• Tom Araya

    samduschning

    Wittra skrev 2013-01-10 16:51:12 följande:
    Tom Araya: kul att du sätter dig över folks känslor inför att vara nakna för andra människor.kan du inte gå naken till jobbet? det är ju så naturligt och sedan kan gå naken hem i regn. Ta med en tvål så kan du tvätta av dig under den. det vore ju så hemskt att gå svettig.
    Den som påstår att nakenhet i den form och grad som här diskuteras är värt mer än allt annat man kan känna obehag inför är den som definitivt sätter sig över folks känslor.
  • Tom Araya
    sär skriven skrev 2013-01-10 16:48:47 följande:
    Men de tusentals barn som tvingas exponera sig för andra, ofta mobbade och osäkra med sig själva redan från början och som genom sin nakenhet drar på sig ännu fler gliringar, dem ska vi bara skita i? För även om någon vaktar barnen i omklädningsrummet/duschen är de ändå utsatta för blickar och gliringar i efterhand.
    Men fatta att du inte löser problemet med ett draperi.
  • Tom Araya
    Gumsegumsan skrev 2013-01-10 17:05:38 följande:
    skämt åsido, jag är också lite less på allt som är sååååå naturligt.. ja det är naturligt att bajsa, ha sex, föda barn m.m. också och jag föredrar inte att göra något av detta inför andra heller..    
    Jag antar att du gör åtminstone det sistnämnda, liksom de flesta barnföderskor i det här landet...man kan ju undra varför?
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 17:56:40 följande:
    Jag är annars en pro-naturare jag också, ser till exempel inte hemska i att amma sitt barn på stan, fik etc Men jag tycker människor, ja faktiskt också, ska själva ha fullständig rätt över sin kropp och när den ska visas upp. Som Särskriven skrev, människor känner sig ofta betydligt mer utsatta utan kläder än med kläder, det är det handlar o. 

    och egentligen, alla som inte trivs med att vara nakna i gemensam dusch, varför i helvete ska dem förklara sig? Ska folk seriöst behöva förklara sig och FÖRSVARA sig när de säger sig vara obekväma med att vara nakna bland andra människor? Ska man behöva försvara att manvill  sitta själv och skita också`? Eller har man dåligt självförtroende då också? Kan man som barn få märkliga tankar som att "hrrm, undrar om alla människor bajsar?? jag SER dem ju inte bajsa??"

    Argumenten är så jävla dumma att en skämskudde inte räcker. Förvånad 
    Det är väl rätt vanligt att man inte vill uträtta toalettbehov, i alla fall #2 ens inför sin partner, som man annars inte har några problem att visa sig naken för, duscha med eller ha sex med, så jag tycker nog det är en rätt så väsentlig skillnad där. Sedan ser jag enskildheten i just toalettbehoven som minst lika mycket för andras skull.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 18:51:44 följande:
    Det är väldigt stor press på det från lärarna, men de kan inte tvinga oss att duscha. Vad ska de göra, ta tag i oss och med våld slänga in oss i duschen? Plus att det är INGEN som duschar, så man skulle nog bli rätt mobbad om man var den enda som gjorde det. Jag tar alltid med mig handduk och sånt men då skrattar de andra eleverna och säger typ "va?! ska du DUSCHA?!?!" så jag struntar i det.
    Då kan jag förstå att ingen gör det. Jag undrar dock varför det blivit så, det är ju inte sunt alls.
  • Tom Araya
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-10 19:17:23 följande:
    Jag konstaterar återigen att majoriteten av oss här i tråden faktiskt har dåliga minnen av duschen efter skolgymnastiken. Det är ett faktum. Jag tror inte att vi är unika på nåt sätt, tvärtom. Man löser inte själva problemet mobbing med ett draperi, men att kunna välja själv huruvida man vill duscha enskilt eller ihop med femton andra i ett litet duschrum borde vara valfritt! Det skall finnas valmöjligheter!! Jag är inte särskilt pryd av mig, det handlar inte om det. Puberteten är en känslig ålder och det säger väl sig själv att barn och ungdomar ofta tycker det är jobbigt att behöva exponeras framför andra? För de flesta går säkert dessa obehagskänslor över i vuxen ålder, men för vissa stannar de kvar hela livet. Jag hatade duschen efter skolgympan, och jag var inte utfryst på nåt sätt. Tvärtom. Jag vågar inte ens tänka på hur ett par tjejer i vår klass upplevde duschen. De var utsatta redan med kläderna på, det känns högst troligt att denna utsatthet måste upplevts ännu värre naken... Det spelar ingen roll om man så hyr in självaste....eh, Zlatan (eller nån annan cool människa som barn och tonåringar ser upp till, hehe) för att hålla föredrag om att det är HELT OKEY ATT VISA SIG NAKEN. Det hjälper inte! Inse fakta, i puberteten är det okul att visa sig naken för andra i samma ålder. Jag står fast vid det. ALLA kanske inte tycker så, men MÅNGA. Att då tvinga kidsen till gemensam dusch är bara idiotiskt. Att blanda in bolåneskulder och annat är bara helt idiotiskt och OT.
    Jaol skrev 2013-01-10 19:39:02 följande:
    Ja, usch, vad jobbigt det var att duscha i skolan! Pga att jag var tidigt utvecklad fick jag jätteproblem med gliringar och stirrande ögon av de andra tjejerna. Under hela mellanstadiet försökte jag duscha efter alla andra men det lärde sig ju plågoandarna rätt snart så de väntade in mig. Så jag fick ta med mig handduken in i duschen, duscha på en sekund och byta om på dass. Otroligt jobbig tid som jag inte önskar mitt egna barn! Kan tillägga att jag i vuxen ålder kan duscha i allmän dusch med okänt folk men helst inte med folk jag känner som ex kollegor. Hade ju varit underbart med duschbås eller draperi men då jag gick i skolan hade det behövts lås på båsen för att slippa idioterna.
    jumos skrev 2013-01-10 21:21:54 följande:
    Jag har jobbat på både mindre och medelstora industrier, och kan meddela att det på ALLA arbetsplatser funnits möjlighet att duscha privat både för män och kvinnor. Antingen i duschkabin, eller i bås med dörr eller draperi. På industrin jag jobbar nu byter sisådär 60-70 karlar om vid arbetsdagens början och slut i gemensamma omklädningsrum, och trots att de är så många finns det ca 20 duschar MED draperi. I princip alla går till och från duschen i handduk, går in i duschen och drar för draperiet, och hänger sedan handduken på kroken utanför. Enkelt men privat. Detta vet jag eftersom vi pratat en hel del om det, själv har jag som tjej ett eget omklädningsrum med duschkabin = D Jag tror inte att någon skulle acceptera att duscha à la gymnastiksal i ett stort rum utan möjlighet till viss avskildhet.
    På vilket sätt hjälper duschbås och/eller draperier mot mobbare?


  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-11 01:53:13 följande:
    Fast ska vi hålla oss till TS så verkar inte mobbningen vara den största eller enda anledningen till att man vill duscha privat.
    Men som svar på din fråga, det är lättare att bli mobbad, må dåligt och duscha när man slipper stå i endast skinnet.
    Står i bara skinnet gör du ändå, draperiet dras ju enkelt bort eller rivs ner om man är ute efter mobbing.
  • Tom Araya
    jumos skrev 2013-01-11 16:42:42 följande:
    @Tom Araya: Jag påstår inte att det skulle lösa några problem med mobbing.

    Du drog parallellen från gympan till att man minsann måste duscha med andra människor på exempelvis arbetsplatser, jag berättade om mina erfarenheter av arbetsplatser inom industrin. Simple as that! ^^
    ...och jag drog mina. Vuxna duschar också tillsammans, inget konstigt med det.
  • Tom Araya
    Gumsegumsan skrev 2013-01-11 16:53:58 följande:
    ja inför vårdpersonal ja.
    varför? för att jag bedömer min obekväma känsla som sekundär efter min och mitt ofödda barns hälsa.
    precis på samma sätt som jag förmodligen hade kunnat göra andra obekväma saker om alternativet var värre så att säga.

    hänger dock inte med på vart du ville komma..?   
    Precis som var och en borde bedöma sin obekväma känsla som sekundär när det kommer till viktiga saker som hygien....om alla gör det så minskar känslan av att det bara är jag.
  • Tom Araya
    Marsipanprinsessan skrev 2013-01-11 10:16:01 följande:
    Tom Araya: läs om, läs rätt. Som jag skrev löser ju självklart inte ett draperi det stora problemet mobbning! Läs mitt senaste inlägg igen så kanske du fattar. Man skall kunna välja själv huruvida man vill duscha enskilt eller ihop med andra! Du kan inte bortse från det faktum att en klar majoritet av landets högstadieelever hade valt att duscha enskilt!! Det handlar inte om prydhet, hygien eller annat. Och att mobbade elever känner sig mer utsatta och exponerade i ett omklädningsrum kan väl ändå inte vara så svårt att förstå?! Vet ej varför jag var anonym från första början, det är jag som är Draperi tack!
    Självklart kan jag inte bortse från att de flesta hade valt att duscha enskilt men nu kan vi inte välja allt i livet och det är inte ens rimligt att begära.

    Jag anser att skälen till det oftast är för dåliga i förhållande till nödvändigheten att sköta sin hygien samt de praktiska och ekonomiska svårigheterna att tillgodose denna önskan.

    En majoritet ungar hade troligen valt att gå på Gröna lund istället för att gå till skolan....
  • Tom Araya
    jashrinah skrev 2013-01-11 16:08:16 följande:
    på min skola köpte jag och de andra i klassen en stång till ett draperi , sydde sedan ett på slöjden (och plastade för lätt rengöring !) stången satte vaktmästaren upp och draperiet var med kabin hakar så vi kunde ta ner det och ta med det bara när vår klass hade idrott =D 
    funkade awsome och inte blev det mer att städa för nån , sy skulle vi ju ändå göra på slöjden och kabin hakarna + stången betalade vi med pengar  från klasskassan :) ( killarna ville ej ha dusch draperi så dem fick nya basketbollar istället ) 
    Kanonbra lösning som ni tog ansvar för själva på ett föredömligt sätt. Solig
  • Tom Araya
    Krokimodell skrev 2013-01-17 02:31:12 följande:
    Säg att två skolor delar en gymnastiksal (på olika tider). Det går sammanlagt drygt 1 000 elever på skolorna. Du kan inte lägga en hundring i skatt på ett draperi, men om det går en elev som inte vill duscha inför de andra, så är du beredd att betala terapi, trots att en enda terapitimme kostar mer än två draperier. Om det går två eller tre elever som inte vill duscha utan draperi, drar kostnaderna iväg. Dessutom kan draperiet hänga där i säkert tio år. Kommer det liknande elever i senare årskullar, måste man betala terapi för dem också. Allt detta för att undvika att betala en eller ett par hundringar med en gång. Snål spar och fan tar.
    1. Ett draperi räcker inte.

    2. Skolor måste ha tåliga saker, allt annat blir sopor på nolltid.

    3. För att draperier i offentliga hygienutrymmen ska hålla ska hålla erfoderlig renhetsstandard krävs regelbundna byten/tvätt av draperierna.

    4. Ett draperi är inget hinder för de som verkligen vill se och mobbas.

    5. Lustigt att du argumenterar för draperier i könssegregerade duschrum här medan du i en annan tråd argumenterar för att barn i skolåldern delar dusch-/omklädningsrum även över könsgränserna. DÄR var det minsann inga problem med nakenhet.

    Summa sumarum av punkt 1-3 är att din kostnadskalkyl snarare är en glädjekalkyl av grövsta grad.
  • Tom Araya
    Krokimodell skrev 2013-01-20 13:29:53 följande:
    Okej. Då får man sätta en dörr för en av duscharna. Det blir fortfarande billigare än terapi.
    För EN? Du får väl sätta för alla, annars lär det bli kö och så är det någon som gnäller att de ändå måste stå utan dörr alternativt inte hinna duscha.
    Krokimodell skrev 2013-01-20 13:29:53 följande:
    Okej. Då får man sätta en dörr för en av duscharna. Det blir fortfarande billigare än terapi.


    Jag reagerade närmast på att Gifrfri inte vill betala för ett draperi, men ändå för terapi, vilket blir dyrare. Det tycker jag antyder att det handlar om att onormala ska sluta vara hysteriska, snarare än att det faktiskt rör sig om en kostnadsfråga.

    Jag har inte varit odelat positiv till killar i tjejernas okl i andra tråden. Jag har bara reagerat på enskilda argument som jag tyckt varit dåliga. Jag har föreslagit lösningar som ringklocka och att man väntar ett tag när man ringt i klockan.

    För övrigt är problemet rätt lättlöst här också (även om jag går emot vad jag precis skrivit om en dörr). Det är förmodligen väldigt få som har problem med att duscha med folk av samma kön. Då kan de gå in på toaletten, låsa, ta av sig allt och tvätta sig med vatten från kranen. Det finns tvål där, vilket det inte finns i duschen, så det blir t.o.m. mer hygieniskt än att duscha.
    Räknefel igen.
    Om lösning tillhandahålls av samhället utan kostnad och utan besvär för individen så lär det vara många gånger fler som säger/tycker sig ha problemet än om de måste gå på terapi. Det kan gå 10 eller 100 "draperi-barn" på ett "terapi-barn".

    Men jag tror som du att problemet är uppförstorat när det gäller samkönad dusch/ombyte, i de fallen handlar det snarare om regelrätt mobbing mot vilket ett draperi inte är ett skydd.

    Är problemet nakenhet i sig så lär problemet vara ännu större om jämnåriga av motsatt kön tillåts duscha/byta om i samma utrymme.
Svar på tråden samduschning