• hellish89

hur lång tid tog första respektive andra förlossning?

Som rubriken lyder, hur lång tid tog din första respektive andra förlossning? Spännande och se om det är någon skillnad!

Min första förlossning tog ca 11 timmar från vattnet gick tills min son kom ut. Väntar mitt andra barn i februari, så kan inte jämföra än :)

• Svar på tråden hur lång tid tog första respektive andra förlossning?
  • SBM

Min första tog 1,5 n. Dom tog hål på hinnorna 25 min innan hon föddes. Hade dock haft pinvärkar i 2,5 dygn innan hon föddes så jag var redan inne på förlossningen några vändor innan hon föddes och denna gång vägrat åka hem då jag hade så ont.. hade värkar var 4:e minut utan att det hände något alls från tors morgon-lör em, men när första riktiga värken väl kom så gick det jättefort och kroppen hann inte med. (öppnades 6 cm på knappt 30 min, öppnades 10 cm på ca 1 h) Från öppen 1 cm till född dotter tog knappt 1,5 h.

Mitt andra barn tog 1 h och 20 min, hon är född 3 min efter att vattnet gått. Hade småkänningar/aningar om att det var på gång någon timme innan värkarna kom så vi hade ringt efter barnvakt och åkte in vid de första värkarna men inte heller nu var det igång riktigt men då det gick så fort och att jag blödde så kraftigt med barn nr 1 var vi lovade att komma in så fort jag anade något och fick stanna då personalen misstänkte att det skulle starta snart, vilket det också gjorde efter en timmes promenad. Så från öppen 1 cm till född dotter tog under 1,5 h.

• Isnogood

Dottern, från att vattnet gick till allt var klart= 5 minuter, 5 krystvärkar.
    -Vanlig förlossning 
    Sonen, från att vattnet gick till allt var klart= 3 minuter, 3 krystvärkar. 
    -Sätesbjudning, första värken= krystvärk= fötterna kom ut= vattnet gick.

I vår släkt har vi bråttom     

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Gaytjej

Jag tycker det är svårt att sätta en starttid för förlossningarna. Hur resonerar ni?

Min första började med vattenavgång men sedan tog det 1,5 dygn innan värkarna kom igång kl 23. Värkarna var 3 st/10 minuter med en gång men de blev glesare när vi kom in till förlossningen vid 02. Vi blev ombedda att försöka sova, men kl 05 kände jag att det inte gick längre. Då var jag öppen 7 cm och fick lustgas. Kl 06 började krystvärkarna och kl 07 var han ute.

Min andra förlossning började med små förvärkar (?) kl 12. Förvärkarna kändes lite lätt och kom ca 1-4/timme i ett dygn. Jag tvättade bilen och spelade fotboll med sonen bland annat. Efter ett dygn kom värkarna lite tätare, fast fortfarande bara ca 15 sek långa och inte onda. Vi ringde förlossningen som tyckte det var för tidigt att köra in. Vi valde att åka ändå men körde runt BB i två timmar innan vi gick in och satte oss i cafeterian. Klämde en bit smörgåstårta och pratade med min mamma som av en händelse råkade vara där :) Sedan gick vi upp till förlossningen,  men vid det laget var värkarna sgs helt borta och det kändes rätt segt att vi engagerat barnvakt och allt. Efter en timme med CTG blev jag undersökt - och var då helt öppen! Fick några värkar till, hinnorna togs så att vattnet gick och 10 minuter senare var hon ute.

Ska jag räkna med vad jag upplevde som förlossning så tog min första 8 timmar och min andra ca 30 minuter. Men räknar man från första känning så blir de ca 2 dygn respektive 1,5 dygn...?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Aaglars

1:a Från vattnet gick 6h

2:a Från första värken 6h

3:dje Från första värken 4h 

• MiaMarias

Första tog 7 timmar från första värken, år 2008.

Andra tog 4 timmar och 20 min från första värken, år 2013.

De fick ta hål på hinnorna båda gångerna på förlossningen. 

• MammanZ

Första barnet startade med värkar, från värkstart till bebis 49 timmar, trots värkstimulerande och tillslut sugklocka. 20 månader senare barn nummer 2, start med vattenavgång utan värkar, bebis på magen efter 5 timmar :) En tiondel av tiden!

• kitty3465

Första 14 timmar ingen höjdare krysta i en timma. Andra 4 timmar krysta 3 ggr :))))

• Älska livet som det är

Första hade jag värkar i 15 timmar och 57 min. Och två krystvärkar på 3 min sen va han ute:) andra förlossningen hade jag värkar 2 timmar och 56 min och 2 krystvärkar på 4 min. Sen va hon ute. Första hade jag epiduralbedövning. Andra förlossningen blev ingen smärtlindring.

• Älska livet som det är

Glömd skriva att jag har 15 månader mellan mina:)

Älska livet som det är skrev 2013-04-02 15:16:01 följande:
    Första hade jag värkar i 15 timmar och 57 min. Och två krystvärkar på 3 min sen va han ute:) andra förlossningen hade jag värkar 2 timmar och 56 min och 2 krystvärkar på 4 min. Sen va hon ute. Första hade jag epiduralbedövning. Andra förlossningen blev ingen smärtlindring.

• Tifastar

23 timmar från första värk

6 timmar från första värk.

Snacka om skillnad

• Johans Pillerill

Första tog 4h från första känning, andra tog 4,5h från första känning. Båda startade med värkar, vattnet kom först med barnet vid andra förlossningen.

• wannabemom

Första tog ca 12,5 timmar från första värken.

Andra tog ca 4,5 timmar från första värken.  

Noelle 2010-02-28, Milla 2011-07-05, BF 2013-10-06
  • isolande

Första förlossningen tog 4 dygn av helvetiska värkar, sen aktiv fas på 17 timmar. Vedervärdigt.

Andra började med förvärkar 2 dygn, sedan aktiv fas 10 timmar. Som en sommarbris i jämförelse med första.

• sasso78

Om man räknar från det att vattnet gick så första: drygt 27 timmar.
    Andra: 2 minuter

• Mellanmjölkens land

1an:
    Känningar på kvällen men visste inte om det var förvärkar eller riktiga värkar. Räknar man från att jag vaknade på morgonen med värkar var det 21-22h. 10h på förlossningen (var öppen 8cm när vi kom in) och ganska många krystvärkar.

2an: Hade misstankar under förmiddagen men sov middag utan problem. 7,5h från första riktiga verken efter sömn. Knappt 3h på förlossningen (var öppen 6cm när vi kom in) och 3 krystvärkar.

• momomo

Första barnet: 6 h från första riktiga värk

Andra barnet: 8 h efter vattenavgång, 2.5 h efter första riktiga värk

Svar på tråden hur lång tid tog första respektive andra förlossning?