• Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare
  • Sweno
    Natulcien skrev 2013-01-09 08:07:29 följande:
    Du menar att hon har upplevt "amningshysteri" utan att ens ha barn?

Själv har jag aldrig upplevt den där "amningshysterin", så det verkar vara olika i olika kretsar eller delar av landet..?
    Jag råkade mer ut för att så fort jag andades om minsta lilla problem med min amning, så fick jag oftare rådet att ge ersättning istället för konstruktiva råd om amningen,... tråkigt, tyckte jag.
    Jag har råkat ut för amningsmaffian redan som gravid, blev helt hjärntvättad. Att bröstmjölk var det enda en mamma kunde ge utan att misshandla sitt barn. Slutade med att jag helammade med pump i 4 månader livrädd för ersättning. Nu vet jag tack och lov bättre och har en mer nyanserad bild av bröstmjölkens fördelar. För det handlar bara om ett val av bestick. Allt annat än mjölken som amningen ger kan man ge sitt barn på andra sätt. 
  • Sweno
    Höghus skrev 2013-01-09 08:27:01 följande:
    Jag tycker debattinlägget i Aftonbladet andas okunskap och bitterhet. Ersättning är jättebra, när amningen inte fungerar. Men det är just ersättning. En fungerande amning är det bästa för både mor och barn (vilket all forskning visar) så självklart bör vården lägga mest fokus på där. Sjukvården ska agera efter vetenskap och beprövad erfarenhet, inget annat. Om någon känner sig kränkt av att bröstmjölk är det bästa för små nyfödda så får den personen jobba med sina egna känslor.
    Men tänker du verkligen såhär? Allvarligt? 

Ja vetenskap OCH beprövad erfarenhet. Om man då har erfarenhet av att det för vissa funderar bättre med ersättning är det helt rätt. Och att man om man av en eller annan orsak väljer att ge ersättning  borde det ju rimligtvis finns bra information om ersättning som är faktagranskad och säker. 
  • Natulcien
    Sweno skrev 2013-01-09 13:26:04 följande:
    Jag har råkat ut för amningsmaffian redan som gravid, blev helt hjärntvättad. Att bröstmjölk var det enda en mamma kunde ge utan att misshandla sitt barn. Slutade med att jag helammade med pump i 4 månader livrädd för ersättning. Nu vet jag tack och lov bättre och har en mer nyanserad bild av bröstmjölkens fördelar. För det handlar bara om ett val av bestick. Allt annat än mjölken som amningen ger kan man ge sitt barn på andra sätt. 
    Jaha, tråkigt att höra. Jag har, som sagt, aldrig upplevt det själv, utan snarare föreslagits ersättning fastän jag inte varit intresserad. Så jag har mer upplevt motsatsen. Så alla varianter förekommer. Oavsett så är det trist när folk ska lägga sig i hur man matar sitt barn...
  • Lollo81
    Älska livet som det är skrev 2013-01-08 19:27:17 följande:
    Jo det ska man. Jag tycker det ser hemskt ut med en flaska direkt i munnen när barnet föds. Riktig skam.
    att du ens skriver så och dömer människor du inte känner och deras problem eller val, är vad som är skam!
  • Rockan
    Natulcien skrev 2013-01-09 13:16:01 följande:
    Ok, om det var så hon menade så förstår jag bättre. Men då borde hon ju lära sig att uttrycka sig i skrift innan hon publicerar debattinlägg...
    Ja jag håller med om att det är rätt dåligt formulerat och i viss mån onödigt aggressivt, men just den biten tyckte jag inte var så otydlig.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan

Avseende amningshysteri, eller vad man nu vill kalla det, så har jag upplevt den som långt mycket värre den gången jag hade en krånglande amning än den gången som jag självmant valde bort amningen, förmodligen pga mina egna känslor kring det.

Men det var inte direkt kul att få höra BB-sköterskan säga "Stackars dig som inte får det bästa" till mitt dygnsgamla, tuttvägrande barn när jag själv låg och grät över amningsstrulet, kan jag väl säga.

• Lenche

Ni som inte upplevt amningshets kan checka in ett dygn på Malmös bb. Där är heeeelt galet. Man får inte använda amningsnapp eller pumpa ut heller, utan det ska ammas på "rätt sätt". Tråkigt nog säger all personal olika så man blir helt förvirrad. Jag blev utskälld av en nattpersonal när jag följde en dagpersonals råd. Och två dagpersonal grälade om mängden ersättning till min bebis. Min amning i gång när jag kom hem för på bb gick vi ingen ro. Usch.

• Snösparv

Stöd från vården kan man inte räkna med! Jag ville amma båda gångerna men det gick inte. Anknytningen blir inte sämre för att de inte suger på mina bröst, det är absurt att tro det.

• Rockan
    Lenche skrev 2013-01-09 13:45:51 följande:
    Tråkigt nog säger all personal olika så man blir helt förvirrad. Jag blev utskälld av en nattpersonal när jag följde en dagpersonals råd.
    Det här tror jag är ett av de centrala problemen kring icke-fungerande amning; att det ges så många olika, och ofta rent felaktiga, råd. Nog för att allt inte kan funka för alla, men vissa saker råder det ändå konsensus kring.
  • Natulcien
    Lenche skrev 2013-01-09 13:45:51 följande:
    Ni som inte upplevt amningshets kan checka in ett dygn på Malmös bb. Där är heeeelt galet. Man får inte använda amningsnapp eller pumpa ut heller, utan det ska ammas på "rätt sätt". Tråkigt nog säger all personal olika så man blir helt förvirrad. Jag blev utskälld av en nattpersonal när jag följde en dagpersonals råd. Och två dagpersonal grälade om mängden ersättning till min bebis. Min amning i gång när jag kom hem för på bb gick vi ingen ro. Usch.
    Usch, det låter hemskt! På vårt BB var det ingen "hets", utan väldigt bra. Däremot råkade även vi ut för att några sa olika saker och gav råd som gick isär. Så jag var glad att jag var såpass påläst att jag visste vad som var "rätt". Men är man inte påläst så förstår jag att det kan bli kaos i huvudet. Man borde kunna vara mer samspelt bland BB-personalen...
Svar på tråden Sluta skuldbelägg oss flaskmatare