• Anonym

studenter är väl inte fattiga?

alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.

• Anonym

Man har ju pengar till alla måsten, men inte mer. Det kanske inte räknas som att vara fattig på riktigt men knappast som att man har det någorlunda bra ställt! Har man jobbat innan och fått ut dubbelt så mycket känns det såklart som att man är väldig fattig. Att inte längre ha råd att ha bil, fritidsintressen, resa, bjuda familj och vänner på middagar...

• Anonym

För mig är det inte mina pengar det är bara ett lån som ska betalas tebaka en dag. Utan min sambo så hade jag inte fixat av ekonomin,, vi har två barn.

• Anonym

När jag studerade så tyckte jag inte heller att det räckte, och jag tror att jag hade tyckt samma idag. Studielitteraturen kostar en hel del vet att på en del kurser spenderades 1500 för 4 veckor.. Jag bodde även så att jag fick pendlingsbidrag, men det bidraget täckte inte upp resorna mer än till ca 75%. 

nej jag tycket inte man är fattig som stundent, ,men gissar på att det beror på vad man jämför med...  

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:09:46 följande:
    när jag bodde själv hade jag följade kostnader: hyra 4000kr andra räkningar 2000kr (comhem, gymkort, telefon, radiotjänst, ellos är det jag kommer på i skrivande stund) och så mat 2000kr då fick man lite över 8000kr som tur är så betalade min mamma min kurslitteratur, busskort, läkare och medicin för annars hade jag nog stått på bar backe. sen fick jag 1000kr i bostadsbidrag som jag tog sista terminen jag bodde själv, hatar att få bidrag.

CSN är också ett bidrag på runt 2700 kr per månad!
  • Anonym

Sitter och kollar studentlitteratur nu. Böckerna på första delkursen (fem veckor) kommer kosta över 2000 kronor:/ (ja jag har även kollat begagnatmarknaden men eftersom vi enbart ska ha böcker som uppdateras varje ås så finns det nästan inte en begagnad bok att få tag i)

• Anonym

Jag hade lite pengar över varje månad när jag pluggade. Jag pendlade med buss till nästa stad men bodde i studentlägenhet med min sambo som också var student i den staden vi bodde.  På den tiden fick man strax under 7000 kr i studielån i månaden.

Hyra 2500 (pp)
    Busskort 1000 kr
    Mat 2000
    Försäkringar 200 kr
    Hygien 200 kr

Så ca 6000 kr i räkningar och jag hade 1000 kr kvar att spendera på kläder/öl eller böcker.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:19:54 följande:
    det var en billig hyra =)
    5000 för lägenheten, 2500 per person Inte billigt då när ett studentrum (som det var flera års kö för) kostade ca 1800 kr.
  • Anonym
    zest skrev 2013-01-03 15:20:26 följande:
    Jo det är ju inte för tv:n du betalar det är en sk "apparat avgift" dvs datorn ingår i den. Om detta inte har ändrats på de 10 år jag har bott utomlands förstås.
    Det har aldrig varit så Det är enbart om du har en tv-mottagare i datorn som du får betala, inte om du har en dator och tittar på ex tv3 och svt play och liknande. Det är fortfarande gratis och har alltid varit.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 15:21:44 följande:
    Det har aldrig varit så Det är enbart om du har en tv-mottagare i datorn som du får betala, inte om du har en dator och tittar på ex tv3 och svt play och liknande. Det är fortfarande gratis och har alltid varit.
    Ett tv-kort alltså, det är något man köper till och ingår inte som standard i persondatorer.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?