• Emiii

Tråden för oss som INTE ammar...

Här är en till som flaskmatar! Lillen kom 5 veckor tidigt så första tre veckorna pumpade jag och han fick bara bröstmjölk via sonden. När vi kom hem funkade det inte alls pga min diabetes och amningen (och pumpandet) gjorde mitt blodsocker helt galet så vågade inte vara ensam med lillen av risk för att jag skulle tuppa av.

Vi har kört med NAN 1 då det var det han fick någon enstaka gång på neo och det har funkat bra. Han blev dock hård i magen för två veckor sen. Då fick jag tips av BVC att ha lite rapsolja i maten och det har funkat kanon :) som sagt skönt att även pappa kan mata ibland när jag behöver äta eller att man kan få sova ut!

Inte så många som ifrågasatt, svärmor var lite på ett tag men min sambo sa ifrån på skarpen så sen har folk inte lagt sig i! Till saken hör att min sambo visste inte ens att alla inte kan amma... Så vi hade lite diskussioner redan under graviditeten om detta då jag visste att blodsockret kunde bli helt galet av amning. Men han fick i sig all råmjölk iaf och det var det viktigaste för mig och min sambo tycker också att flaskmatningen funkar bra nu!

Hur många flaskor har ni och vilket märke?

• Emiii
    Tjolanta skrev 2013-01-15 21:45:43 följande:

Konstigt att bvc sa att det ska gå 4 timmar emellan? Annars brukar det ju vara "fri tillgång"? Det sa hon till oss i alla fall Klart att bebisen ska äta mer om den behöver!
    Tycker också att det låter lite konstigt.. Här har de sagt att man ska köra fri tillgång, precis som med amning...
  • Emiii
    Tjolanta skrev 2013-01-16 14:27:15 följande:

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
    Ja pumpningen var inte det roligaste, jag var ju dock på neo så första två veckorna låg han i ett intensivvårdsrum med personal som kunde ta hand om honom dygnet runt och sen när han fick flytta in på vårt rum sista veckan var ju sambon med så han fick sonda på natten och jag pumpade för annars hade jag inte hunnit sova om jag skulle göra båda ;) så då gick det bra rent praktiskt förutom blodsockervärdena från helvetet!

Hade dock sjuuuuukt mycket mjölk så vi fick med oss ca 25 flaskor hem som de hade fryst så det räckte första tre veckorna :)

Ja vällingdoserare is the shit! Speciellt på natten haha "hmm.. hur många var jag på nu... 2? 3?" sånt slipper man tänka på när man är yr i nattmössan :D
  • Emiii
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-22 16:13:57 följande:
    Messmör innehåller SALT, det ska man INTE ge till barn under 1 år då deras njurar inte är tillräckligt utvecklade för att ta hand om saltet.

Jag fattar inte hur NÅGON läkare eller övrig sjukvårdspersonal kan rekomendera detta. Små små mängder av salt som intas regelbundet KAN leda till döden..........jag skulle aldrig våga experimentera med sånt
    Jag fick tips av BVC att ge 1-2 teskedar rapsolja i ersättningen, och det funkade galant :) I en vecka hade jag det i varje mål och nu ger jag rapsolja i maten morgon och kväll och nu håller den sig i schack!
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-22 22:01:46 följande:

Är det för att förhindra förstoppning som du ger rapsolja??
    Ja han började bajsa klumpar och då sa BVC-sköterskan att jag kunde ge det. Jag fortsatte ge det i förebyggande syfte men det verkar som han blir lite kräkig av det så nu ger jag bara två ggr om dagen och det ser fortfarande bra ut :)
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-22 22:01:46 följande:

Är det för att förhindra förstoppning som du ger rapsolja??
    Det fungerar ungefär som en naturlig laktulos, som smörjer tarmarna.
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-23 12:09:13 följande:
    Vår lilla loppa hade sådan magknip igår att vi var tvungna att ge henne en Alvedon för att hon skulle somna. Har idag gett henne en tsk rapsolja i lunchens ersättning men tyckte det mesta låg kvar på bottnen så jag vet inte hur mycket hon fick i sig, blir en till tsk till middagens ersättning. Är även noga med att rapa henne idag fastän det alltid kommer upp lite, hellre lite kräk ihop med rapen än gallskrik på kvällen.
    Vilken ersättning ger du henne? Vi ger NAN 1 HA och rapsoljan blandar sig rätt bra med den... Sen tar det någon dag innan det hjälper. Det funkar mer som smörjande i tarmarna än som ett lavemang.
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-25 09:20:49 följande:

Vi ger henne NAN 1. Hon har efter mitt inlägg bajsat men man såg att det var mycket hårdare konsistens än innan. Har fortsatt att ge henne 1 tsk olja i två av målen, ska jag ge henne mer?
    Jag körde på rätt hårt i början :P 1-2 tsk till varje mål i drygt en vecka. Sen minskade jag till två mål om dagen och nu har det kommit igång så pass bra att det räcker med en gång på morgonen :) Så du kan absolut ge mer!
  • Emiii
    Tjolanta skrev 2013-01-25 10:03:30 följande:
    Vi kör med vanliga esskaflaskor, men hon dräller så mycket med dem, så funderar på att testa mam Har era bebisar någon napp? Vi har silikonnappar men de "glider" ur så lätt! Antingen är hon så liten än eller så kanske latex "fastnar" bättre? Har inte för mej att storebrors napoar gled ur så lätt & lillasyster hade varken napp eller tumme
    Har du raka nappar eller med en lite böj? Vi har inte ens testat de raka, men plutten tar alla sorters nappar.. Vi har både latex, silikon och fyra olika märken :P han tar allihopa även om esskas är favoriten, och de har vi flest av  :) jag är lite napptokig haha... men har napp ganska mycket, BVC tror att han har sånt stort sugbehov för han sondmatades de första veckorna på neo och fick inte suga så mkt.
  • Emiii

Är det någon som ger NAN 1 HA? Vi började med det för någon dag sen rek. av BVC för han kräks så mycket. Ser ingen bättring än MEN shit vilka gaser han släpper! Och de luktar fruktansvärt.. Någon som upplevt samma?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...