tahira skrev 2013-01-03 15:48:38 följande:
Jag håller för övrigt med TS, jag har aldrig begripit vad studenter egentligen gör med sina pengar!
Vi levde två vuxna och ett barn i en stor trea (för studenter med barn) på min sambos studiemedel ett bra tag när sonen var nyfödd och jag gick i gymnasiet. Vi fick tillägg förstås, bostadsbidrag och jag fick väl 1050 i månaden som studiebidrag.
Det var verkligen inga problem. Alls.
Sedan började jag ta ut föräldrapenning några dagar i veckan. Lägsta nivå, givetvis, och helt plötsligt hade vi massor av pengar

. Vi kunde resa och äta ute massor, köpa dyrare kläder osv.
Vi levde verkligen bra, enligt oss själva, på ett studiemedel och en längsta föräldrapenning. Andra med samma typ av inkomster klagar och gnäller på FL att de är så otroligt fattiga och jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som kostar så mycket i deras liv!
vad är det du inte förstår?
jag kan skriva ned då
när jag bodde själv så fick man lite över 8000kr
hyra 400kr
övriga räkningar 2000kr
mat 2000kr
fick kurslitteratur, medicin, läkarbesök, busskort och tandläkarbesök av min mamma
sen fick jag även bostadsbidrag som jag ansökte om sista termin jag bodde själv på 1000kr. det gick till lite nöjjen och kläder, någon gång gick det till ordentligt vinterskor, månaden efter till en ordentlig vinterjacka osv.