• Anonym

studenter är väl inte fattiga?

Elin 885 skrev 2013-01-04 21:05:00 följande:
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.

men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?

vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.

vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?

Man hinner ju inte läsa böckerna på tentan så vi måste ju ändå veta vad som står. När man sitter på tentan är det ändå svårt att veta var man ska börja Vi skriver 30poängstentor, en tenta per termin alltså.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:50:48 följande:
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 21:36:32 följande:
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.

Cool
  • Anonym

Nu är det många år sen jag var student, och jag tog lån också, och kände mig inte ett dugg fattig! Visst kände jag att jag fick mer pengar när jag började jobba, men jag saknade verkligen ingenting och då är jag inte speciellt duktig på att hålla i pengarna!
     Vi gjorde ett utbyte med studenter i Riga, och när vi jämförde med dem så levde vi bättre än deras lärare! De var nästan chockade när de kom och hälsade på oss, frågade om vi var rika! Jag och min syster delade en lägenhet, med två stora rum och kök. De delade ett litet rum, och toalett delade de med 6 stycken andra.
     Det öppnade mina ögon för hur bra vi har det!

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:58:56 följande:
    En konst att låtsas som att man inte har inkomster i inläggen för att det ska se värre ut?
    Nja, inte riktigt va...

men vaddå LÅTSAS? verkligheten beskrev jag!
  • Anonym

Nu var det ett antal år sedan jag pluggade och "fick" pengar från CSN, men på den tiden var det bara tio månader om året man fick några pengar. Eller var det nio??? De övriga månaderna var man tvungen att försöka få ihop ett jobb till. Lyckades man inte, ja då blev det jobbigt då det var oerhört svårt att få från soc heller. Jag minns inte riktigt hur mycket pengar jag fick ut med fullt lån, men tror att det var runt 7000. Min hyra var mycket lägre än mina kursares, men det var för att jag bodde en bit från skolan, och låg då på 2700kr. Så på ett år fick jag 70000 kr. Av dessa gick 27000+2700+2700= 32400 till mitt boende. Mobil hade jag ingen men däremot fast telefon och på den tror jag bara den fasta avgiften var på 370kr, dvs 4480kr om året. Det var två läsperioder/termin och till varje läsperiod kostade litteraturen minst 2000kr så där blev det 8000 kr/år. Hittills utgifter på 44480kr/år vilket ger om jag räknar rätt i huvudet 25520kr kvar till mat, kläder, hygien, tvlicens, försäkring (japp, det har jag alltid prioriterat) och nöjen. Detta ger strax över 2000kr/mån till dessa utgifter. För mig fungerade det, men det blev aldrig några större utsvävningar. Dessutom hade jag en stor och tung post i tågresor under hela studietiden. Träffade en kille sommaren innan jag började plugga. Avståndet mellan staden där jag pluggade och där han jobbade var bortåt 80 mil... Och under 2:a året under min utbildning fyllde jag 26 vilket betydde att jag inte längre kunde boka tågbiljetter som ungdom/student. Dessutom fick jag "vuxentaxa" på telefonen. På den tiden var det bara om man var under 26 dom man kunde få studentrabatt på tåg och telefon.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 22:23:20 följande:
    Nja, det kan diskuteras.
    Enligt den uträkning man kan göra så fattas det ca 2800 kr i månaden vilket betyder rätt till soc under förbehållet att du avyttrar bilen och lever upp pengarna. Sen att du väljer att dra ut på pengarna (och glömma det som inkomst) gör att det blir fel.
    Då kan jag lika gärna hävda att jag är fattigast av oss alla för jag har 0 kronor innan maten är betald och jag är så fattig för jag vill inte gå med på soc krav så jag odlar potatis i vardagsrummet. Det funkar inte så att man kan hävda sin egen fattigdom när man lever så frivilligt.

hoppas att du vet att du just nu sysslar med hjärnstres- dvs nekar en person deras erfarenheter och upplevelser.

Hjärnstress drabbas man av när ens egets livs sanning förnekas av andra. Det uppstår en obalans mellan de egna livserfarenheterna, ens egen tolkning av dem och andra människors uppfattning om ens liv. När mitt livs sanning inte får finnas och när mitt livs sanning trampas på och förhånas, begabbas av andra eller kanske ännu värre, totalt ignoreras av andra, då drabbas jag av stress.

Vi kan tåla nästan vad som helst, stå ut med vad som helst, om sanningen får finnas med. Men om våra umbärande inte erkänns utan förnekas, då mår vi dåligt. Det blir en förlust av frihet i tanke och handling. Vi drabbas av hjärnstress. Vi förtvinar som människor och går under. Vi blir stumma och förstelnade som levande döda.

Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas har förödande konsekvenser för en individ., en grupp eller ett helt samhälle. Denna stress har effekter på den fysiska och psykiska hälsan, eftersom den påverkar den mänskliga hjärnan. En kränkning är ett trauma. Oavsett om kränkningen är fysisk, psykisk, sexuell, politisk, social eller av vilket slag det vara månde. Den mänskliga hjärnan reagerar på stressen.

• Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:15:41 följande:

svarar korrekt??! du hävdar ju att du vet nåt om mi upplevelse,och det gör du ju inte.

hade du vetat NÅGOT om socialen ÖVERHUVUDTAGET så hade du vetat att du får inte din norm om du har tillgångar som du kan avyttre och använda de pengarna,ochdet är ju helt rätt!
    man ska inte få so om man har tillgångar ,och jag hade enbil värd 40.000kr,så SJÄLVKLART ska jag sälja den och disponera de pengarna så länge jag kan ,INAN jag eventuellt kan få soc.

men nu är jag glad att jag fixade det utan at hamna hos soc.
    fast man kan faktiskt få behålla både bil och eget boende för soc.
    allt bedöms från fall till fall.
  • Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:24:14 följande:

ja en bil för FEMTUSEN  får du behålla för soc,inte en ny bil som är värd 40.000kr.
    nej, du kan få behålla en bil som är värd mer än 5000.
    var får du förresten en NY bil för 40000?
  • Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:32:04 följande:

varför säger du att min verklighet då ,år 2005 är friserade siffror och frivilig fattigdom?
    det är verkligen inga friserade siffror eller frivillig fattigdom,det var så det såg ut för mig då, och det kan du aldrig ändra på.

hoppas du blir arbetslös eller sjuk, så DU kan komma in i verkligheten och se hur det är.

du kanske ska ta reda på hur det ser ut för folk runtom i sverige??? vi är många fattiga dag...

arbetslösa,sjuka,äldrepensionärer osv.....

kom ner från dina höga hästar Regnig Måndag! och sätt dig för guds skull  in i FN (förenta nationerna)
    och våra mänskliga rättigheter i världen!!
    mänskliga rättigheter?
    hur kom det in i bilden? om du inte menar att soc eller CSN bryter mot de mänskliga rättigheterna hör det ju inte hit.
  • Anonym

Måste bara få inflika att många inte har högsta studielån. Många tar kanske tillochmed endast bidraget, och får då jobba utöver.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-05 19:14:03 följande:
    Måste bara få inflika att många inte har högsta studielån. Många tar kanske tillochmed endast bidraget, och får då jobba utöver.

ja är man så dum och endast tar bidraget på knappt 3.000kr då får man ju skylla sig själv!
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?