Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

studenter är väl inte fattiga?

La Lola skrev 2013-01-03 15:25:32 följande:
    Här är de obligatoriska grejerna utspridda under innerveckan så vi kan ju inte åka fram och tillbaka....
    ah ok. ja vi har inte mycket obligatoriskt som tur är, kanske varannan månad =).
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 15:48:38 följande:
    Jag håller för övrigt med TS, jag har aldrig begripit vad studenter egentligen gör med sina pengar!

Vi levde två vuxna och ett barn i en stor trea (för studenter med barn) på min sambos studiemedel ett bra tag när sonen var nyfödd och jag gick i gymnasiet. Vi fick tillägg förstås, bostadsbidrag och jag fick väl 1050 i månaden som studiebidrag.

Det var verkligen inga problem. Alls. 

Sedan började jag ta ut föräldrapenning några dagar i veckan. Lägsta nivå, givetvis, och helt plötsligt hade vi massor av pengar . Vi kunde resa och äta ute massor, köpa dyrare kläder osv.

Vi levde verkligen bra, enligt oss själva, på ett studiemedel och en längsta föräldrapenning. Andra med samma typ av inkomster klagar och gnäller på FL att de är så otroligt fattiga och jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som kostar så mycket i deras liv!
    vad är det du inte förstår?
    jag kan skriva ned då
    när jag bodde själv så fick man lite över 8000kr
    hyra 400kr
    övriga räkningar 2000kr
    mat 2000kr

fick kurslitteratur, medicin, läkarbesök, busskort och tandläkarbesök av min mamma
    sen fick jag även bostadsbidrag som jag ansökte om sista termin jag bodde själv på 1000kr. det gick till lite nöjjen och kläder, någon gång gick det till ordentligt vinterskor, månaden efter till en ordentlig vinterjacka osv.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 15:41:36 följande:
    Eller så tar man sommarkurser och pluggar på sommaren också, med CSN. Så gjorde de flesta när jag läste hemma i Lund.
    fast det beror ju på hur lång utbildning man läser.
    läser man en utbildning som är på 5 år, så kan man inte ta sommarkurser för då räcker inte ens veckor med studiemedel för hela ens utbildning.
    men jag gjorde också så när jag bodde själv.
  • Elin 885
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:51:46 följande:
    vad är det du inte förstår?
    jag kan skriva ned då
    när jag bodde själv så fick man lite över 8000kr
    hyra 400kr
    övriga räkningar 2000kr
    mat 2000kr

fick kurslitteratur, medicin, läkarbesök, busskort och tandläkarbesök av min mamma
    sen fick jag även bostadsbidrag som jag ansökte om sista termin jag bodde själv på 1000kr. det gick till lite nöjjen och kläder, någon gång gick det till ordentligt vinterskor, månaden efter till en ordentlig vinterjacka osv.
    hyra 4000kr skulle det stå.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 15:58:06 följande:
    Vilka är dessa "övriga räkningar"?
    gymkort (ja jag har ett permanent skadat knä så jag måste träna för att inte hamna i rullstol på riktigt) 250kr
    hemförsäkring 100kr
    mobil ca 500kr'
    bredband och tv ca 300kr (tog det billigaste)
    radiotjänst ca 500kr när det kommer
    ellos ca 300kr i månaden
    el ca 2-300kr/ månad
    medicin som ej är på recept ca 150kr/månad
    sen hade jag lite hjälporganisationer som jag gav pengar till 100kr sammanlagt.
  • Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:03:18 följande:
    Fast du har ju också mediciner, läkarbesök och ett knä du måste ha gymkort för som ger dig mer utgifter du måste ha än gemene man?

Vi pratar ju inte om dig som person och du representerar inte heller alla människor och inte den generella csn-låntagaren heller, så du har inget att bli upprörd över.

Dessutom verkar du ju ha sån tur att din mamma kunde hjälpa dig mycket, så det verkar ju gått vägen ändå. Du kunde ju använda bostadsbidraget till nöjen och kläder till exempel. 

medicinerna är inte för knät jag har 3 kroniska sjukdomar
    och både läkarbesök och mediciner betalar min mamma, så det ingår inte i min kalkylering.
  • Elin 885
    LillGris skrev 2013-01-03 16:03:58 följande:

Nu var ju inte frågan till mig men för mig är "övriga räkningar" t ex telefon, internet, hemförsäkring, fack, försäkring på djuren, radiotjänst etc
    njae hon svarade på mitt inlägg.
  • Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:03:18 följande:
    Fast du har ju också mediciner, läkarbesök och ett knä du måste ha gymkort för som ger dig mer utgifter du måste ha än gemene man?

Vi pratar ju inte om dig som person och du representerar inte heller alla människor och inte den generella csn-låntagaren heller, så du har inget att bli upprörd över.

Dessutom verkar du ju ha sån tur att din mamma kunde hjälpa dig mycket, så det verkar ju gått vägen ändå. Du kunde ju använda bostadsbidraget till nöjen och kläder till exempel. 

ja, min mamma har gett alla sina barn samma hjälp under studietiden.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:12:21 följande:
    Men det där är ju en del "lyx" och en del "olycka" som du väl måste förstå att inte alla har?

Jag tror inte att de allra flesta behöver medicin varje månad.

Gymkort är för de allra flesta inte en nödvändighet. Det är en lyx för de allra flesta, om de inte har skador, och ingenting jag tycker att man kan klaga på att man måste vara utan en period.

Att ringa för 500:- tycker jag också är en lyx. Som man visserligen kan unna sig, men jag tycker inte att man kan klaga på att man inte har pengar sedan.

Ellos för 300:- verkar ju vansinnigt om man tycker att man har ont om pengar. Strunta i att köpa kläder ett år så har man sparat massor!

Radiotjänst/ tv är också en onödig lyx. Helt okej att unna sig, men inte om man sedan undrar vart ens pengar tog vägen.

Det jag menar är att många gör nog som du, har busskort eller bil och tv och köper kläder och klagar ändå på att de inte kan unna sig något. Det känns som att det är samma människor som sedan startar ekonomitrådar på FL för att de dragit på sig alldeles för mycket skulder eller inte kan få ekonomin att gå ihop trots två heltidsjobb. Folk som inte riktigt tänker efter. (Obs att jag inte säger att du är sådan, men det finns det många som är). 
    radiotjänst betalar jag liksom jag hoppas att de andra i detta land som har tv eller mottagare gör (vet att många puckon inte gör det)
    min mobil är min enda telefon
    jag köper kläder när dem går sönder, inte för att det är omoderna eller så, gör så fortfarande.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:12:21 följande:
    Men det där är ju en del "lyx" och en del "olycka" som du väl måste förstå att inte alla har?

Jag tror inte att de allra flesta behöver medicin varje månad.

Gymkort är för de allra flesta inte en nödvändighet. Det är en lyx för de allra flesta, om de inte har skador, och ingenting jag tycker att man kan klaga på att man måste vara utan en period.

Att ringa för 500:- tycker jag också är en lyx. Som man visserligen kan unna sig, men jag tycker inte att man kan klaga på att man inte har pengar sedan.

Ellos för 300:- verkar ju vansinnigt om man tycker att man har ont om pengar. Strunta i att köpa kläder ett år så har man sparat massor!

Radiotjänst/ tv är också en onödig lyx. Helt okej att unna sig, men inte om man sedan undrar vart ens pengar tog vägen.

Det jag menar är att många gör nog som du, har busskort eller bil och tv och köper kläder och klagar ändå på att de inte kan unna sig något. Det känns som att det är samma människor som sedan startar ekonomitrådar på FL för att de dragit på sig alldeles för mycket skulder eller inte kan få ekonomin att gå ihop trots två heltidsjobb. Folk som inte riktigt tänker efter. (Obs att jag inte säger att du är sådan, men det finns det många som är). 
    träningen är även  en form av medicin mot mitt ena (av 3) psykiska funktionshinder, och medicin mot mitt knä.

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?