Regnig måndag skrev 2013-01-04 22:23:20 följande:
Nja, det kan diskuteras.
Enligt den uträkning man kan göra så fattas det ca 2800 kr i månaden vilket betyder rätt till soc under förbehållet att du avyttrar bilen och lever upp pengarna. Sen att du väljer att dra ut på pengarna (och glömma det som inkomst) gör att det blir fel.
Då kan jag lika gärna hävda att jag är fattigast av oss alla för jag har 0 kronor innan maten är betald och jag är så fattig för jag vill inte gå med på soc krav så jag odlar potatis i vardagsrummet. Det funkar inte så att man kan hävda sin egen fattigdom när man lever så frivilligt.
hoppas att du vet att du just nu sysslar med hjärnstres- dvs nekar en person deras erfarenheter och upplevelser.
Hjärnstress drabbas man av när ens egets livs sanning förnekas av andra. Det uppstår en obalans mellan de egna livserfarenheterna, ens egen tolkning av dem och andra människors uppfattning om ens liv. När mitt livs sanning inte får finnas och när mitt livs sanning trampas på och förhånas, begabbas av andra eller kanske ännu värre, totalt ignoreras av andra, då drabbas jag av stress.
Vi kan tåla nästan vad som helst, stå ut med vad som helst, om sanningen får finnas med. Men om våra umbärande inte erkänns utan förnekas, då mår vi dåligt. Det blir en förlust av frihet i tanke och handling. Vi drabbas av hjärnstress. Vi förtvinar som människor och går under. Vi blir stumma och förstelnade som levande döda.
Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas har förödande konsekvenser för en individ., en grupp eller ett helt samhälle. Denna stress har effekter på den fysiska och psykiska hälsan, eftersom den påverkar den mänskliga hjärnan. En kränkning är ett trauma. Oavsett om kränkningen är fysisk, psykisk, sexuell, politisk, social eller av vilket slag det vara månde. Den mänskliga hjärnan reagerar på stressen.