• Anonym

Gå ner av enbart promenader

Jag undrar ungefärligt hur mycket per vecka det går att gå ner i vikt av endast promenader, 45 minuter varje eller varannan dag. Alltså raska/halvraska promenader så man blir svettig och trött. Lägg till en vanlig kost som oftast inte överskrider dagens kalorier.
    Förstår att det är svårt att ge exakta siffror, men ungefär hur mycker tror ni går?  

• Svar på tråden Gå ner av enbart promenader
  • Clotilda

Jag skulle gissa på inte mycket. Fysisk aktivitet kan visserligen öka på ämnesomsättningen men om du vill gå ner i vikt är det kosten som är det mest effektiva att satsa på. Däremot tror jag att dagliga promenader kan öka välmåendet och få en slags kedjeeffekt på hur man äter och att man däremot går ner i vikt.

• lövet2

Jag har en bekant som gått ner ca 30 kg under de senaste 2 åren. Hon har ätit ungefär som vanligt fast minskat rejält på godis och fika. Sedan har hon gått promenader. Från början kortare promenader varje dag och sedan längre promenader (45 - 60 min) varannan dag. Jag trodde faktiskt inte det skulle ha en sådan effekt, men det kanske beror på hur mycket övervikt man startar med ...

• Kjell2
    lövet2 skrev 2013-01-09 16:30:06 följande:
    Jag har en bekant som gått ner ca 30 kg under de senaste 2 åren. Hon har ätit ungefär som vanligt fast minskat rejält på godis och fika. Sedan har hon gått promenader. Från början kortare promenader varje dag och sedan längre promenader (45 - 60 min) varannan dag. Jag trodde faktiskt inte det skulle ha en sådan effekt, men det kanske beror på hur mycket övervikt man startar med ...

Att minska rejält på godis och fika ger ofta bra effekt.
  • Jemp

Det beror helt på person.
    Jag skulle inte gå ner ett skit av det. Är man helt stillasittande från början är det klart att man går ner.

• Anonym

Jag har tidigare ganska lätt gått ner i vikt, men då har jag tränat och ätit striktare kost. Den här gången kan jag inte träna, av olika anledningar, och måste förlita mig på promenader och bättre kost. Hittills äter jag inte för mycket mat eller för stora portioner (ibland till och med för lite), men dessvärre åker lite sötsaker ner. Jag har också ett väldigt stillasittande jobb så jag rör inte mycket på mig under en dag.

Mitt mål är att gå ner 5-6 kilo så det är inte mycket som måste bort.

• Kjell2
    Anonym skrev 2013-01-09 16:49:34 följande:
    Jag har tidigare ganska lätt gått ner i vikt, men då har jag tränat och ätit striktare kost. Den här gången kan jag inte träna, av olika anledningar, och måste förlita mig på promenader och bättre kost. Hittills äter jag inte för mycket mat eller för stora portioner (ibland till och med för lite), men dessvärre åker lite sötsaker ner. Jag har också ett väldigt stillasittande jobb så jag rör inte mycket på mig under en dag.

Mitt mål är att gå ner 5-6 kilo så det är inte mycket som måste bort.

Bättre kost och långa promneader är bra. Kör hårt.
  • elyse

Jag skulle inte gå ned nåt alls på det - det är vanlig vardagsmotion, typ vägen hem från jobbet, men om du är ovan vid att gå och har en del övervikt så lär du märka skillnad.  

• Michaela

Jag vägde 115 kg efter min graviditet... Och fortsatte göra i ett år efter... 
    Min normala vikt har alltid varit 62 kg... så snacka om smärtsam period.
    Men i december förra året började jag promenera... första dagen orka jag knappt 45 min, enligt min runkeeper app så blev det ca 8 km...
    Jag tänkte då bräcka detta med en mil dagen efter och det gjorde jag... sedan började jag på riktigt dag 3 gick jag 2 timmar resultat 1,7 mil. och så fortsatte jag. Jag hade en annan app, Viktkoll. Där skrev jag in resultat för varje vecka. Alltså mellan 1-2 kg nedgång när det var som sämst och 3- 4 när det var som bäst.
    Jag fick en riktigt snygg mage och en styrka och självförtroende som var på topp. jag nådde min målvikt på 5 månader och på köpet världens bästa självförtroende...
    Nu är jag gravid igen.. och fettet börjar samla sig... och mina promenader har uteblivit ett par månader men jag börjar så smått i morgon igen... jag vägra vara fett som en ko denna gången efter graviditeten.... utan jag ska ha max 5 kg kvar efter förlossningen! PUNKT
    Börja gå idag, ikväll... i med lurarna i öronen och starta appen RUNKEEPER, och mät dina framgångar dag för dag. Men det hjälper nog inte med en 30- 40 minuters promenad... ta fan och kör i 2-3 timmar och njut av den friska luften. Det gör en gott! Ta med mycket vatten och DRICK det rensar ut gifterna som samlas.! god luck och jag ser fram emot att få läsa mer om era framgångar!  

• Anonym (??)
    Michaela skrev 2013-01-09 17:04:07 följande:
    Jag vägde 115 kg efter min graviditet... Och fortsatte göra i ett år efter... 
    Min normala vikt har alltid varit 62 kg... så snacka om smärtsam period.
    Men i december förra året började jag promenera... första dagen orka jag knappt 45 min, enligt min runkeeper app så blev det ca 8 km...
    Jag tänkte då bräcka detta med en mil dagen efter och det gjorde jag... sedan började jag på riktigt dag 3 gick jag 2 timmar resultat 1,7 mil. och så fortsatte jag. Jag hade en annan app, Viktkoll. Där skrev jag in resultat för varje vecka. Alltså mellan 1-2 kg nedgång när det var som sämst och 3- 4 när det var som bäst.
    Jag fick en riktigt snygg mage och en styrka och självförtroende som var på topp. jag nådde min målvikt på 5 månader och på köpet världens bästa självförtroende...
    Nu är jag gravid igen.. och fettet börjar samla sig... och mina promenader har uteblivit ett par månader men jag börjar så smått i morgon igen... jag vägra vara fett som en ko denna gången efter graviditeten.... utan jag ska ha max 5 kg kvar efter förlossningen! PUNKT
    Börja gå idag, ikväll... i med lurarna i öronen och starta appen RUNKEEPER, och mät dina framgångar dag för dag. Men det hjälper nog inte med en 30- 40 minuters promenad... ta fan och kör i 2-3 timmar och njut av den friska luften. Det gör en gott! Ta med mycket vatten och DRICK det rensar ut gifterna som samlas.! god luck och jag ser fram emot att få läsa mer om era framgångar!  
    8 km på 45 min? Då måste du ha sprungit? Jag gick knappt 5 km på 50 min härromdan, och jag gick inte så värst sakta.

Men som svar på TS så tror jag att det går, om än långsamt. Satsar lite på samma sak då promenader är det ända jag hinner med i min vardag.

hoppas på -10 kg till sommarn iaf. men väger också 89 kilo till mina 168 cm så har ju lite att ta av!

Svar på tråden Gå ner av enbart promenader