Inlägg från: Tjolanta |Visa alla inlägg
  • Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta

Men det kan väl inte vara bara jag som flaskmatar här?

• Tjolanta
    sarawp skrev 2013-01-10 15:32:57 följande:
    Jag gör med !

Å sällskap! Vad kul Varför "valde" ni flaskan? Om man får fråga..
  • Tjolanta

Vad tråkigt när det inte fungerar min lilla somnade hela tiden och så hade hon så mycket hormoner i brösten så det gjorde ont när hon låg emot för att ammas. Bäst gick det att ligga i sängen å amma, men hur kul är det när man tex är på stan!? Tillslut skrek hon bara när hon lades till bröstet och det blev som en ond cirkel. Försökte pumpa ur men det är ju också en konst i sej.. Därför blev det ersättning. Började med baby semp som verkar fungera bra som sagt, huvudsaken de blir mätta!

• Tjolanta
    Alby skrev 2013-01-11 00:11:39 följande:
    Min dotter är snart 10 v, hon lärde sig aldrig riktigt sugtekniken och fick inte i sig tillräckligt med bröstmjölk. Jag har varit rätt ledsen över att det inte fungerade, det tjatas ju om hur bra bröstmjölken är... Men nu har jag börjat se fördelar med ersättning, hon blir alltid mätt, min man älskar att mata henne, på natten kan hon sova upp till fem timmar utan att äta. Vi kör med nan.

Ja det är jätteskönt på nätterna Min man tog henne nån natt så att jag skulle få sova ut. Det var superskönt! Han tycker också det är mysigt att få mata då han aldrig fick det med de andra två. Fungerar nan bra? Tycker Semper skummar så mycket, men annars är vi nöjda
  • Tjolanta
    Alby skrev 2013-01-14 23:35:44 följande:
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också.  Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.

vår lilla på 2 mån (fyllde igår ) Håller sig mätt oftast i MER än 4 timmar! Ibland 6-7 :-O Äter runt 120-150ml åt gången... Kan prova att ge henne med mindre mellanrum ca 3-4 timmar men då äter hon typ 30-40ml sen släpper hon å gallskriker!! Rapar lite å är sen nöjd.. Eller kanske får hon magknip av semper? Verkar annars nöjd och glad
  • Tjolanta

Varför ska man inte byta ersättning? Blev lite nyfiken Jo det är bra att hon håller sej ganska länge men blir orolig att hon inte får tillräckligt ändå Fast hon verkar nöjd och går upp i vikt Nätterna äter hon vid 1-2 sedan vid 6-7 tiden så man ska väl egentligen inte klaga.. Vissa nätter vaknar hon runt 4-5 å ska prata och ev bajsa Vem har lust att ligga och pladdra då liksom

• Tjolanta
    thezizzler skrev 2013-01-12 23:05:17 följande:
    Jag är i slutet av min graviditet just nu, första barnet, och kommer flaskmata för att jag kommer påbörja en medicinsk behandling ganska kort efter förlossningen.  Folk som frågat mig hur jag ska göra (om jag ska amma eller flaskmata) har jag svarat rakt på sak. Ingen har direkt blivit provocerad av det utan har förstått ''anledningen'' varför jag inte kommer göra det  (även om en del höjt på ögonbrynen). Eller är det provocerande att flaskmata om det visar sig att man faktiskt kan amma? (Jag vet ju faktiskt inte om jag kan göra det ännu eftersom barnet inte är fött ännu) 

Tänk att vissa förväntar sig att man både KAN och SKA amma.. Visst är bröstmjölk det bästa för sitt lilla barn men man måste själv må bra för att KUNNA vara en bra mamma. När amningen började strula för mig så sa BVC att sömn var viktigare än att sitta och pumpa ur var tredje timma. Jag tycker att det är positivt med flaskmatning då pappan kan mata också få lite egen mystid med den lilla. Tråkigt att inte kunna amma från start men självklart måste du ju få din behandling! Jag tycker att mammorna ska få välja själva om man ska amma eller inte. Men vissa GILLAR det INTE..
  • Tjolanta

Jag har ingen erfarenhet alls av ersättning direkt från start. Mina två första barn ammade jag helt från start då den första mjölken skulle vara SÅ BRA, men lik ändå har pojken allergier.. Ligger i generna på min sida tyvärr. Nu med nummer tre så funkade amningen som sagt inte alls efter ca 2v. började vi med ersättning. Tycker också att det är skönt med flaska På nätterna ger min make henne mat runt 1-2 då han ändå är vaken, sen äter hon inte förens tidig morgon och då går jag ändå upp för att väcka skolbarnen, dricka kaffe och äta frukost Lovely! VÄLKOMNAR ALLA TILL TRÅDEN

• Tjolanta
    Alby skrev 2013-01-14 23:31:03 följande:
    På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål. Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 

Konstigt att bvc sa att det ska gå 4 timmar emellan? Annars brukar det ju vara "fri tillgång"? Det sa hon till oss i alla fall Klart att bebisen ska äta mer om den behöver!
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...