• Tom Araya

samduschning

Wittra skrev 2013-01-09 18:49:38 följande:
    Men du går väl inte naken till skolan eller jobbet? Problemet här ligger ju just i att behöva klä av sig. Inte att omge sig med människor eller utföra sysslor i grupp. 
    Grundproblemet här är bristande självförtroende, nakenhetsskam och mobbing, det orsakar i sig tur långt fler problem än bara obehag av att duscha med andra, om man ser på skolbarn i stort.
  • Tom Araya
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 19:11:45 följande:
    Håller med!! Hur kan man vara så naiv/blåögd/blind/döv/världsfrånvänd att man inte har koll på vad som kan förekomma i ett duschrum på högstadiet?? Majoriteten härinne har ju negativa erfarenheter i bagaget. Jag orkade inte leta upp ditt inlägg men självklart fattar väl jag med att kostnaderna blir stora om man skall göra om varenda våtutrymme i varenda gymnastiksal i hela Sverige. Dock måste ju något göras med tanke på att elever uppenbarligen mår dåligt över duschtvånget!!

Instämmer med vad någon här skrev tidigare; duschutrymmen för vuxna har i princip ALLTID duschväggar eller liknande. Varför skall vi tvinga barn till att trängas 10 stycken i ett litet duschrum?! Känns ju som typ femtiotal.
    Det förekommer mellanväggar i duschar även i simhallar och skolor och så ser det även ut på många arbetsplatser så skillnaden är inte stor.
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 19:11:45 följande:
     Vad vinner man på att barnen "lär sig duscha tillsammans"? Gör det dem till friare och mer "naturliga" individer? Eh, nä, tror inte så. Jag tror inte heller att vi uppmuntrar till någon slags skam eller prydhet om vi ger våra barn liiite mer valfrihet när det gäller dusch efter gympan.
    Där tror jag precis tvärt om.
    De flesta klarar det de vant sig vid utan problem.

• Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-09 19:54:41 följande:
    Frivilligt att gå till badhuset alltså.
    duscha efter gympan tvingas många barn göra.
    Ja, vi är ju elaka nog att "tvinga" barnen att gå till skolan och delta på lektioner i idrott mm, vi kanske ska upphöra med alt detta "tvång" som vissa känner obehag för!?
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-09 20:16:12 följande:

det står inte i någon läroplan att man måste DUSCHA.
    Nej, det hör till de mycket mer självklara och elementära principer om hygien.
  • Tom Araya
    Anonym (Draperi tack!) skrev 2013-01-09 21:48:29 följande:
    Giftfri kanske anser att det är duschdraperiernas fel att vi har sjukdomar, svält och krig i världen.
    Faktum är ju att större delen av världen hade tyckt det var lyx med den allra enklaste utformningen av svenskt skolduschutrymme.
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 11:20:07 följande:

Ja så måste det vara, alla som inte vill duscha inför andra människor lider av dåligt självförtroende. Någon annan orsak är ju helt otänkbar
    Berätta gärna vad det mer kan handla om.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 10:31:37 följande:
    Men då så, vad klagar du över?

Pengar finns, det är en fråga om prioritering. En del gillar att vara nakna med andra och uppskattar kultur. Andra sätter personlig integritet framför.
    Ge gärna exempel på vad du kan prioritera bort för detta, bra skolundervisning kanske?
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 11:29:37 följande:

min nakna kropp vill jag inte visa upp för vem som helst, jag har inga komplex över den men finner det obekvämt att stå helnaken framför människor jag inte känner. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
    För det första har jag mycket svårt att tro att man inte känner sina klasskamrater för det andra kan du försöka inbilla mig att det inte finns något bakom det obehag du känner, du vill inte bara se det.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:32:32 följande:
    Det kan inte alla förstå, det är det som är problemet. Jag är precis som du, har ingen kropp att skämmas för, men den är min privata, inget som jag visar upp
    Problemet är hur du ser på att sköta din hygien tillsammans med andra. De som fixar det utan problem gör det för att de inte ser det som att "visa upp sig", eftersom det inte är det man gör bara för att man tar av sig kläderna, det är enbart en känsla.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:28:19 följande:

Jag har aldrig gillat att vara naken med andra, har inte ett dugg med mitt själförtroende att göra, jag tycker personligen att jag har en snygg kropp. Har inga problem med att gå med bikini, men avskydde att sola toppless (trots snygga och fasta bröst). Under 80-talet var jag nog den enda unga kvinnan som antinge hade bikiniöverdel eller t-shirt på stranden.
    Kroppslig integritet kallas det för.
    På stranden vistas båda kön vilket det inte gör i könssegregerade dusch- och omklädningsrum.
    Sola är ej heller så elementärt behov som hygien är.

Jag anser inte att det är kroppslig integritet om man ser problem i att sköta sin hygien tillsammans med andra av samma kön.
Svar på tråden samduschning