• cosinus

Lite övervikt.

Utan att vara någon expert så behöver väl barn oftast inte gå ner i vikt utan bara inte lägga på sig mer på ett tag tills de är i fas. Alltså stå still i vikt medan de växer på längden.

Det är ju inte alls konstigt att hon blir grinig av ny kost, sötsug är starkt och tar tid att vänja sig av med och det enklaste är väl under en period att inte ha något sånt hemma ö h t som hon kan lockas av.

Men du säger att hon tjuväter hos kompisar, ta hon ur deras skafferi eller tar hon med sig från er till kompisar? Jag hade ju här inte dagit mig för att be kompisarnas föräldrar hålla ett extra öga på henne när hon är där framförallt inte om det är så att det är deras sötsaker hon äter upp.

I motionsväg är ju det mest uppenbara att öka vardagsmotionen om det är möjligt samt hitta någon aktivitet, gå till skola, gå till kompisar och minimera skjutsandet om man bor så att det är möjligt. Vi har en granne där mamman och ena dottern tar kvällsprommenader nästan varje kväll för att hålla den något runda dottern på en vettig vikt.

• cosinus
    Lena skrev 2013-01-06 14:08:21 följande:
    1.45 och 55kg är inte så lilla.

Spelar ni tillsammans?
    Det hamnar på fetma med rätt god marginal om man kollar på isobmi för 9-åriga tjejer. 55 kg är f ö vad jag väger som är både vuxen och drygt 2 dm längre så på ett barn måste det vara massor.

Men jag är ff osäker på om barnet i fråga ska gå ner eller bara sträckas ut med tiden, det måte en läkare svara på.

Om hon är så pass överviktig tycker jag gott ni kan prata med hennes kompisars föräldrar om att ni inte vill att de får baka hos dem, iaf inte hur ofta som helst och att de är med när de sen äter och sätter gränser. Hade någon bakat hos oss hade de ju inte fått äta mer än någon kaka ändå när de var klara och inte mer än någon gång då och då.
Svar på tråden Lite övervikt.