• Wolfclaw

Kvinnor som "gör sig dumma"

Under flera av mina förhållanden har jag fascinerats lite av mina tjejer. Jag har aldrig haft någon direkt "könskamp" utan det har varit ganska jämställt utan att vi behövt dra för stora växlar på det. Allt har kommit av sig självt.

UTOM när det gäller teknisk och hantverk i hemmet. Då helt plötsligt har de fallit tillbaka till den stereotypa kvinnan som är total teknikanalfabet. Det finns heller inget intresse att lära sig:
    - Byta proppar
    - Skarva el-kabel
    - Spika fast en list
    - Spackla en vägg
    Ett par exempel på åtgärder vem som helst kan göra, eller lära sig att göra. Men varje gång det har varit något sånt har jag fått göra det för "du är ju bättre på det". En tjej sade t o m att jag som är kille är ju bättre på sånt. Jag har erbjudit dem att lära sig men ingen har varit intresserad, medan jag själv glatt tagit emot städtips och hur man bäst får bort vin från golvet eller kalk i vasken.

Jag har ännu inte vågat säga "men du som tjej är ju bättre på att tvätta och dammsuga..." Kanske ska pröva det nån gång :)

Nån som känner igen det? Eller är det bara en slump?

• Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"
  • Fia 28

Kanske du bara dejtar tjejiga-tjejer?
    Nu har jag inget proppskåp så några sånna behöver jag inte kunna byta, men resten hade jag nog klarat av med lite assistans.

• Tutten

Så är det!
    Jag som tjej är oxå sån... Förutom måla, spackla och tapetsera.

Det är killens grej att fixa det. Lik väl som det är tjejens "jobb" att byta lakan i sängen mm.

Sen finns det ju tjejer som är heeeelt emot könsindelade saker. Men dom har det säkert inte så i sitt hem heller =))     

• puss

Jag är jättetjejig. Men bara för det är jag långt ifrån obildbar. Det jag inte kan är jag fullt förmögen att lära mig.

• Wolfclaw
    Tutten skrev 2013-01-10 11:09:04 följande:
    Så är det!
    Jag som tjej är oxå sån... Förutom måla, spackla och tapetsera.

Det är killens grej att fixa det. Lik väl som det är tjejens "jobb" att byta lakan i sängen mm.

Sen finns det ju tjejer som är heeeelt emot könsindelade saker. Men dom har det säkert inte så i sitt hem heller =))     
    Fast det blir ju lite dumt om jag är på tjänsteresa och något händer och hon måste vänta tills jag kommer hem. Det jag verkligen stör mig på är oviljan att lära sig.
  • Dominant
    Wolfclaw skrev 2013-01-10 11:04:32 följande:
    Under flera av mina förhållanden har jag fascinerats lite av mina tjejer. Jag har aldrig haft någon direkt "könskamp" utan det har varit ganska jämställt utan att vi behövt dra för stora växlar på det. Allt har kommit av sig självt.

UTOM när det gäller teknisk och hantverk i hemmet.
    De kanske inte är intresserade av det eller så tycker de inte sådant är roligt. Det behöver inte vara någon mer komplicerad förklaring än så.

Jag förstår inte varför du blandar in jämställdhet i det. Kvinnor och män har vanligtvis olika intressen och olika färdigheter. Det är bara se på antagningarna till vårdprogram respektive teknik- eller byggprogrammen. Att du påstår att det inte är jämställd för det är ju bara löjeväckande. Varför måste kvinnor och män ha samma intressen? Vad har det över huvud taget med jämställdhet att göra?
  • puss

Jag kan
    Byta proppar
    Spackla och slipa
    Måla väggar tack och lister
    Tanka bilen
    Starta motorsåg
    Tapetsera
    Köra truck
    Backa bilen och fickparkera

Och jag är jättetjejig.

• Fridayyy

Äh, det är ju för att det är tråkigt att göra det. Samma sak som att tanka bilen...=) Stå där och frysa...

Här hemma byter alltid min man lakanen, har har längre armar och jag tycker det är tråkigt, inte han.

Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"