studenter är väl inte fattiga?
alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.
alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.
Man har ju pengar till alla måsten, men inte mer. Det kanske inte räknas som att vara fattig på riktigt men knappast som att man har det någorlunda bra ställt! Har man jobbat innan och fått ut dubbelt så mycket känns det såklart som att man är väldig fattig. Att inte längre ha råd att ha bil, fritidsintressen, resa, bjuda familj och vänner på middagar...
För mig är det inte mina pengar det är bara ett lån som ska betalas tebaka en dag. Utan min sambo så hade jag inte fixat av ekonomin,, vi har två barn.
När jag studerade så tyckte jag inte heller att det räckte, och jag tror att jag hade tyckt samma idag. Studielitteraturen kostar en hel del vet att på en del kurser spenderades 1500 för 4 veckor.. Jag bodde även så att jag fick pendlingsbidrag, men det bidraget täckte inte upp resorna mer än till ca 75%.
nej jag tycket inte man är fattig som stundent, ,men gissar på att det beror på vad man jämför med...
Sitter och kollar studentlitteratur nu. Böckerna på första delkursen (fem veckor) kommer kosta över 2000 kronor:/ (ja jag har även kollat begagnatmarknaden men eftersom vi enbart ska ha böcker som uppdateras varje ås så finns det nästan inte en begagnad bok att få tag i)
Jag hade lite pengar över varje månad när jag pluggade. Jag pendlade med buss till nästa stad men bodde i studentlägenhet med min sambo som också var student i den staden vi bodde. På den tiden fick man strax under 7000 kr i studielån i månaden.
Hyra 2500 (pp)
Busskort 1000 kr
Mat 2000
Försäkringar 200 kr
Hygien 200 kr
Så ca 6000 kr i räkningar och jag hade 1000 kr kvar att spendera på kläder/öl eller böcker.