• maba

Tips kring matstart?

Min lilla skrutta är snart 6 månader och vi tänker börja med mat utöver bröstmjölk. Jag har läst Livsmedelsverkets texter och googlat mycket, men känner mig ändå inte hundra på hur vi ska göra. Hur ofta ska man ge i början? Ett kryddmått varje dag, eller med vilodagar för magen? Hur fort ska vi öka? Och sen det här med gluten, jag gillar inte riktigt ingredienslistan i köpegröt och välling. Vilka alternativ finns för glutenintroduktion? Bröd känns väl tidigt? Jag inser själv att jag nojar, men hon har haft en känslig mage och för mig känns det så tidigt att hon ska äta fast mat. Jag skulle bli glad över råd och erfarenheter.

• Svar på tråden Tips kring matstart?
  • maba

Glömde att jag inte får radbrytningar i mobilen, förlåt för svårläst TS.

• Emmis

Vi började med en-ett par skedar på kvällen. Höll den mängden några dagar sedan ökade vi efterhand som vi såg om han tyckte om smaken och om magen verkade klara av det. Inte någon bestämd mängd eller takt alltså utan anpassat efter hur han verkade reagerar på det.
    Gluten ska väl introduceras i skydd av amning så att introducera gröt på samma sätt som annan mat helt enkelt.
    Med känslig mage skulle jag ta en sak i taget så att man ser hur magen reagerar på varje sak innan man blandar alltför mycket.

• Natulcien

Vi började också vid 6 månader och gav då hemmagjorda puréer. Ökade väldigt sakta och bytte inte ut något mål förrän runt 8 månader. Men med facit i hand så hade jag hellre skippat purérandet och istället introducerat plockmat vid sidan om amningen (googla BLW). Verkade mycket sundare och trevligare... Glad

Du måste inte börja med gluten än, men det är bra om du börjar med det medan du fortfarande ammar, så att det sker i skydd av amningen. Och det måste ju inte vara industrigröt/-välling, utan kan ju vara mjukkokt pasta som hon kan greppa själv eller smörgåsrån och liknande. Eller hemmagjord gröt.

• maba

Tack hörrni! Vad fint med snabba svar. Jag har läst om blw och är (trots att jag läst att det är onödigt) lite rädd för att hon ska sätta i halsen. Jag blir säkert mindre mesig när vi vant oss lite, hon och jag. Gillar tanken att låta henne styra, så ska undvika att skyffla in i munnen på henne även om vi startar med puré. Är smörgåsrån okej så här tidigt?

• Cawi

Hej hej!!
    Jag fick ett jättebra matschema från en Dietist som hade kurs på BVC! Jag skrev ner hela idag på min blogg om du vill läsa www.caliwi.blogg.se 
    Det är för bebisar 6-8 månader samt bebisar 8 månader + 

Lycka till! 

Bloggar om mitt underbara mammaliv i Sthlm på www.caliwi.blogg.se
  • Emmis
    maba skrev 2013-01-04 15:23:21 följande:
    Tack hörrni! Vad fint med snabba svar. Jag har läst om blw och är (trots att jag läst att det är onödigt) lite rädd för att hon ska sätta i halsen. Jag blir säkert mindre mesig när vi vant oss lite, hon och jag. Gillar tanken att låta henne styra, så ska undvika att skyffla in i munnen på henne även om vi startar med puré. Är smörgåsrån okej så här tidigt?
    Vår sjumånaders för ett rån att knapra på ibland om han sitter med vid bordet då vi äter, men inte behöver äta något själv än. Jag är nog mer rädd för att han ska sätta i halsen då än när han äter puréer eftersom han stoppar in stora bitar på en gång (och ger man en liten bit vill han gärna svälja den hel istället). Men tror att det är nyttigt att testa själv hur man håller och tuggar. Tror egentligen ganska mycket på det att de ska få känna på maten och plocka själva.
    Jag läste här www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Nar-barn-satter-i-halsen/ och provade hur jag ska lägga honom om något händer. Det kändes bättre att ha läst och ha en "plan" om det skulle hända. Just det där att så länge barnet hostar ska man avvakta och hålla koll, kändes skönt att läsa eftersom man annars gärna hade varit där och dunkat och blivit rädd direkt.

• kaffeamanda

Min första dotter fick smaka avocado det första hon gjorde och sen vägrade hon att ta bröstet. Hon åt BARA avocado i en månad, jag provade annan mat, välling, mjölkersättnig men det hjälpte inte. Sen började hon att äta vanlig mat (i puréform), hon har alltid varit grymt bestämd.

Med min andra nu får vi se hur det går, men det är nog bara att prova sig fram, du vet bäst hur din dotter fungerar. Mitt tips är att inte bry sig i hur andra mammor, livsmedelsverket, bvc säger utan se hur ditt barn reagerar.  

Svar på tråden Tips kring matstart?