Tråden för oss som INTE ammar...
Hej på er!
Min lilla flicka är 5 veckor gammal. Jag tycker amningen har varit krånglig sedan start. Jag ammar visserligen fortfarande, men får ofta lägga till ersättning. Märker att hon inte blir nöjd.
De första dagarna fick jag amma henne typ varje timme och jag blev knäckt. Jag sa till min sambo att jag kommer bli knäpp om jag ska fortsätta så här. Tyckte det var oerhört jobbigt att vara så pass bunden.
Började efter ca 2 veckor att ge ersättning innan läggdags. Oj, vilken skillnad det blev på sömnen. Hon sov ju från 23.30 till 05.00. Jag trodde inte att det var sant.
Efter vissa amningstillfällen så bara skriker hon och jag märker att hon inte blir nöjd. Så några ggr om dagen får hon ersättning. Och jag och min sambo trivs med beslutet. Nu kan även sambon vara ensam med henne om jag vill gå en långpromenad med hunden tex.
Vi använder MAMs flaskor. Tycker dem är jättebra. En fråga - hur ofta steriliserar ni dem? Vi diskar dem efter varje användning. Har kokat dem ca 2 ggr sedan vi började använda dem. Men såg tipset om micron. Vad smidigt!
Vi använder NAN 1. Vi kokar upp vatten och har det i en termos. Men sen läste jag att om man hade kommunalt vatten så behövde man inte koka upp "det kalla" vattnet. Hur ska man göra där? Just nu har vi bara blandat i lite kallt vatten från kranen så att ersättningen fått rätt temp. Tips mottages gärna.
Kan man köpa en sån där pulver doserare i en mataffär?
Om vi behöver ge ersättning när vi är borta så kör vi med tetra. Tycker dem är smidigast.
Oj, detta blev långt! Hoppas jag kan få lite tips! :)