• Wolfclaw

Kvinnor som "gör sig dumma"

Under flera av mina förhållanden har jag fascinerats lite av mina tjejer. Jag har aldrig haft någon direkt "könskamp" utan det har varit ganska jämställt utan att vi behövt dra för stora växlar på det. Allt har kommit av sig självt.

UTOM när det gäller teknisk och hantverk i hemmet. Då helt plötsligt har de fallit tillbaka till den stereotypa kvinnan som är total teknikanalfabet. Det finns heller inget intresse att lära sig:
    - Byta proppar
    - Skarva el-kabel
    - Spika fast en list
    - Spackla en vägg
    Ett par exempel på åtgärder vem som helst kan göra, eller lära sig att göra. Men varje gång det har varit något sånt har jag fått göra det för "du är ju bättre på det". En tjej sade t o m att jag som är kille är ju bättre på sånt. Jag har erbjudit dem att lära sig men ingen har varit intresserad, medan jag själv glatt tagit emot städtips och hur man bäst får bort vin från golvet eller kalk i vasken.

Jag har ännu inte vågat säga "men du som tjej är ju bättre på att tvätta och dammsuga..." Kanske ska pröva det nån gång :)

Nån som känner igen det? Eller är det bara en slump?

• Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"
  • Fridayyy
    puss skrev 2013-01-10 11:19:30 följande:
    Fridayyy
    Såna män intresserar mig inte.

Nej, men det är ju bra för de tjejer som vill slippa skarva sladdar och dylikt.
  • fortsätt paddla

Får erkänna att jag inte efter 10 år inte lärt mig hur man sotar pannan.

• puss

Ju mer asocial man är desto mer färdigheter får man skaffa

• fortsätt paddla

Och sambon kan fortfarande inte telnr till barnens kompisar ..

• Simon 681

Hos oss är det tvärtom. Jag skulle nog kunna göra det mesta av det där, men min fru är mer teknisk och gillar att göra det, så hon får ofta göra det. Jag är sub-par på en hel del karlgrejer, typ bilar (får googla starkablar varje gång jag skall använda dem), snickerier, etc. Ibland låter jag andra, mer karliga karlar fickparkera åt mig om det är trångt och om de inte har just att se mig hålla på i 20 minuter. Sport som inte är MMA har jag ingen aning om, om det inte har stått på löpet i metro eller om tvn råkat hamna i sportnytt när frugan kanalsurfar i reklampausen i "antiques roadshow".

Framförallt, och det tror jag är en stor del av pusslet, så finns det ingen press på att jag skall lära mig. Hade jag behövt snickra ett tätt tak för att vi inte skulle bli sjuka så hade jag lärt mig det, även om det första försöket hade sett ut som Homer Simpsons kryddhylla. Det är nog det som många tjejer erfar. Efter ett haldant misslyckat försök gör någon annan det åt dem. Ser man det inte som ett alfahannahot och måste bemöta det därför vore det puckat att inte låta den andra personen jobba gratis åt en. 

• Fridayyy
    Simon 681 skrev 2013-01-10 11:33:20 följande:
    Hos oss är det tvärtom. Jag skulle nog kunna göra det mesta av det där, men min fru är mer teknisk och gillar att göra det, så hon får ofta göra det. Jag är sub-par på en hel del karlgrejer, typ bilar (får googla starkablar varje gång jag skall använda dem), snickerier, etc. Ibland låter jag andra, mer karliga karlar fickparkera åt mig om det är trångt och om de inte har just att se mig hålla på i 20 minuter. Sport som inte är MMA har jag ingen aning om, om det inte har stått på löpet i metro eller om tvn råkat hamna i sportnytt när frugan kanalsurfar i reklampausen i "antiques roadshow".

Framförallt, och det tror jag är en stor del av pusslet, så finns det ingen press på att jag skall lära mig. Hade jag behövt snickra ett tätt tak för att vi inte skulle bli sjuka så hade jag lärt mig det, även om det första försöket hade sett ut som Homer Simpsons kryddhylla. Det är nog det som många tjejer erfar. Efter ett haldant misslyckat försök gör någon annan det åt dem. Ser man det inte som ett alfahannahot och måste bemöta det därför vore det puckat att inte låta den andra personen jobba gratis åt en. 

Det bästa är ju att du ERKÄNNER som man att du inte klarar vissa saker. Det tycker jag många män har svårt för.
  • Tutten

Den kryddhyllan vill inte jag ha! hahaha

• hellokill3r

Min sambo var förut elektriker, och har nu bytt karriär och är datatekniker. Jag gör ingenting sånt hemma, han kan det bättre än mig av helt uppenbara skäl.

Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"