• Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare
  • purple box

Amning är bra om det fungerar och man inte mår dåligt av det. Själv mådde jag dåligt av att det inte fungerade, blev deprimerad men ändå så glad när de äntligen fick mat att jag strunta fullkomligt i om det kom från mig eller flaska. Funkar ju liksom inte alltid. Anknyta kan man göra oavsett, det har inget med hur barnet blir matad att göra. Jag och mannen har haft bättre anknytning till våra barn än en bekant som ammade i ett år, helt enkelt för att vi jobbade på det. Hennes barn fick bara komma upp vid matning.

• Mariohn
    Natulcien skrev 2013-01-08 20:52:08 följande:
    Jag håller med om att man självklart inte ska skuldbelägga de som väljer att ge ersättning och adekvat information om ersättning ska naturligtvis ges utan moralkakor till de som önskar.

Men själva debattinlägget av Rebecca Weidmo-Uvell som det länkas till är ganska kasst skrivet, tycker jag.
    T.ex. detta:

"Om nu expertisen är så mån om anknytningen och den bäst görs när bebisen äter, varför pratar de aldrig om anknytningen mellan barnet och BÅDA föräldrarna? Ett helammat barn får noll kontakt med sin pappa under matningen. Så om anknytningen är i centrum vore väl det bästa rådet att ge nyblivna föräldrar vara att åtminstone delvis ge barnet flaska så att pappan också knyter an till barnet?"

Tror verkligen inte Rebecca att ett ammat barn kan knyta an lika bra till båda föräldrarna? Pappan kan ju faktiskt sova med barnet, bära barnet, byta blöjor, bada barnet, och umgås all den tid det inte ammas, och knyta an precis lika bra som den ammande mamman. Oerhört korkat skrivet.
    Vill man argumentera för ersättningens fördelar så kan ju åtminstone ta reda på lite fakta först...
  • snällhäst

En kompis till mig började nyligen äta en medicin som hon förmodligen måste ta resten av livet. Hon har inga barn än, men när man äter medicinen får man inte amma. Och hon var lättad. Det tycker jag säger ganska mycket om amningshysterin.

Tycker för övrigt inte att debattinlägget var särskilt bra skrivet, men det är bra att amningspressen framförallt från vården debatteras.

• Natulcien
    snällhäst skrev 2013-01-08 22:40:21 följande:
    En kompis till mig började nyligen äta en medicin som hon förmodligen måste ta resten av livet. Hon har inga barn än, men när man äter medicinen får man inte amma. Och hon var lättad. Det tycker jag säger ganska mycket om amningshysterin.

Tycker för övrigt inte att debattinlägget var särskilt bra skrivet, men det är bra att amningspressen framförallt från vården debatteras.
    Du menar att hon har upplevt "amningshysteri" utan att ens ha barn?

Själv har jag aldrig upplevt den där "amningshysterin", så det verkar vara olika i olika kretsar eller delar av landet..?
    Jag råkade mer ut för att så fort jag andades om minsta lilla problem med min amning, så fick jag oftare rådet att ge ersättning istället för konstruktiva råd om amningen,... tråkigt, tyckte jag.
  • sextiotalist
    Älska livet som det är skrev 2013-01-08 19:27:17 följande:
    Jo det ska man. Jag tycker det ser hemskt ut med en flaska direkt i munnen när barnet föds. Riktig skam.
    Hade inte mitt barn fått flaska under hans första levnadsvecka, så hade han svultit ihjäl, han blev ordinerad ersättning från första dygnet, men vägrade kopp
  • Höghus

Jag tycker debattinlägget i Aftonbladet andas okunskap och bitterhet. Ersättning är jättebra, när amningen inte fungerar. Men det är just ersättning. En fungerande amning är det bästa för både mor och barn (vilket all forskning visar) så självklart bör vården lägga mest fokus på där. Sjukvården ska agera efter vetenskap och beprövad erfarenhet, inget annat. Om någon känner sig kränkt av att bröstmjölk är det bästa för små nyfödda så får den personen jobba med sina egna känslor.

• straw2008
    Älska livet som det är skrev 2013-01-08 19:27:17 följande:
    Jo det ska man. Jag tycker det ser hemskt ut med en flaska direkt i munnen när barnet föds. Riktig skam.

Jag tycker det är skitsynd om varn vars mamor tvingar in sina långa håriga bröstvårtor i munnen p ådem, UÄÄÄK
    I kinamockaskogen.....
  • Mary Jo

Förstår inte hysterien åt nåt håll. Ser inte hemskt ut med flaska, och det är inte synd om barn som ammas. så jäkla omoget!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Rockan

Jag håller med debattören i sak, men tycker inlägget är ganska dåligt formulerat.

Natulcien skrev 2013-01-08 20:52:08 följande:
    Jag håller med om att man självklart inte ska skuldbelägga de som väljer att ge ersättning och adekvat information om ersättning ska naturligtvis ges utan moralkakor till de som önskar.

Men själva debattinlägget av Rebecca Weidmo-Uvell som det länkas till är ganska kasst skrivet, tycker jag.
    T.ex. detta:

"Om nu expertisen är så mån om anknytningen och den bäst görs när bebisen äter, varför pratar de aldrig om anknytningen mellan barnet och BÅDA föräldrarna? Ett helammat barn får noll kontakt med sin pappa under matningen. Så om anknytningen är i centrum vore väl det bästa rådet att ge nyblivna föräldrar vara att åtminstone delvis ge barnet flaska så att pappan också knyter an till barnet?"

Tror verkligen inte Rebecca att ett ammat barn kan knyta an lika bra till båda föräldrarna? Pappan kan ju faktiskt sova med barnet, bära barnet, byta blöjor, bada barnet, och umgås all den tid det inte ammas, och knyta an precis lika bra som den ammande mamman. Oerhört korkat skrivet.
    Vill man argumentera för ersättningens fördelar så kan ju åtminstone ta reda på lite fakta först...
    Fast jag tror inte det är så det är menat, utan precis tvärtom. Hon menar att hon inom vården stött på åsikter som hävdar att amning (dvs matning) är avgörande för anknytningen, och med den logiken så blir det ju som hon skriver; pappas anknytning blir sämre om han inte också matar.

Dock tycker jag som sagt formuleringen är rätt dålig eftersom det är lätt att misstolka.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Natulcien
    Rockan skrev 2013-01-09 11:13:42 följande:
    Jag håller med debattören i sak, men tycker inlägget är ganska dåligt formulerat.

Fast jag tror inte det är så det är menat, utan precis tvärtom. Hon menar att hon inom vården stött på åsikter som hävdar att amning (dvs matning) är avgörande för anknytningen, och med den logiken så blir det ju som hon skriver; pappas anknytning blir sämre om han inte också matar.

Dock tycker jag som sagt formuleringen är rätt dålig eftersom det är lätt att misstolka.
    Ok, om det var så hon menade så förstår jag bättre. Men då borde hon ju lära sig att uttrycka sig i skrift innan hon publicerar debattinlägg...
Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare