• Tom Araya

samduschning

Elin 885 skrev 2013-01-10 11:42:46 följande:
    jag går inte dit pga allt äckel-päckel i bassängerna, vill inte bada i någon annans kiss.
    ...eller all smuts som blir av att folk inte duschar innan de tar på sig badkläderna och hoppar i.
  • Tom Araya
    Wittra skrev 2013-01-10 11:24:37 följande:

I behöver inte göra studiebesök för att se hur fel du har. Totalt har jag säkert arbetat på 20 arbetsplatser eller mer och ingenstans var någon tvungen att duscha ihop med annan person. du framlägger det här gemensamma duschandet som om det vore livsavgörande...löjligt.
    Ja, de 20 arbetsplatserna måste ju verkligen vara sanningen på hela sveriges arbetsmarknad...suck! Fattar du inte hur dum du gör dig nu. Jag som jobbat inom verkstad och industri VET att duschutrymmena på många av dessa arbetsplatser är likvärdiga med de på många skolor. Det är INTE fem duschkabiner som står där utan i bästa fall en mellanvägg i gemensamt utrymme och ofta utan draperi.

Faktiskt kan gemensamt duschande vara livsavgörande, det är bara du som inte kan se så långt i din skyddade värld.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-01-10 11:38:23 följande:
    Det spelar ingen roll, jag vill inte sköta min hygien inför andra, jag borstar inte ens tänderna inför andra. OK. alla är inte som du är och det betyder inte att något av vårt sätt är fel, bara olika.
    Menar du på allvar att allt offentligt ska anpassas efter alla dessa olikheter?
    Mycket handlar om ren vana.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 11:44:44 följande:
    Det finns ju även många lagidrotter där man håller till i idrottshallar som inte har möjlighet till avskilda duschar. Ska man lära barnen att det är ok att gå hem svettig?
    Ja, eller att inte idrotta alls...Obestämd Skrattande
  • Tom Araya
    Elin 885 skrev 2013-01-10 11:45:45 följande:
    ja varför skulle man inte kunna gå hem svettig??? jag tränar 5 dagar i veckan på gymmet och jag duchar alltid hemma, orka släpa med sig alla saker dit.
    Om man inte KAN åka hem efteråt då? Det går ju inte om du har idrottslektion på förmiddagen i skolan.
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-10 12:00:58 följande:
    Jo jag förstår tanken med att ha det.
    Men jag förstår inte varför det anses vara så fel med att inte vilja duscha ihop med andra.
    Vill och vill...jag tror inte att någon vill duscha med andra om de hade möjlighet att välja men det är långt ifrån att känna att obehaget är större än behovet.

Frågan här är ju också hur mycket anpassningar som är acceptabelt och hur mycket resurser man ska satsa för de som känner ovilja?

Frågan är också VARFÖR de känner ovilja? Jag har nämnt självförtroende, skamkänslor inför nakenhet och mobbing men jag ska nog även tillägga vana.
    Löses dessa bäst med draperier?
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-10 12:07:00 följande:
    Fast frågan gällde väl träning utanför skoltid?
    Gjorde den?
  • Tom Araya
    La Lola skrev 2013-01-10 12:18:44 följande:
    Ja det kan man nog lösa delvis med det ja.
    Vad har du för förslag på att lösa det?
    Eftersom självförtroende, skamkänslor inför nakenhet, mobbing och vana kan orsaka obehag/ovilja på så många fronter är det bäst att man jobbar på dessa istället för att försöka anpassa i det oändliga.
  • Tom Araya

Du påstod att det INTE ser ut som jag påstod, det har du fel i.
    Jag har aldrig påstått att det INTE finns exempel som överensstämmer med dina påståenden, ser du skillnaden?

• Tom Araya
    Anonym skrev 2013-01-10 14:15:55 följande:
    Men nu bor inte vi i andra delar av världen och har således andra typer av problem. Med ditt sätt att se på saken så kan man lika gärna tycka att psykiska sjukdomar är lyxsjukdomar som vi inte behöver bry oss om.

Att man ska behöva säga att allt är relativt.
    Problemet överdrivs och fokus hamnar på fel saker.
Svar på tråden samduschning