• simmisen

Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.

Vi har en helt underbar liten kille på 18 månader. Fullfart dagarna i ända, men han sover så dåligt! Jag ska försöka fatta mig kort. Han har sedan han var 9 månader sovit väldigt dåligt, som det är nu så är han vaken mellan 2-4 timmar VARJE natt och vägrar sova. Vi har testat snart allt och justerat sömnen på dagen och läggningstider, men ingenting gör det bättre. I veckan skolades han in på förskola, och det har inte heller gjort det bättre. Sonen vaknar någon gång mellan 7-9 på morgonen, beroende på hur lång hans vakentid är på natten, sedan sover han en gång efter lunch, ca 11,30-13,00. Sedan lägger han sig för natten igen någon gång 19-19,30. Han äter bra på dagarna, frukost, lunch och middag och mellanmål där i mellan. Det syns på sonen att han inte får tillräckligt med sömn, mörk under ögonen, mer gnällig, ofta missnöjd. Vi har pratat med BVC om det men de säger att det kommer gå över när han börjat förskola, men just nu känns det hopplöst! Snälla, jag har funderat på allergier, han är ibland hård i magen, har VÄLDIGT torr hud och problem med klåda samt att ibland dyker eksem upp också. BVC viftar bara bort det när jag tagit upp det. Jag ska tillägga att han är inte ledsen på nätterna, utan ligger eller sitter mest i sängen, pratar lite, kastar om kring, vänder och vrider på sig. Han dricker 270 ml välling på natten, vi har tagit bort det ihopp om att han skulle sova på natten, men då vart det en enda kamp! Snälla, får vi inte sova snart så bryter vi ihop:/

• Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.
  • jimbo82

Ett tips är att ha honom i eget rum så han inte hör er

• Natulcien

Om BVC viftar bort dig så kan du väl gå vidare med det till någon annan? Han måste ju få sova.

Tills dess få ni väl se till att ta varannan natt, så att ni får sova varannan natt åtminstone.
    Sover han i er säng?

• Schack73

Vilken jobbig situation! Försök sova i skift eller att en av er sover nån annanstans 1 natt och så turas ni om. Testa om det blir bättre om han får sova en liten stund på em.

• simmisen

Självklart orkar vi! Glömde skriva, han sover i eget rum sen han var 7 månader, samsovning sover han ännu sämre av. Då vaknar han till oftare och kommer inte till ro. Vi ska till bvc den 23 på vaccination och läkarkontroll, så jag kommer att ta upp det igen.

• simmisen
    Schack73 skrev 2013-01-12 19:07:10 följande:
    Vilken jobbig situation! Försök sova i skift eller att en av er sover nån annanstans 1 natt och så turas ni om. Testa om det blir bättre om han får sova en liten stund på em.

Sambon sover nu på soffan på nätterna, han har tidiga mornar på jobbet. Sen avlastar han mig så mycket han kan vid ledighet och så. Vi har testat låta han ta en tupplur innan middagen, typ 20-30 minuter men det blev ingen förändring på sömnen, mer än en ledsen kille som ville sova mera.
  • jimbo82

Ett annat tips är att flytta hans säng , det kan oxå hjälpa , energizooner kan göra mycket , lite lavendelolja i ett glas med vatten stå i rummet är lugnande oxå

• Eleonor01

Prova lämna bort honom till mor eller farföräldrar över en natt å se vad som händer. Ibland gör de saker m dem som de aldrig gör m oss föräldrar :) kanske tom blir bättre när han kommer hem till er igen. Då får ni iaf en full natts sömn också :)

• simmisen
    jimbo82 skrev 2013-01-12 19:11:58 följande:
    Ett annat tips är att flytta hans säng , det kan oxå hjälpa , energizooner kan göra mycket , lite lavendelolja i ett glas med vatten stå i rummet är lugnande oxå

Tanken har faktiskt slagit mig att det kanske skulle funka eller hjälpa att flytta sängen, jag har inte gjort det men det är kanske värt ett försök?
  • simmisen
    Eleonor01 skrev 2013-01-12 19:12:28 följande:
    Prova lämna bort honom till mor eller farföräldrar över en natt å se vad som händer. Ibland gör de saker m dem som de aldrig gör m oss föräldrar :) kanske tom blir bättre när han kommer hem till er igen. Då får ni iaf en full natts sömn också :)

Han sov hos mormor och morfar inatt som var, då hade han sovit fram till kl två inatt och sen varit vaken till halv fem. Därför drar jag mig alltid för att fråga om nära och kära vill passa han så vi får sova en hel natt.
Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.