• FruSen

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej och hallå, tänkte kliva in här i tråden för lite råd och tips. 
    Jag har två tvillingtjejer som i skrivande stund är 7 veckor gamla
    De föddes i v 34 (bf var 19 maj) så vi låg inne på neo i 3 veckor. Min mjölk rann till väldigt fort (innan dess fick de donerad bröstmjölk) och jag har helammat sedan dess. Dubbelammade då eftersom jag verkligen ville styra in dom så de äter vid samma tidpunkt. 

När jag ammade åt de länge, det snuttades mycket och de somnade ifrån om vartannat. Varje amning tog minst en timme och sedan ville de äta efter 1-1½ timme igen. Detta fungerade ju på neo, jag hade ju liksom inte så mycket annat att göra. Men när vi kom hem blev det otroligt opraktiskt! Har ju även en fyraåring hemma, man ska hinna laga mat och tvätta och allt annat såklart. Jag började därför pumpa och vi har gett i flaska.
    Att ge i flaska fungerar kanonbra, de håller sig mätta 3-4 timmar, ja upp mot 5 timmar nattetid!
    Men det är ju lite dubbeljobb att pumpa och ge i flaska. Maken börjar om att jobba i juni och då blir jag ensam med en fyraåring och två tvåmånaders - att pumpa finns det inte tid till.

Vi är därför nu i processen att fasa ut bröstmjölekn och övergå till ersättning. Men herregud vilken djungel!!!
    Det finns ju jättemånga olika sorter och ingen som helst info om det heller! Jag ringde bvc som inte visste speciellt mycket heller och rådde mig att googla lite (?!)
    Hur som haver, vi har nu då köpt NAN 1 Pro  och NAN 1 Comfortis samt Semper 1 Lemolac.
    Kan någon snäll och vänlig själ förklara vad allt detta är? Finns ju väldigt lite info på nestles sida tycker jag och semper ska vi ju inte tala om! Där gavs ju ingen info alls utan hänvisade till bvc!

Lite lätt magont kan ena tjejen få, dock inte lika mycket magont som hon får av bröstmjölken. Den andra tjejen har nu inte bajsat på 2 dagar, fram till dess har hon bajsat flera ggr/dygn, varje blöja vi bytte var full. Hon verkar dock nöjd och glad. Har provat ge nån tsk rapsolja i flaskan enligt bvcs inrådan - en följdfråga på det dock, ska man ge varje mål eller bara en gång/dag?

Hjälp en förvirrad nybörjare i ersättningsdjungeln! Förvånad 

• FruSen

Den ena av mina tvillingtjejer verkar vara ganska föärstoppad. De får NAN 1 Pro nu. Jag har i rapsolja i två gånger/dag och har på bvc's inrådan bytt ut två av hennes mål till Semper Bifidus. 
    Hon har bajsat två gånger sedan vi började med bifidus (började den 4/6) men däremellan verkar hon ändå ha ont och tar i och tar i utan att det kommer något, vare sig pruttar eller bajs :/
    Kan man prova byta ut ytterligare ett mål till bifidus? 

• FruSen
    TessTess93 skrev 2013-06-18 23:14:44 följande:
    Hur gör ni på natten?
    Ställer ni er och gör ersättningen på natten eller har ni förberett innan?
    Nu har mina slutat äta på nätterna men jag hade mätt upp rätt mängd vatten i flaskor på kvällen, mätt upp rätt pulvermängd i en burk (typ vällingdoserare eller liknande) och då var det bara att hälla i pulvret och värma. I princip lika enkelt som att ha det färdigt  
  • FruSen

Jag kokar inte till mina prematurer. De är nu snart 3 månader men korrigerat bara 1 månad.

Kallt vatten ur kranen, värmt i mikron eller flaskvärmaren.

Två döttrar och en son skrev 2013-06-19 17:48:05 följande:
    Tack för svar!! Okej så kokat om de är prematura. Annars då; hur har ni gjort - kokat vatten eller tagit kallt vatten ur kranen och värmt? Ni som gett ers direkt från start: vad sa personalen på förlossning/eftervår om det? Kan man ta kallt kranvatten och värma bara till en helt nyfödd?

• FruSen

Någon som hat erfarenhet av Semper bifidus?

Min ena lilltjej har ju varit väldigt hård i magen nu och vi fick för.snart en månad sedan rekommenderat av bvc att ge henne Semper bifidus 2 ggr/dag. Detta vi gjorde men jag märkte ingen skillnad. Bvc tyckte vi skulle öka till 3 ggr/dag då... Jag har inte märkt.någon skillnad.annat.än att hon verkar få magknip efter måltiden med bifidus.

Vi har nu bytt från nan 1 pro till nan 1 comfortis och lilltjejen chockade mig igår genom att bajsa utan hjälp (har endast gått att bajsa efter jag retat med en termometerheller windi vilket jag gjort ungefär var tredje dag).

Idag kom nästa överraskning - hon bajsade igen! Jag häpnar, två dagar i rad!!

Men då börjar jag fundera... Är det bifidus som nu får effekt eller beror det på att vi bytte från nan pro till comfortis??

Hur snabbt märker man effekt av bifidus (om det fungerar)?

• FruSen

Kan minifom göra så de små blir hårda i magen tro? Nu har även andra tvillingtjejen blivit lite hård i magen och det sedan jag började med minifom för några dagar sedan... ?

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 05:27:18 följande:

Har läst att man nu hellre rek sempers magdroppar. Prova dem ist? Eller några droppar rapsolja i ersättningen som många säger hjälper bra mot hård mage.
    Har testat magdropparna, upplevde ingen effekt (använde hela flaskan).
    Rapsolja har vi redan i varje mål...
    Igår fick Astrid (som varit förstoppad hela tiden) enbart bifidus hela dagen men ingen effekt ännu. Har pratat med bvc som rek. att fortsätta med enbart bifidus i ytterligare några dagar och ev även testa lactolus. Fungerar inte det så blir det nog lavemang..
    BVC tyckte jag skulle avvakta lite eftersom hon är pigg och glad och inte verkar har ont i magen och så. Hon brukar få magknip efter hon ätit bifidus men sedan jag började med minifom har hon inte ont längre. 
  • FruSen
    Sweet life skrev 2013-06-28 12:19:48 följande:
    Nej, flaskbarn ska helst bajsa varje dag. Ammande barn däremot kan det gå upp till 10 dagar.
    BVC har sagt till mig att de bör bajsa minst var tredje dag. Hur som helst, Astrid har inte bajsat sedan i söndags... Linnea bajsar fortfarande varje dag men jag har nu märkt att de är lite hårdare...
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 19:05:18 följande:
    Har.ni provat Windi eller termometer med vaselin, salva el olja i rumpan? Magmassage - t ex Vattenhjulet, Sol och Måne och Knä mot Knä - gärna med kummin-eller kamomillolja? Fänkåls-eller Komomillte? Ljummet bad i Shantala-balja där barnet sitter med benen upp mot magen?
    Windi, termometer, masserat, inte något te dock. Har tagit för givet att de är för små ännu. 

Jag är inte orolig över mängden de bajsar, men då Astrid bajsar är det alltså rena korvar som kommer. Även Linnea har nu fått hårdare konsistens (?) i sitt bajs...
    Rapsolja använder vi, inte majsolja...

Ska dock prova med lactolus först tror jag.  
  • FruSen

Åååh, jaaaa!
    Äntligen, nu bajsar hon!
    Nu är det faktiskt hyffsat löst dessutom. (åh, förlåt för infon men det blir ju som en så viktig sak här i livet!)
    Har inte provat lactolus ännu, nu har hon dock enbart fått bifidus igår och idag. 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...