Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

studenter är väl inte fattiga?

när jag bodde själv hade jag följade kostnader:
    hyra 4000kr
    andra räkningar 2000kr (comhem, gymkort, telefon, radiotjänst, ellos är det jag kommer på i skrivande stund)
    och så mat 2000kr då fick man lite över 8000kr
    som tur är så betalade min mamma min kurslitteratur, busskort, läkare och medicin för annars hade jag nog stått på bar backe.
    sen fick jag 1000kr i bostadsbidrag som jag tog sista terminen jag bodde själv, hatar att få bidrag.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.
    fika, ja ibland.
    äta ute. nej.
    krogen, ja en cola ibland
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 15:14:10 följande:

CSN är också ett bidrag på runt 2700 kr per månad!
    ja eftersom jag är student fortfarande så torde jag väl veta det? men jag gillar inte staliga bidrag, tycker att dem kan gå till de som inget har.
    nu är jag i alla fall inte berättigad till bostadsbnidrag ändå eftersom min man tjänar gräsligt mycket pengar.
    han skulle kunna försörja mig men jag vägrar.
    jag betalar halva studiemedlet dvs 4500kr till honom varje månad och får mat och husrum.
  • Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 15:16:47 följande:
    Ok, ja det är klart att folk har olika. Men ska man vara helt krass, så skulle man iaf kunna räkna av gymkortet och ellos om det varit "på liv och död". Mediciner etc är ju saker man inte kan göra avkall på, så det är ju en utgift jag har tur att slippa, om man säger så.

nej jag kan inte ta bort mitt gymkort eftersom mitt permenant skadade knä kräver att jag tränar, annars hamnar jag i rullstol.
    ja tyvärr så är det så krasst.
    ellos, jag köper kläder när jag behöver dvs när dem jag har är sönder och gjorde det som student med.
  • Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 15:16:47 följande:
    Ok, ja det är klart att folk har olika. Men ska man vara helt krass, så skulle man iaf kunna räkna av gymkortet och ellos om det varit "på liv och död". Mediciner etc är ju saker man inte kan göra avkall på, så det är ju en utgift jag har tur att slippa, om man säger så.

jo mina mediciner går långt över högkostandsksyddet, tror jag räknade ut det där någon gång och jag hämtade ut medicin för 4000kr per år tror jag.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 15:19:12 följande:
    Jag hade lite pengar över varje månad när jag pluggade. Jag pendlade med buss till nästa stad men bodde i studentlägenhet med min sambo som också var student i den staden vi bodde.  På den tiden fick man strax under 7000 kr i studielån i månaden.

Hyra 2500 (pp)
    Busskort 1000 kr
    Mat 2000
    Försäkringar 200 kr
    Hygien 200 kr

Så ca 6000 kr i räkningar och jag hade 1000 kr kvar att spendera på kläder/öl eller böcker.
    det var en billig hyra =)
  • Elin 885
    Anonym (tidigare student) skrev 2013-01-03 15:16:31 följande:
    Man måste betala TV-licens eftersom man inte måste ha TV. Har man bredband och dator funkar det fint att kolla på TV på nätet och då drar man ner kostnaderna en del.
    du betalar till radiotjänst om du har en mottagare och där ingår även dator.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 15:20:49 följande:
    5000 för lägenheten, 2500 per person Inte billigt då när ett studentrum (som det var flera års kö för) kostade ca 1800 kr.
    ah ok.
    jag hade 4000kr i hyra bodde i en vanlig etta.
    jag bodde på min mammas soffa när jag fick den lägenheten så jag var aningen desperat.
  • Elin 885
    La Lola skrev 2013-01-03 15:22:45 följande:
    Vi har också haft lite dyr litteratur tidvis o då läser jag bara den nya förskollärarutbildningen.
    På distans och då tillkommer resa o boende vid skolan var fjärde vecka ungefär.
    läser på distans jag med, snål som jag är så åker jag bara på det som är obligatoiriskt eftersom universitetet ligger i en annan stad.
    jag jobbar inte extra.
  • Elin 885
    Rainbowdash skrev 2013-01-03 15:24:50 följande:
    Så hade jag också kunnat tänka om jag precis flyttat hemifrån och knappt var torr bakom öronen. Jag är 27 år och har heltidsarbetat sedan 2001. Med stigande inkomster kommer stigande utgifter. Utgifter som är svåra att bara trolla bort när en ska börja studera. Jag har exempelvis en hyra på 9076 kr per månad, det är jättemycket under studietiden men med en heltidslön är det inte så fasligt, därför känns det rätt onödigt att byta boende när vi trivs så bra.

Min familj har utgifter på ca 22,000 varje månad med allt inräknat. Tur för mig att jag har ett bra betalt extrajobb under studietiden. Jag får ut efter skatt ca 20.000 varje månad, studilån+studiebidrag+lön.
    det beror på hur liten heltidslönen är, när jag fick min första heltidtjänst så hade jag 16400kr INNAN skatt, jag fick alltså ut ca 11.000 så nog hade 9000kr i hyra svidigt som satan.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?