag.

Är du opad?
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-01 11:35:41 följande:
    Duktigt att du springer! Jag själv har som mål att vara med i ett lopp t.ex. tjejmilen nästa år Tycker att det låter som en bra plan att börja gymma nu. Hur ofta hade du tänkt gå till gymmet nu i början? Jag opererad i augusti så jag bantar för tillfället inför operationen

Ja vad bra :) önska jag också hade sånt mål, men är väldigt blyg att springa bland folk så springer där de knappt är någon. Jag hade tänkt mig minst 3 gånger/ vecka, har ett krävande jobb där jag går ca 1 mil om dagen så jag blir ju ganska mycket trött då. Man har inte samma energi efter operationen :) men de kommer efter kanske ett år när kroppen vant sig.

Ah okej var ska du opas? Är de mycket du skulle gå ner?
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-02 08:51:03 följande:
    hahaha precis som jag! är också lite så att jag inte vill springa bland folk. Det är därför mitt mål (loppet)) är krävande fysiskt och psykiskt, ska jobba upp självförtroendet också 3 ggr/v tycker jag låter som ett bra schema. Ska opereras i Simrishamn och ska ha gått ner minst 4,6 kg. Har några hundra gram kvar sen är jag inne i mål haha Ditt jobb låter verkligen krävande, själv så springer jag runt i korridorer hela dagarna

Ja jag borde kanske också sätta upp sånt mål :) får bli mot hösten när jag känner mig lite tryggare i de.

Ja jag jobbar som usk på både lasarett och äldreboende, väldigt tunga och krävande avdelningaR, därför blir de mkt.

Oh vad kul för dig :) då är du snart i mål! Hoppas allt går bra men de tvekar jag inte alls på! Känner en del som opats i Simrishamn, jag gjorde de i Lund på bariatric, dem är också väldigt duktiga.
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-08 12:09:54 följande:
    Hur går det för er här inne? Jag är 0,3 kg ifrån målvikten inför en operation

Härligt att höra! :)
  • Emzzannn

Hejsan igen alla sötnosar :D har aldrig mått bättre måste jag säga.
    Har gått ner 45 kg och är snart nere på härliga 70 talet, har inte fått några komplikationer "peppar peppar" och denna operationen är de bästa som ngnsin hänt mig.
    Har dessutom lämnat min sambo, känner att jag förtjänar bättre och har börjat få mer respekt för mig själv, är en helt annorlunda människa och är knappt hemma för har helt plötsligt börjat att älska vara ute :D kunde inte varit mer nöjd, även om de innbär att jag inte kan äta allt som alla andra kan. Men de skadar inte mig, har valt en annan livsstil och är väldigt nöjd.

Till svar ovan så fick jag från läkarbesök på vc till op ca 1 år tog de så de går rätt snabbt här nere i skåne.

Mvh Emily Larsson

• Emzzannn

Nu blir det ännu ett inlägg några månader senare =)
    Fortfarande lika nöjd om inte ännu mer nöjd.. Tränar 6 dagar i veckan och börjat få en riktigt awsome kropp. Muskler som jag aldrig trodde jag haft börjar komma fram och gått ner 53 kg :O fattar ni!!! Helt otroligt hehe väger idag 73 kg och älskar mitt liv!. Har människor omkring mig som jag älskar och fattas bara en man men de kommer snart hihi ;) barn biten har jag fått skjuta framåt men de gör inte mig något för tillfället, jobb o träning tar upp all min fritid och trodde inte de va möjligt att må så här bra.. om ca 5 veckor är de 1 års kontroll för min del. Helt otrlligt att de snart gått 1 år sen jag gjorde de.. Blir rörd..

Puss på er <3

Svar på tråden Gbp operation!! ?