• Alicantina

Lite övervikt.

Hej! Behöver tips på hur jag ska få min 9-åring att gå ner 5 kg och sen hålla en normalvikt. Hon är sötberoende och blir på jättedåligt humör nu när jag har justerat kosten. Hon får abstinens nästan. Försöker även få henne att motionera mer. Problemet är att när jag inte är med henne eller när jag inte ser tjuväter hon choklad. ( hemma hos kompisar ex). tips???

• Svar på tråden Lite övervikt.
  • Lena

Sluta skuldbelägga att hon gillar godis. Lär henne måttlighet istället och ät nyttigt hemma hela familjen

Barn ska aldrig gå ner i vikt utan läkares rekomendation

Rör på er tillsammans och begränsa tv/datortid.

• cosinus

Utan att vara någon expert så behöver väl barn oftast inte gå ner i vikt utan bara inte lägga på sig mer på ett tag tills de är i fas. Alltså stå still i vikt medan de växer på längden.

Det är ju inte alls konstigt att hon blir grinig av ny kost, sötsug är starkt och tar tid att vänja sig av med och det enklaste är väl under en period att inte ha något sånt hemma ö h t som hon kan lockas av.

Men du säger att hon tjuväter hos kompisar, ta hon ur deras skafferi eller tar hon med sig från er till kompisar? Jag hade ju här inte dagit mig för att be kompisarnas föräldrar hålla ett extra öga på henne när hon är där framförallt inte om det är så att det är deras sötsaker hon äter upp.

I motionsväg är ju det mest uppenbara att öka vardagsmotionen om det är möjligt samt hitta någon aktivitet, gå till skola, gå till kompisar och minimera skjutsandet om man bor så att det är möjligt. Vi har en granne där mamman och ena dottern tar kvällsprommenader nästan varje kväll för att hålla den något runda dottern på en vettig vikt.

• Alicantina
    Lena skrev 2013-01-05 22:53:37 följande:
    Sluta skuldbelägga att hon gillar godis. Lär henne måttlighet istället och ät nyttigt hemma hela familjen

Barn ska aldrig gå ner i vikt utan läkares rekomendation

Rör på er tillsammans och begränsa tv/datortid.

Grejen är att jag o min man tränar regelbundet och äter väldigt sunt..mkt grönsaker .fisk och lyckling samt bönor mm. Har tänkt att barnen ska få i sig fr hela kostcirkeln o inte äta gi på kvällarna som oss så då får dem spagetti o köttfärsås o vi sallad typ. Min 5åring är normalviktig. Dottern tar inte fr andras skafferi men d bakar typ chokladbollar ihop.
  • Alicantina

Ang aktivitet så är det oftast bara 1 timme i veckan om de går på dans el jympa o det blir för lite. Försöker få med henne på jympapass med mig men hon orkar nästan aldrig ta sig genom ett medelpass på friskis utan tar mkt pauser.

• Vinterankan

Fast Friskis är väl inte så kul för en nioåring? Hon har väl idrott i skolan en gång i veckan. Och om hon börjar på en aktivitet så blir det två gånger i veckan och det är ju en bra start. Sedan så kan ni ju köpa Xbox kinect och lite idrotts- och dansspel så att hon rör på sig som en lek.

• Lena

Det är inget fel hon bakar hos dem ibland?

Vad tycker skolsköterskan om hennes vikt?

Lek med henne så hon rör sig. Gå på promenader. Gå och bada.

• Alicantina

Var hos sköterskan för över ett år sen och hon sa att det inte var ca 3kg över normalvikt och att det inte var nån fara i den där åldern så länge hon åt bra och rörde sig. Nu har hon gått upp mer och d beror mest på godis och kakätande( som jag nu självklart håller till fre o lör har tom bytt ut lite av godiset till smoothies och fruktsallad) Vi har Xbox men hon använder det aldrig! Hon har gått på streetdance och redskapsgymnastik men inget händer hon är 1.45 väger 55kg.

• Alicantina
    Alicantina skrev 2013-01-06 11:17:46 följande:
    Var hos sköterskan för över ett år sen och hon sa att det var ca 3kg över normalvikt och att det inte var nån fara i den där åldern så länge hon åt bra och rörde sig. Nu har hon gått upp mer och d beror mest på godis och kakätande( som jag nu självklart håller till fre o lör har tom bytt ut lite av godiset till smoothies och fruktsallad) Vi har Xbox men hon använder det aldrig! Hon har gått på streetdance och redskapsgymnastik men inget händer hon är 1.45 väger 55kg.

• Lena

1.45 och 55kg är inte så lilla.

Spelar ni tillsammans?

• Kodia

Försök få henne att börja i någon mer aktivitet. Kolla vad hennes kompisar gör - då blir det roligare, och ni föräldrar kan turas om att skjutsa, osv.

Köp/skaffa roliga saker som främjar fysisk aktivitet, tex studsmatta, pingisbor, sparkcykel, hopprep, twist, bollar osv. Visa hur man leker, och var med (byt ut ditt eget träningspass mot en timmer twist och hopprep med dottern. Försök få henne att leka med kompisarna hemma hos er, och sätt igång de fysiska lekarna, så att det blir ett naturligt förstaval. (Om ni tränar lite innan kan ju hon vara bäst på twist, och lära sina kompisar)

Gör fysiska saker tillsammans som familj, tex åk och bada (äventyrsbad?), gå långpromenad (med korvgrillning), åk skridskor, osv.

Det är jättebra att ge henne bra vanor nu, för den vikten är ju inte direkt hälsosam... (Min lika långa 10-åring väger 20 kg mindre...)   

• cosinus
    Lena skrev 2013-01-06 14:08:21 följande:

Spelar ni tillsammans?
    Det hamnar på fetma med rätt god marginal om man kollar på isobmi för 9-åriga tjejer. 55 kg är f ö vad jag väger som är både vuxen och drygt 2 dm längre så på ett barn måste det vara massor.

Men jag är ff osäker på om barnet i fråga ska gå ner eller bara sträckas ut med tiden, det måte en läkare svara på.

Om hon är så pass överviktig tycker jag gott ni kan prata med hennes kompisars föräldrar om att ni inte vill att de får baka hos dem, iaf inte hur ofta som helst och att de är med när de sen äter och sätter gränser. Hade någon bakat hos oss hade de ju inte fått äta mer än någon kaka ändå när de var klara och inte mer än någon gång då och då.
  • Alicantina

Hon har lite mage men ser inte såå stor ut kan hända att jag skrev fel längd för drt var ett tag sen jag mätte. Tack för era tips!! Försöker bada så mkt vi har råd med..kostar 225kr för oss att gå in jag o mina 2 tjejer. Såhär på vintern lockas man inte att gå ut så mkt men promenader ska jag få till en vana.

• Kodia
    Alicantina skrev 2013-01-06 16:09:10 följande:
    Hon har lite mage men ser inte såå stor ut kan hända att jag skrev fel längd för drt var ett tag sen jag mätte. Tack för era tips!! Försöker bada så mkt vi har råd med..kostar 225kr för oss att gå in jag o mina 2 tjejer. Såhär på vintern lockas man inte att gå ut så mkt men promenader ska jag få till en vana.

Geocaching kanske kan vara kul?
  • Alicantina
    Kodia skrev 2013-01-06 20:13:04 följande:
    Geocaching kanske kan vara kul?

Vad är det?
  • Kodia
    Alicantina skrev 2013-01-06 20:58:04 följande:

Vad är det?
    När man letar efter skatter med hjälp av GPS. Googla lite, så hittar du mer info!
    Jag tror att många nyare telefoner har gps som räcker. 
  • Alicantina

Det verkar kul!!!! Har bokat tid hos dietist nu och ser till att hon rör sig varje dag.

• Biffus
    Lena skrev 2013-01-06 14:08:21 följande:

Spelar ni tillsammans?
    Det är mycket. Jag är 22 cm längre och väger inte ens 55 kg! 
  • Nicolew
    Alicantina skrev 2013-01-06 11:17:46 följande:
    Var hos sköterskan för över ett år sen och hon sa att det inte var ca 3kg över normalvikt och att det inte var nån fara i den där åldern så länge hon åt bra och rörde sig. Nu har hon gått upp mer och d beror mest på godis och kakätande( som jag nu självklart håller till fre o lör har tom bytt ut lite av godiset till smoothies och fruktsallad) Vi har Xbox men hon använder det aldrig! Hon har gått på streetdance och redskapsgymnastik men inget händer hon är 1.45 väger 55kg.
    Hur ofta är det hon inte är med dig? Hon är 9 år, självklart ska hon få äta godis och det är farligt att lägga skuld på ett barn och förbjuda han/hon att äta. Får hon lördagsgodis? Kanske vore det annars en bra ide att införa och få henne med på noterna så att hon kan förstå att man normalt vid inte äter godis mer än på lördagar för att det inte är nyttigt för kroppen (inte för att man blir tjock utan för blodsockret och sånt). Jag tror att allt blir lättare om man förklarar de medicinska faktorerna för barnet och inte hela tiden pratar om vikt.. Det finns andra anledningar till varför man ej ska äta godis ju. 

Hon kan ju också vara ett sånt barn som är hyperkänslig för socker och lätt blir beroende.. Sån är jag, jag kan alltså fysiskt sätt inte äta godis utan att bli helt hyper (har också ADHD så det beror ju på det också), det blir sedan helt kaos och jag kan inte sluta äta och får sedan ha en LÅNG period utan socker då jag har abstinens som in i och huvudvärk (som släpper så fort jag äter socker). 

Det är ju jättebra att hon i alla fall rör på sig kanske borde du uppmuntra till något som är mer fettförbrännande, kanske gå familjepromenader eller ut på vandring på helger så att hon åtminstone får en aktiv livsstil, det tycker jag är viktigare än att vara normalviktig :) 
Svar på tråden Lite övervikt.