Alicantina skrev 2013-01-06 11:17:46 följande:
Var hos sköterskan för över ett år sen och hon sa att det inte var ca 3kg över normalvikt och att det inte var nån fara i den där åldern så länge hon åt bra och rörde sig. Nu har hon gått upp mer och d beror mest på godis och kakätande( som jag nu självklart håller till fre o lör har tom bytt ut lite av godiset till smoothies och fruktsallad) Vi har Xbox men hon använder det aldrig! Hon har gått på streetdance och redskapsgymnastik men inget händer hon är 1.45 väger 55kg.
Hur ofta är det hon inte är med dig? Hon är 9 år, självklart ska hon få äta godis och det är farligt att lägga skuld på ett barn och förbjuda han/hon att äta. Får hon lördagsgodis? Kanske vore det annars en bra ide att införa och få henne med på noterna så att hon kan förstå att man normalt vid inte äter godis mer än på lördagar för att det inte är nyttigt för kroppen (inte för att man blir tjock utan för blodsockret och sånt). Jag tror att allt blir lättare om man förklarar de medicinska faktorerna för barnet och inte hela tiden pratar om vikt.. Det finns andra anledningar till varför man ej ska äta godis ju.
Hon kan ju också vara ett sånt barn som är hyperkänslig för socker och lätt blir beroende.. Sån är jag, jag kan alltså fysiskt sätt inte äta godis utan att bli helt hyper (har också ADHD så det beror ju på det också), det blir sedan helt kaos och jag kan inte sluta äta och får sedan ha en LÅNG period utan socker då jag har abstinens som in i och huvudvärk (som släpper så fort jag äter socker).
Det är ju jättebra att hon i alla fall rör på sig kanske borde du uppmuntra till något som är mer fettförbrännande, kanske gå familjepromenader eller ut på vandring på helger så att hon åtminstone får en aktiv livsstil, det tycker jag är viktigare än att vara normalviktig :)