• La Lola

samduschning

Fundersam mamma skrev 2013-01-08 20:31:52 följande:
    Kolla om det inte finns ngt omklädningsrum för personalen. Där kan han duscha o bli klar innan läraren ska duscha.
    Och övriga ungar som också vill duscha i fred....? För det handlar ju sällan om ett barn som tycker att detta är jobbigt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Anonym (.......) skrev 2013-01-08 20:34:50 följande:
    Hur gör ni när ni är på badhus då? Vet många badhus som inte har enskilda bås...
    Återigen; det är frivilligt att gå dit.
    De som fortfarande tycker att det är jobbigt att duscha ihop med andra går inte dit.
  • La Lola
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:34:46 följande:
    Jag hade definitivt undrat vad de var för fel på en person som gick till ett separat rum för att duscha, tvekönad, gigantisk buske, blygdläppar som hänger ned till knäna.

De va en i gymnasiet som inte duschade med oss andra och jag kan ju berätta att hon blev totalt utfryst efter det, löjligt tycker jag, vi föds nakna. Om man nu skäms kan man väl vänta och gå in sist.
    Du har verkligen ingen förståelse för detta va?
    Aldrig varit mobbad i skolan? Aldrig haft dåligt självförtroende över hur du ser ut?
  • La Lola
    Anonym (chockad) skrev 2013-01-08 20:37:09 följande:
    Men herregud! Har ni aldrig varit i en simhall? Där duschar man ju i samma rum. På många gym också. Det är väl bra att barnen lär sig att alla ser olika ut och inte luras av medias bild där alla är perfekta? Jag trodde inte att den här amerikanska prydheten hade kommit hit till Sverige, men tydligen. Det är sorgligt! Om barnen växer upp med det så blir det ju inget konstigt med det. Nakenhet är naturligt! DET är vad barn borde lära sig.
    Upprepar mig igen då:
    Återigen; det är frivilligt att gå dit.
    De som fortfarande tycker att det är jobbigt att duscha ihop med andra går inte dit.
  • La Lola
    sär skriven skrev 2013-01-08 20:41:16 följande:
    Ni raljerar om nakenhet, naturlighet och att inte skämmas. Vad ni helt förbiser är barnens rätt till sin integritet, till sin egen kropp och till vem som skall få lov att se den. Och DET är beklämmande.
    Exakt!
  • La Lola
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:41:46 följande:
    Jo jag var jävligt mobbad blivit kallad skabb och äckligt troll hela livet, hade 2 vänner i mellanstadiet, 4 i högstadiet och 1 på gymnasiet. Jag hade sjukt dåligt självförtroende varit självmordsbenägen man har då ALDRIG velat duscha själv hur dåligt jag än mått. För då hade jag inte haft några vänner kan jag garantera.

De som inte dödar det härdar.
    Tror du att alla är lika duktiga som dig att bita ihop o gå vidare?
  • La Lola
    Mariohn skrev 2013-01-08 20:47:01 följande:
    Du ...helt ärligt. När jag var i förpuberteten var jag inte besvärad av att inte vara "perfekt". Jag hade nog ingen föreställning om den "perfekta kroppen". Jag tyckte att det kändes ovant och konstigt att plötsligt ha en tussjävel mellan benen och ett par olika stora knoppar på bröstkorgen och jag ville vänja mig vid dem ifred. Det är så satans naturligt att jag inte ens kan förklara det för dig. Och det handlar inte om kroppsideal eller annan dynga. Då kan vi väl för fan börja gå nakna överallt allihop när vädret tillåter. Varför har du kläder på dig? 
    Drömmer
  • La Lola
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:48:03 följande:
    Ne tror jag inte men hon som blev utfryst lärde sig att duscha med oss sista terminen och fick en massa vänner efter att vi fick veta att hon inte var konstig.

Tvång kan ibland vara det enda som hjälper en att komma över saker man är rädd för, för att stärka självförtroendet och för att man ska vara en glad och normal människa.

ONORMALT ATT SKÄMMAS FÖR NÅGOT NATURLIGT

PUNKT!!
    Du har verkligen härliga åsikter i ämnet....
  • La Lola
    CrazyChristina skrev 2013-01-08 20:48:53 följande:
    För att jag fryser!
    Skulle du gå naken annars?
  • La Lola
    tystlängtan skrev 2013-01-08 21:18:39 följande:
    Har inte läst hela tråden, så jämförelsen har kanske tagits upp innan...

Om ett barn är dålig på matte och blir retad för att denne är trög och tycker att det är jobbigt att han/hon ligger efter alla andra ska då han/hon få slippa läsa matematik? Eller varför är det värre att skämmas för/bli retad för sin kropp än att man inte är "tillräckligt smart"?
    Näe då ska den få hjälpmedel att klara det.
    Vi är nog få som tycker att idrott ska tas bort.
Svar på tråden samduschning