• Wolfclaw

Kvinnor som "gör sig dumma"

Under flera av mina förhållanden har jag fascinerats lite av mina tjejer. Jag har aldrig haft någon direkt "könskamp" utan det har varit ganska jämställt utan att vi behövt dra för stora växlar på det. Allt har kommit av sig självt.

UTOM när det gäller teknisk och hantverk i hemmet. Då helt plötsligt har de fallit tillbaka till den stereotypa kvinnan som är total teknikanalfabet. Det finns heller inget intresse att lära sig:
    - Byta proppar
    - Skarva el-kabel
    - Spika fast en list
    - Spackla en vägg
    Ett par exempel på åtgärder vem som helst kan göra, eller lära sig att göra. Men varje gång det har varit något sånt har jag fått göra det för "du är ju bättre på det". En tjej sade t o m att jag som är kille är ju bättre på sånt. Jag har erbjudit dem att lära sig men ingen har varit intresserad, medan jag själv glatt tagit emot städtips och hur man bäst får bort vin från golvet eller kalk i vasken.

Jag har ännu inte vågat säga "men du som tjej är ju bättre på att tvätta och dammsuga..." Kanske ska pröva det nån gång :)

Nån som känner igen det? Eller är det bara en slump?

• Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"
  • LinneaJosie

Jag kan göra det mesta som behövs göras hemma. Fast sladdragning är sambons område eftersom det är han som bryr sig om sladdarna. Själv skiter jag i dem och har således inte brytt mig om att lära det. När jag var yngre var jag bra på att låtsas vara dum rent allmänt. Det gjorde mig mer attraktiv. Gav upp det när jag blev lite äldre och slutade prioritera popularitet hos idioter.

• Målsmans underskrift

Jag tycker att alla hushållssysslor är tråkiga och då spelar det ingen roll om de är kvinnliga eller manliga. Men min sambo verkar tycka att de är roliga eftersom hen gör dem... så varför ska jag göra dem? Det är ju tråkigt och för mig ointressant att

laga mat
    fixa med bilen
    koppla in TV:n
    dammsuga
    bädda
    skarva elsladdar
    handla
    byta proppar
    diska

etc.
    etc.

Men som sagt, min sambo verkar tycka att det är sjukt intressant och kul. 

A change of speed, a change of style.
  • aftereight
    hellokill3r skrev 2013-01-10 11:38:59 följande:
    Min sambo var förut elektriker, och har nu bytt karriär och är datatekniker. Jag gör ingenting sånt hemma, han kan det bättre än mig av helt uppenbara skäl.
    Ungefär samma här, min man har elutbildning och jobbar med datorer och är duktig på sånt. Om vi tex får fel på datorn, då är det ju givet att han fixar det. Det känns inte särskilt effektivt att han ska sitta och lära mig hur man gör. Istället kan jag vika undan tvätt eller diska eller vad som helst under tiden. Då får vi båda mer tid till något roligt efteråt. Annars skulle allt ta dubbelt så lång tid. Sen att jag kan fixa många datorfel själv, och framför allt kan lära mig, det har inte så mycket med saken att göra. Gjorde ju det när jag var singel, genom att sitta och googla och lära mig på egen hand. Men varför ska jag sitta och googla och svettas i två timmar med ett problem som han löser på 5-10 minuter? Lite som inlägg #27 skrev så tappar man intresset för att lära sig sånt som maken/makan redan kan bra. Det är väl smidigare att försöka bli bra på något som han inte är bra på, så att man kompletterar varann och delar upp sysslorna. Jag kan inte heller se vad jämställdhet har med detta att göra. Om min man inte skulle ha datorkunskaper så skulle det kanske vara jag som löser datorproblem medans han diskar. Så jag tycker inte att det har så mycket att göra med kön, utan man är bra på olika saker bara.
  • giftfri
    YummyMami skrev 2013-01-10 11:39:46 följande:
    Jag har då inga problem att göra tekniska saker, kan till och med slå igång en tvättmaskin av hightec typ. Däremot verkar förvånadsvärt många män handfallna inför sådana maskiner.

Ja du har helt rätt, jag skulle då aldrig våga mig på att köra disk/tvättmaskin eller dammsugare.., hör jag bara dom nämnas så flyr jag å katterna till en säkrare plats, å återkommer inte förrän dom sakerna stälts undan eller tystnat...
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Ejder

Din kvinna vill att du ska vara en man. Du blir attraktivare i hennes ögon när du utför dessa manliga sysslor.

• UngSambo
    Dominant skrev 2013-01-10 11:10:48 följande:
    De kanske inte är intresserade av det eller så tycker de inte sådant är roligt. Det behöver inte vara någon mer komplicerad förklaring än så.

Jag förstår inte varför du blandar in jämställdhet i det. Kvinnor och män har vanligtvis olika intressen och olika färdigheter. Det är bara se på antagningarna till vårdprogram respektive teknik- eller byggprogrammen. Att du påstår att det inte är jämställd för det är ju bara löjeväckande. Varför måste kvinnor och män ha samma intressen? Vad har det över huvud taget med jämställdhet att göra?
    Fast det har väl ändå med genus att göra, du bygger ju bara på tesen ännu mer! VARFÖR har kvinnor och män olika intressen? För att vi är uppväxta med att killar gillar att spika och spela tv-spel, och tjejer tycker om att göra samma saker som mamma gör, leka med dockkök, det finns ju för fan dammsugare, symaskiner, strykjärn och strykbrädor i leksaksaffärerna som är rosa och lila! Du tror inte att det lite spelar in i våra vuxna liv?
  • Ejder
    UngSambo skrev 2013-01-10 16:14:19 följande:
    Fast det har väl ändå med genus att göra, du bygger ju bara på tesen ännu mer! VARFÖR har kvinnor och män olika intressen? För att vi är uppväxta med att killar gillar att spika och spela tv-spel, och tjejer tycker om att göra samma saker som mamma gör, leka med dockkök, det finns ju för fan dammsugare, symaskiner, strykjärn och strykbrädor i leksaksaffärerna som är rosa och lila! Du tror inte att det lite spelar in i våra vuxna liv?
    Det är en kombination givetvis men kvinnro kommer egenrellt att söka sig till kvinnliga intressen och män till manliga. Det sitter i generna. 
  • UngSambo

Tilläggas kan också att man enligt brandförsvaret inte ska skarva elkablar om man inte är utbildad elektriker så det är väl bara bra att vi inte gör :) (utom min morsa som ägnar somrarna åt att göra egna lamor och skär i varenda jävla kabel i alla lampor vi har på hela landstället)

Svar på tråden Kvinnor som "gör sig dumma"