• Emiii

Tråden för oss som INTE ammar...

Linda: Tack för ditt svar :)

Jo att magmunnen är slapp vet vi, han var fem veckor tidig så det är tydligen vanligare då.. Men han har en kortisolbrist så vi ger honom kortison 3 ggr per dag och vi vill minimera kräkningarna så mycket som möjligt så han inte kräks upp medicinen. Vi ger den alltid innan maten så det är när han spyr upp mycket som vi är rädda att medicinen åker med. Det är därför vi testar olika saker för att minska kräkningarna men verkar som inget hjälper mer än att ta det väldigt lugnt när han är nymatad, ligga på bröstet minst 10 min efter, inga blöjbyten osv.

Men det tar så lång tid innan magmunnen stängs alltså?

• Emiii

Ska kolla upp det med nappen! Se om jag hittar nån som är mindre.

Vi brukar ha honom på bröstet minst 10 min efter matning när vi halvsitter. Men det kan absolut handla om överskott ibland med.

Vi rapar honom minst 2 ggr under en matning ofta mer.

Mer tips mottages gärna :)

• Emiii
    Lollo81 skrev 2013-01-29 09:53:09 följande:
    Tjolanta: min lillkille är 10 veckor, han äter 165ml (150ml) var tredje till fjärde timme, om han inte äter upp hela 165ml så blir han hungrig 2timmar senare igen. Till natten runt 23-24 får han 200ml (180ml) och sedan vid 4-5 på natten igen, sen återgår vi till 165ml (150ml).
    Vår kille är 9 veckor idag och vi gör alltid iordning 135 ml (120ml), ibland äter han allt och ibland kan han lämna 50 ml, lite olika. Han äter 6-7 ggr per dygn.
    Tjej78 skrev 2013-01-29 13:15:02 följande:
    Hur gör ni när era barn sover? Väcker ni dom när dom ska äta eller låter ni dom sova tills dom vaknar av sig själv? Jag försöker få in rutin på när lilla loppan ska somna, vilket gärna ska vara runt 20 och då måste jag ju väcka henne ibland för att parera in dagens måltider så det sista blir vid 19.30. Är detta rätt/fel, bra/dåligt? Hur gör ni andra?
    BVC har sagt till oss att låta det gå högst 6 timmar på natten och 3-4 timmar dagtid mellan målen. Men vår pojke är född en månad tidigt så han har precis kommit över 4 kilo och har dessutom en ovanlig hormonbrist så vi väcker honom enligt de tiderna. Men nu är det väldigt sällan jag behöver väcka honom, han vaknar själv om man sover.

Hur gammal är hon? Har fått sagt till mig att när de är två-tre månader kan man försöka börja styra deras dygnsrytm lite, dvs försöka lägga mattiderna så de passar och försöka hålla de vakna en stund extra osv.

• Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-30 11:12:37 följande:
    Behöver mer tips och råd :) Tjejen får 1 tsk olja i 3 av 5 måltider för att förhindra förstoppning. Hennes avföring har typ samma konsistens som spackel, lös men formbar. Däremot har hon pga detta (tror jag i alla fall) börjat kräkas mer än innan, ibland är det bara lite som kommer men det gör det hela tiden mellan måltiderna, inte bara direkt efter att hon ätit. Ibland, som i morse kom i princip hälften av frukosten upp, över mig, henne och soffan.....inte roligt alls :( Kan det vara oljan som gör detta? Några andra tips på vad jag kan ge henne?
    Så blev det för oss också efter ett tag. Fick tips av BVC att dra ner på det till 1 gång om dagen, sålänge magen fortsätter hålla sig. Körde så ett tag, kanske drygt en vecka men nu har vi plockat bort oljan helt :) Skulle han bli hård i magen igen är det ju bara börja igen!

Testa att dra ner på det till 1 gg om dagen, vänta några dagar och se hur det blir, kör på det drygt en vecka och testa sen att ta bort det helt. Så gjorde vi iaf!
  • Emiii

Tjolanta: testa att linda in flaskan i tidningspapper. Det är isolerande, förr i tiden brukade jag linda in mina insulinsprutor i det när jag var ute och åkte skidor för de inte skulle bli för kalla :)

• Emiii
    Tjolanta skrev 2013-02-07 10:49:08 följande:
    Var in på extra vägning idag med lillfis då hon krånglat så mkt med maten. På något konstigt vänster så spar hon på det lille hon får i sej och växer bra! 61cm och väger 5740 å är 11 veckor. BVC tanten sa att hon är en knepig & envis tjej! Haha.. Kan inte annat än att hålla med Aja nu när man vet att hon växer som hon ska kan man andas ut lite...
    Vad skönt att hon växer som hon ska ändå :)

Vår plutt har börjat somna ifrån maten och ätit lite sämre ett par dagar. Men pratade med en läkare på endokrin igår så vi har ökat hans dos på kortisonet så hoppas han blir lite piggare och äter bättre...
  • Emiii
    Tjolanta skrev 2013-02-07 16:21:32 följande:

Ja det är jätteskönt! Å nu sover hon så gott, så gott Det är inge roligt alls när de inte äter som de ska Hon somnade också ifrån mycket i början, precis som sin storebror gjorde! Varför får din lilla kortison? Hoppas han blir piggare snart!
    Han har en kortisolbrist, kortison och kortisol är samma sak, det heter kortisol när det bildas i kroppen och kortison i tablettform, så han får helt enkelt det hormonet han saknar :) Det är ett stresshormon så det är därför han blir trött när han inte får tillräckligt och vi hade inte höjt sen han var några veckor gammal och han har gått upp närmare 2 kilo sen dess ;) Han kommer antagligen få äta kortisonet 3 ggr om dagen livet ut...
  • Emiii

Vi blev rekommenderade att koka vattnet tills han var 3 månader av BVC. Han blev 3 månader igår, men jag tror jag kokar ett tag till. Det går ändå på rutin nu att ha en tillbringare i kylen med kokat vatten :)

• Emiii

Frutess: Om jag hade varit du hade jag testat nån tsk rapsolja i ersättningen. Låter som han är väldigt hård i magen. Jag hade provat det innan jag provat att byta ersättning. Här var det en process att byta och tog ett tag för sonen att ställa om.

• Emiii

Någon mer här inne som ger medicin dagligen till sitt barn?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...