• La Lola

samduschning

Bianca 393 skrev 2013-01-09 22:40:02 följande:
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Anonym (Duschande) skrev 2013-01-09 22:44:01 följande:
    Det beror nog helt på vem man visar tråden, men du som "familjeliv-nörd" .. framställs som en idiot. Vilket idiotförklarar resten av forumet, det roliga är att så många vet att detta är ett pellejönsforum... undrar varför det inte finns så många medlemmar... hmmm... 
    Ok.

• La Lola
    Anonym (Duschande) skrev 2013-01-09 22:54:29 följande:
    Ehm, skratta på ... jag har sett dina kommentarer i flera års tid. Så... vem är ett troll egentligen ?
    Ok.
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-10 08:07:08 följande:
    Tycker du det är många som vill ta bort gymnastiken här?

Själv tycker jag mest det verkar sitta människor här som berättar ur egen erfarenhet.

Stor skillnad på att ta av sig med en av motsatt kön och att stå naken med folk och duscha. Underlig jämförelse.
    Möjligen så fungerar jämförelsen om man miste oskulden under gruppsex...
  • La Lola
    Sweet life skrev 2013-01-10 11:34:06 följande:
    Hur gör ni när ni går till badhuset då?
    Nu är jag närmare 40 år o har inga större problem med att visa min kropp även om jag inte direkt jublar över att stå där för allmän beskådan.
    Men som 10-åring tex gick jag inte till badhuset och som tonåring hände det nog inte heller vad jag kan minnas.
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-10 11:44:44 följande:
    Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?
    Vad gör det egentligen? Om man duschar när man kommer hem ser jag inte problemet.
    Om jag tränade på tex ett gym skulle jag gå hem o duscha.
  • La Lola
    Sweet life skrev 2013-01-10 11:56:31 följande:
    Jag tycker personligen det är bra att man har gemensamma duschar i badhus just för att tonåringar och barn ska få se att alla ser olika ut och det inte är något fel med det. Kanske lite fel uttryckt med jag antar att du förstår hur jag menar?

Jag har alltid älskat badhuset, tävlingssimmat osv. Så för mig har det ju alltid vart en självklarhet och inget konstigt med att alla kvinnor duschat tillsammans.
    Jo jag förstår tanken med att ha det.
    Men jag förstår inte varför det anses vara så fel med att inte vilja duscha ihop med andra.
  • La Lola
    Sweet life skrev 2013-01-10 12:03:08 följande:
    Nej, jag anser att alla får göra som dom själva vill. Men själv har jag aldrig besvärats av det. Kanske kommer det av att nakenhet aldrig vart något pinsamt eller tabubelagt hemma. Min mamma sprang ganska ofta runt naken när hon duschat eller i bara underkläder medan hon gjorde sig i ordning innan hon skulle iväg..
    Det har aldrig varit särskilt pinsamt hemma heller att vara naken men det var heller aldrig nån som pratade hemma om kroppen o att man duger som man är o allt sånt.
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 12:04:07 följande:
    Om man inte KAN åka hem efteråt då? Det går ju inte om du har idrottslektion på förmiddagen i skolan.
    Fast frågan gällde väl träning utanför skoltid?
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 12:15:30 följande:
    Vill och vill...jag tror inte att någon vill duscha med andra om de hade möjlighet att välja men det är långt ifrån att känna att obehaget är större än behovet.

Frågan här är ju också hur mycket anpassningar som är acceptabelt och hur mycket resurser man ska satsa för de som känner ovilja?

Frågan är också VARFÖR de känner ovilja? Jag har nämnt självförtroende, skamkänslor inför nakenhet och mobbing men jag ska nog även tillägga vana.
    Löses dessa bäst med draperier?
    Ja det kan man nog lösa delvis med det ja.
    Vad har du för förslag på att lösa det?
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 12:17:12 följande:
    Gjorde den?
    "Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?"

Ja jag tolkar det inte som att det gällde idrott på skoltid.
    Men jag kan ju ha tolkat fel.
  • La Lola
    FjärilVingad73 skrev 2013-01-10 12:19:59 följande:
    Vad är det som är så hemskt i att duscha tillsammans?

Jag menar, i jämförelse med att folk svälter i världen, det är krig och förödelse, och en massa andra saker...

VAD är det som är så hemskt???
    Ett tips; det finns 57 sidor att läsa i den här tråden och i alla fall några av inläggen finner du anledningar.

Visst du kanske tycker att det är dåliga anledningar. Men jag tycker att det är konstigt att jämföra med svält och krig.
  • La Lola
    FjärilVingad73 skrev 2013-01-10 12:27:45 följande:
    Orkar verkligen inte läsa allt...

Och jo, jag hårddrog det nog lite, men jag förstår verkligen inte det hemska i att behöva stå i ett gemensamt duschutrymme...
    Nähe...o vi är nog många som inte orkar skriva alla anledningar igen.....

Ok.
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 14:13:52 följande:
    Eftersom självförtroende, skamkänslor inför nakenhet, mobbing och vana kan orsaka obehag/ovilja på så många fronter är det bäst att man jobbar på dessa istället för att försöka anpassa i det oändliga.
    Du tror att det är så enkelt?
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 14:47:52 följande:
    Jag har inte sagt att det är enkelt men att anpassa efter ett av många möjliga symtom är att förenkla "lösningen".
    Löser du grundproblemet så löser du många påföljande problem, inte bara ett av dem.
    Så fram tills att alla tycker att det är ok att duscha ihop med andra så....ska de som tycker att det är jobbigt bita ihop o stå ut?
  • La Lola
    Tom Araya skrev 2013-01-10 14:55:48 följande:
    Ja, eftersom vanan är en del av lösningen på grundproblemet.
    Men hjälp.
  • La Lola
    skarpheden skrev 2013-01-10 16:01:43 följande:
    Men finns det inte separat-duschar om man har "lapp från mamma"? Det hade vi i vår skola...
    Vad för nåt? Vad stod på den lappen? Typ "Anna har mens så hon vill duscha separat" ?
Svar på tråden samduschning