• Kjell2

Hjälp inför intervju.

Som alltid när det gäller rekrytering så är inte allt svart eller vitt, rätt eller fel. Det finns mycket olika åsikter om det mesta. Det en rekkryterare tycker är helt ok gör att en annan rekryterar arkiverar ansökan i runda arkivet.

Jag rekryterar en del och ställer aldrig krav på refereneser i ansökan. De kommer i slutskedet och då vill jag ha en lista.

Skickar aldrig heler referenslista i mina ansökningar utan skriver bara "Lämnas på begäran". Sen har jag en lista och om den efterfrågas lämnar jag efter jag förvarnat refereserna.

Angående intervjun: Förebered inte svar för mycket. kan verka inövat och alltså påhittat. Sen i det du skrivit motsäger du dig själv " lyhörd" och "obefintligt tålamod och mer envis än en gammal get" ger lite dubbla budskap.

Själv undviker jag numera frågan goda/dåliga sidor eftersom alla känner till den, förbereder några klychor och sen ger svaret absolut ingenting.

Om du ska förebereda dig läs på om arbetsgivaren, jobbet mm. Ställ själv frågor som du undrar över. Tänk på att det är en dubbel process där det är hyfsat viktgt att det blir rätt, de ska välja dig men du ska också välja jobbet.

• Kjell2
    Anonym (nervös) skrev 2013-01-06 12:30:56 följande:
    Följdfråga då, vad anser du vara ett lagom antal referenser? Tänkte eftersom du skriver att du vill ha en lista, låter som fler än ett par referenser önskas då.

Sen kanske du som jobbar med rekrytering kan svara på en fråga till. Om du ringer för att kalla en person till intervju, hur skulle du då reagera om personen säger att den inte kan det föreslagna datum och tid pga redan inbokad intervju? Tycker du det låter illa? Om det skulle vara så att det krockar för mig någon gång, bör jag då uppge annan ursäkt till att jag inte kan då och vilken ursäkt låter acceptabel?

Två till tre brukar jag vilja ha. Sen kort beskrivning av relation, tid odyl. Viktigare vad de är för personer än antalet.

Jag bryr mig inte om de söker andra jobb parallellt. Andra kanske gör det. Däremot kan vi ibland vara hårda med tiden. Passar inte tiden så blir det inget.

Slut oro dig över allt, ta probelmen när de dyker upp. Kör på, för eller senare löser det sig.
Svar på tråden Hjälp inför intervju.