• FruSen

Tråden för oss som INTE ammar...

FruLarsson skrev 2013-07-23 21:36:54 följande:
    Jag fascineras alltid över hur olika det är på ställen! Min dotter har fått sitt tungband kollat. På neo här verkar ersättning vara standard tillsammans med pumpning. När jag och min man inte fick koppmatningen att funka så hintade neo-personalen om att det fanns nappflaskor också men att det var vi som föräldrar som var tvungna att ta det beslutet (och där satt jag och koppmatade för att det var det jag trodde att de ville liksom, hade jag vetat att jag fått använda flaska hade jag gjort det direkt). Det var också BVC som sa till mig i förbifarten att man fick hoppa amningen om man kände att det inte funkade.

Däremot känner jag väl igen det där med att bvc inte har nån koll på ersättningssortimentet eller vad man ska göra när bebisen trots att man ger flaskan inte går upp i vikt. Mycket trial and error från min sida för att få till det. Att man får uppmaningen att själv sitta och googla känns ju lite som ett skämt faktiskt...
    Jo, det är verkligen olika.
    Jag låg bara på bb med äldsta dottern och då var de väldigt amningsinriktade. 
    När jag låg med tvillingarna på neo var det inte alls samma amnings- eller bröstmjölkshets, trots att bb och neo låg vägg i vägg!  
    På neo sa de till och med att de är "så väldigt (överdrivet) måna om amningen på bb". 
  • FruSen
    LindaEfraim skrev 2013-07-23 21:53:40 följande:
    FruSen

Varför de inte informerar om ersättning är pga WHO. Det var nämligen så att Nestle hade en massiv kampanj i Afrika att ersättning var mer näringsrik än kvinnornas bröstmjölk eftersom de flesta lider av näringsbrist. Tyvärr började bebisarna dö och det berodde inte på ersättningen men att de inte har tillgång till rent vatten så barnen dog. Alltså fler barn i Afrika överlever om de blir ammade än om de får ersättning med förorenat vatten. Tyvärr sket Nestle i det och tillslut satte WHO riktlinjerna 6 månader sedan får de vända sig till mödrar och göra reklam för sin ersättning. Det för att skydda barn i länder där inte rent vatten finns att tillgå men man måste göra det globalt.
    Jo, jag vet.
  • FruSen
    Libby2k skrev 2013-07-25 19:06:33 följande:
    Hej tjejer. Min grabb blir sju veckor på lördag. För ett par dagar sedan slutade vi med semper magdroppar för dem tog slut och bestämde oss för att se om det funkade utan. Nu har han börjat spy ofantliga mängder. Ser ut som det är allt han ätit. Tar ca 10-15 minuter efter han ätit upp. Sen dröjer det inte länge, kanske 30 min innan han är så hungrig att han skriker igen! Några erfarenheter? Är det avsaknaden av dropparna? Vi gav dem för att han hade ont i magen men tillslut fick vi även börja ge minifom och lactulose. Vilket fungerat fint och han har mått bra till nu!!! Apoteket är stängt så vi får hålla ut till imorgon men någon kanske har något förslag vi kan testa ikväll, natt?! Brukar försöka ha honom sittandes en stund efter maten...
    Rapar han ordentligt? När mina inte rapat kräks de väldigt mycket. Mina kan vara väldigt svårrapade och man får hålla på upp till en halvtimme ibland innan det kommer nån rap..
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-29 10:25:50 följande:
    Kl 05.04 imorse födde jag mitt fjärde barn! En liten tjej på 3170 gram och 47 cm i längd. Fick två små tabletter Dostinex ca kl 08.30 när jag gick från förlossningen till eftervård. Inga biverkningar alls än så länge. Har en tight sportbehå på oxå. Väntar på att liten ska vakna och vilja ha mat! Har förberett en termos med kokt hett vatten och en kanna med kallt kokt vatten. Enl pers ska hon ha 10 ml/mål första dygnet men för att få rätt mängd pulver finns bara måttenhet för exakt 30 ml så gör i ordning det.
    Grattis!!
    Mina små kom för tidigt så jag vet inte om det spelar in... Men de låg på neo och jag på bb de första tre dygnen (jag blev snittad). När jag kom till neo efter tre dagar så fick de ca 10 ml i sonden och därefter ökade man mängden sakta men säkert. till 15 ml, till 20 ml osv.
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-29 15:37:34 följande:
    Tack!
    För tidigt födda behöver nog tidigarw få i sig något om än lite lite.
    g
    Som sagt, de fick ju ytterst lite de första dygnen, endast några ml, inte ens så mycket som 10. Först den tredje dagen åt de 10 ml så 10 ml dag 1 för fullgångna låter helt rimligt för mig. 
  • FruSen
    Christi38 skrev 2013-08-05 07:31:43 följande:
    Pat1, vi hade fri matning, dvs när bebis visade att han var hungrig, vanligtvis var 3.e timme. Vi var snabbt uppe på 100-120 ml och där höll det sig länge.
    Samma här, jag har alltid gett mina tvillingar så mycket de velat äta när de blivit hungriga. Har jag sedan sett att de blir hungriga innan det gått ca 3 timmar har jag ökat mängden. Mina är 4 månader och har länge hållit sig på 170-200 ml/mål ca var 3'e-4'e timme dagtid (de äter inget på natten, sover ca 10-12 timmar nattetid utan uppvak).
  • FruSen
    Christi38 skrev 2013-08-05 09:18:22 följande:
    FruSen, vad skönt med nattsömn!! I natt var FÖRSTA natten lillen här sov mellan 20-06 utan mat och vaknade som solstråle ändå! Annars brukar han vakna kl 02 och vilja få sig en liten slatt. Annars äter han 200 välling innan läggdags och likaså kl 06-07 på morgonen. Han blir 9 mån denna månad.

Vår stora kille på 21 mån "kämpar" vi med nattetid fortfarande, han vaknar ofta och är hungrig för han äter så dåligt på dagen (på rent pin kiv, säger nej till allt som inte är flytande... Eller majs eller pommes) :0/
    Åh, men fy så jobbigt! Jag lider verkligen med dig!! Usch! 
    Vi har haft fantastisk tur, jag kan knappt förstå det själv. Och det känns nästan lite "elakt" att säga att de sover hela nätter när så många andra får kämpa så.
    När vi kom hem från neo så skulle de matas var tredje timme (minst, de fick såklart mat tidigare om de blev hungriga). Varje matning tog minst en timme med blöjbyte och allt och så gärna 30-60 minuter till innan de somnade om. Så upp igen efter en timme eller i bästa fall två för att börja om. Herregud, jag var mer död än levande kändes det som. Eftersom vi har en fyraåring också gick det inte att sova igen den förlorade nattsömnen på dagen så man var ju galet trött.
    Jag hoppas att detta är början på sammanhängande sömn för er, håller tummarna! Man blir en helt ny människa!!  
  • FruSen
    MinFinaMinna skrev 2013-08-05 17:08:24 följande:
    Christi38: inatt var jag uppe 8 ggr... :(
    Åh, så tungt!! 
  • FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-08-03 08:42:57 följande:
    Windin var ingen fara om det anv bara om det blir stopp sa bvc. Annars helst utan såklart! Minifom provade jag bara en ggn och har frågat både på apotek och bvc om de fortf rek det til spädbarn och ja det gör de var svaret. Allt går väldigt fint iallafall och igår kväll bajasade hon mjukt bajs så magen verkar bra nu! Nan Ha verkar gå bra än så länge. Hur går det för er FruSen? Verkar Astrid tåla Nan Ha?
    Vad bra att det fungerar så bra för er!

Det gick hyffsat bra med NAN HA för Astrid. Har nu fasat in vanliga NAN PRO 1 till henne och det går kanon! Nu har hon ätit NAN pro sedan i fredags och bajsar utan problem varannan dag och inget magont heller. Jag vill tro att allt magont berodde på bifidus och laktulos och förstoppningen pga niferex.
  • FruSen
    Airhostess skrev 2013-08-05 23:48:15 följande:

Va bra! Skönt att slippa ge mjölkfri mat sen också när hon börjar med smakisar. Och att man kan köpa Nan Pro I tetra pack. Men mest skönt att plutt inte har besvär såklart
    Precis!
    Dessutom blev jag tokig av att ge olika ersättningar till småttingarna. Jag som styrt in dom så att jag matar bägge två samtidigt - det var ju inte lyckat dom gångerna man inte hittade eller glömde gummibandet runt flaskan liksom (för att hålla reda på vems flaska som var vems).
    Skönt dessutom att kunna ge tetra, särskilt när vi är ute på svärföräldrarna stuga där vi ofta vistas på sommaren. De har vatten men då från egen brunn (visserligen med kolfilter men kvalitén kollas just aldrig).
    Gah, så besvärligt att hålla på och koka där, eller ta med eget för den delen! 
  • FruSen
    Oscarsmamma84 skrev 2013-08-06 06:56:27 följande:
    Jag kämpade som ett djur med amningen men mjölken ville aldrig komma igång. Har lite problem med min son han är 8 v o äter 165 ml o vill äta varannan timme o verkar inte bli mätt höjer jag då dosen så kräker han upp det mesta. Nån som har nåt tips?
    Äter han för fort kanske? Nu kan det säkert skilja sig mellan olika flaskor, jag använder avent och då finns det en napp (nr 1) från det dom är nyfödda och sedan en napp nr 2 med två hål från ca 2-3 månader. Mina är 4 månader och jag kör fortfarande med ettans napp eftersom de får i sig ersättningen alldeles för fort med tvåans napp och då kaskadkräks de efteråt.
    Om mina små inte rapat ordentligt så kräks de också massor efteråt. Rapar han ordentligt?
  • FruSen
    litetfröimagen skrev 2013-08-05 21:54:15 följande:
    Jag håller med dig Christi38!

Jag kände ofta att jag var tvungen att förklara varför vi flaskmatade och att folk tittade snett på mig för att jag inte ammade. Är det fler som upplevt detta?

Dom säger ju att alla kvinnor kan amma, jag köper fan inte det. Jag slet som ett djur och ammade i princip dygnet runt i tre och en halv månad men min mjölk kom aldrig igång. Önskar att sjukvården informerade kvinnor om att alla inte kan helamma så kanske man inte känt sig så pressad och värdelös.
    I efterhand önskar jag att jag gått över till flaskmatning tidigare, så jag hade kunnat ägna mig mer åt att knyta an till mitt barn istället för att oroa mig och stressa över om han fick tillräckligt med mat eller inte. 
    Jag upplever själv att jag möter färre negativa vibbar och blickar i och med att jag har tvillingar. Med äldsta dottern kämpade jag och slet i totalt 7 månader och hon åt aldrig från bröstet utan en massa krångel så om vi var någonstans hade jag med mig pumpad mjölk och gav i flaska. Riktigt omständigt. Då var det mer "Nämen va? Ammar du inte????" och jag upplevde, precis som du, att jag kände att jag var tvungen förklara.
    Nu är det mer "Inte ammar du eller? Nej, jag tänkte väl! Jag förstår att det inte går när det är två" 

Jag fattar inte att bvc lät mig hålla på så länge. Jag var ju helt knäckt, varenda besök handlade om detta krångel vid bröstet men ingen föreslog ersättning. Jag som förstagångsmamma var inte alls påläst om ersättning utan förlitade mig på bb och bvc som i princip menade att ersättning är en absolut sista utväg och inte alls ens i närheten av likvärdig bröstmjölken som ju är sååååå braaaaaaaaa. Man vill ju sitt barns bästa. Ingen hade pratat om ersättning på mvc eller på nån föräldrautbildning och jag vågade inte prova trots att jag många gånger tänkte tanken. Var rädd att bvc skulle bli arg på mig för att jag la ner amningsförsöken osv. Helt sjukt, usch så arg jag blir nu när jag tänker tillbaka på den tiden. 
    I mitt fall handlade amningssvårigheterna inte om för lite mjölk, jag har massor. Nej, dottern hade för kort tungband och kunde därmed inte suga...

Jag har så galet mycket mjölk och skulle utan problem kunna helamma tvillingarna (ja, om inte till och med trillingar) i minst 6 månader utan problem. Men jag själv gillar inte att amma, det tar tid och småttingarna dräller dessutom. Jag tycker inte det är det minsta mysigt, enbart jobbigt.
    Jag känner lite som du, med äldsta barnet önskar jag verkligen att jag lagt ner detta med bröstmjölken och försöken att amma långt tidigare.. Hela bebistiden var bara hemsk, inte alls sådär mysig och harmonisk som jag trodde den skulle vara.
    Nu med tvillingarna är det så annorlunda, jag fattar lite vad som menas med den här "bebisbubblan" för jag njuter verkligen av bebistiden
  • FruSen
    bennysson skrev 2013-08-09 06:45:59 följande:
    Behöver hjälp! Min son är 1,5 dygn gammal och får bara ersättning från start. Fick 15 ml igår var 4:e timma enl rekommendationer från BB. ökat till 20 ml idag. Han slukar det i ett nafs? Behöver han mer då? Han verkar inte helt nöjd . Men hur mycket vågar man ge? Magsäcken är ju inte så stor än...
    Vi fick "order" om att mata våra tvillingar var tredje timme. Men det kanske är annorlunda då våra är prematurer..? De var förvisso en månad gamla när vi hade dessa matningsrutiner.
    Men det låter ju inte som att han blir mätt tycker jag. Prova öka mängden lite i taget, överskottet kräks han upp. Alternativt prova ge tätare mål, var tredje timme istället tex
  • FruSen
    Beaniee skrev 2013-08-09 10:31:40 följande:
    FL är inga professionella barnskötare/sjukvårdspersonal. Jag personligen skulle aldrig gå på nått som kleti och pleti säger på ett forum. När det kommer till det viktigaste för bebisen, att hen får rätt mat och tillräcklig mkt mat.
    FL är toppen om man vill ha råd och tips om annat men är man osäker rådfrågar man dom som är utbildade och med års erfarenhet.
    När jag övergick till ersättning till mina tvillingar fick jag rådet av min bvc-sköterska att googla då jag frågade om råd kring ersättning mm. Så jag vänder mig inte till bvc i första hand när det gäller frågor och funderingar kring ersättning eftersom de har noll koll. Har även frågat 1177 som tycker jag bör prata med bvc. Woho!
  • FruSen
    lawendel skrev 2013-08-09 12:03:37 följande:
    Låter ju som en grymt okunnig Bvc sköterska bara. Så okunniga lär ju inte de flesta vara? Eller det hoppas jag verkligen inte iaf :)
    Vet inte om det rör sig om okunnighet utan det är mer "ja, du får läsa på paketen vad det står" och "du kan ju googla så hittar du nog svar". 
    Okunnighet eller en ovilja/otillåtenhet att prata och ge råd om ersättning. Vem vet, jag får i alla fall inte något svar. Gäller inte enbart min bvc-sköterska, de andra två på samma klinik ger samma svar, sköterskan på mitt förra bvc kunde inte (ville inte) heller prata om något som gällde ersättning...
    Budskapet där var dock väldigt tydligt: Amma, amma, amma.
  • FruSen
    S a n d r u s skrev 2013-08-23 10:21:20 följande:
    Hej allihopa! Jag måste bara fråga er som inte ammar, precis som jag, om nån känner sig förvirrad å glömsk? Har ju såklart hört att det lätt blir så om man ammar, men om man inte gör det då...?? Jag födde min lilla tjej i början på maj, snart 4 mån sen och jag är fortfarande totalförvirrad. Värre nu än under graviditeten. Ingenting tycks tas upp av min skalle. Minns inte va folk säger, vart jag lagt saker, saker jag ska göra... Tidsuppfattningen är helt borta, alla dagar, veckor, månader bara flyter ihop till en stor klump, kan inte hålla koll på när jag gjorde vad. Lite läskigt att inte känna igen sig själv. Jag kunde va lite virrig innan graviditeten åxå, men absolut inte i den här utsträckningen. Trodde att det skulle bli bättre efter förlossningen, men det har som sagt blivit värre. Nån som känner igen sig??
    Du är inte ensam!!
    Jag är nog snart dement. 
    Förvirringen som uppkom efter första dottern försvann aldrig och nu blev den än värre med tvillingarna!!
    Var lagom virrig under graviditeten men nu är det katastrofalt!
    Jag och min man har varit ett par i 12 år. Man tycker ju jag borde veta hans födelsedag tex Tungan ute
    Nåja, jag kom ihåg den på ett sätt, markerade klart och tydligt i kalendern att han fyller år den 19 augusti. Till jag blev informerad om att han minsann fyller år den 16'e...
    Om jag inte visste bättre hade jag nog gissat att en del av hjärnan försvann i samband med förlossningen.
    Jo, vi har dop om  en vecka (!), prästen ringde i torsdags (inför dopsamtal och sånt). Jag fattade inget, liksom vaddå ??? Aha, vi ska ha dop så snart?! Haha.
    Vi har inte ens skickat ut inbjudningskort liksom!!!
    Måste själv dubbelkolla med prästen på måndag vilken tid vi bokat kyrkan, om det var kl 13 eller när det nu var.. !
    ÅÅååh, vad tänkte vi på?! Vi är mitt uppe i en vardagsrumsrenovering, hemmet är ett totalt kaos och jag känner mig litegrann som en höna som gått vilse i storbondens förrådsboda liksom.  
  • FruSen
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 11:04:35 följande:
    Både på BVC och BB var de noga med att vattnet skulle kokas (i alla fall för nyfödda/under 4-6 månader), däremot fick jag inget vettigt svar på om pulvret måste upp till 70 grader.

Någon som använder flaskvärmare? Vilken rekommenderar ni?
    Jag kokar inte till mina små och dom är dessutom prematurer. 
    Skulle inte blanda pulvret med 70-gradigt vatten, det tar ju jättelång tid innan det svalnat till ättemperatur och småttingarna hinner ju skrika sig blå av hunger. Och varmhålla ersättning ska man ju inte göra så att blanda så lång tid i förväg är ju ingen bra idé.För mina små kan det ibland dröja 45 minuter innan dom tömt en flaska...
  • FruSen
    Fröken Söt skrev 2013-08-29 11:18:04 följande:
    Jag kyler i kallvattenbad, det tar 5-10 minuter.
    Annars tar det max 30 minuter i rumstemperatur, min kille sveper sedan flaskan på en halvtimme. Inte optimalt!

Jo, precis. 5-10 minuter är absolut för lång tid, tänker inte stå och vänta på att maten ska bli kall när dom vaknar mitt i natten och är hungriga...
  • FruSen

När man börjar med smakisar....
    Blandar man ut, tex potatis, med ersättning då?
    När dottern började med smakisar minns jag ärligt talat inte hur jag gjorde alls förutom att jag i början blandade ut med bröstmjölk. Gör man likadant när dom får ersättning?

• FruSen

Dessa funderingar har väl kommit upp tidigare i tråden tror jag. När ska man byta till nan 2 ??
    Mina töser är 6 månader och har sedan en månad ätit smakportioner (på bvc's och neo's rekommendation). Dom är glada i mat och äter mer och mer. I dagsläget stoppar jag efter ca 1-2 iskuber eller ½ burk, därefter får dom lite päron eller annan fruktpuré. Jag ger fortfarande en flaska ersättning efter varje mål mat. Dom får "smakportioner 2-3 ggr/dag, innan ersättningen.  
    Men hur gör man rent praktiskt, när är det ok att byta ut ett helt mål? Och jag antar att jag ska fortsätta med nan 1 sålänge som dom äter mestadels ersättning? För nan 2 är väl ett komplement till annan mat eller hur var det nu?
    Äldsta dottern ratade bröstmjölk och ersättning över en natt när hon var 7 månader. Hon totalvägrade, gick inte alls att få i henne så då provade vi välling vilket hon älskade. Har provat ge mina små en liten slurk välling och det verkade dom gilla. Måste man ge nan 2? Kan man fortsätta ge 1'an och sedan bara mat och välling istället?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...