• simmisen

Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.

Vi har en helt underbar liten kille på 18 månader. Fullfart dagarna i ända, men han sover så dåligt! Jag ska försöka fatta mig kort. Han har sedan han var 9 månader sovit väldigt dåligt, som det är nu så är han vaken mellan 2-4 timmar VARJE natt och vägrar sova. Vi har testat snart allt och justerat sömnen på dagen och läggningstider, men ingenting gör det bättre. I veckan skolades han in på förskola, och det har inte heller gjort det bättre. Sonen vaknar någon gång mellan 7-9 på morgonen, beroende på hur lång hans vakentid är på natten, sedan sover han en gång efter lunch, ca 11,30-13,00. Sedan lägger han sig för natten igen någon gång 19-19,30. Han äter bra på dagarna, frukost, lunch och middag och mellanmål där i mellan. Det syns på sonen att han inte får tillräckligt med sömn, mörk under ögonen, mer gnällig, ofta missnöjd. Vi har pratat med BVC om det men de säger att det kommer gå över när han börjat förskola, men just nu känns det hopplöst! Snälla, jag har funderat på allergier, han är ibland hård i magen, har VÄLDIGT torr hud och problem med klåda samt att ibland dyker eksem upp också. BVC viftar bara bort det när jag tagit upp det. Jag ska tillägga att han är inte ledsen på nätterna, utan ligger eller sitter mest i sängen, pratar lite, kastar om kring, vänder och vrider på sig. Han dricker 270 ml välling på natten, vi har tagit bort det ihopp om att han skulle sova på natten, men då vart det en enda kamp! Snälla, får vi inte sova snart så bryter vi ihop:/

• Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.
  • 130214

Är han riktigt trött på kvällen? Han kanske behöver vara vaken lite längre för att vara till ro hela natten?

• simmisen
    130214 skrev 2013-01-12 19:19:05 följande:
    Är han riktigt trött på kvällen? Han kanske behöver vara vaken lite längre för att vara till ro hela natten?

Vi har testat att lägga han senare, vid åtta nio. Men samma sak varje natt. Sen var det en natt förra helgen, då sov han en hel natt! Somnade kl 20 och sov oavbrutet till 7,30. jag testade göra samma saker sova samma tider dagen efter ihopp om att det skulle fungera. Men det var bara en engångs företeelse.
  • syskonen

En viktig fråga som ni ska ställa er är om ni vill komma tillrätta med sömnen för hans del eller för er egen.
    Om han är mörk under ögonen borde det finnas dagar han inte är det så att du vet att det är sömnbrist och inte hur han ser ut. Är han gnällig varje dag eller bara ibland? Om det är bara ibland så är det viktigt att ni reder ut om det verkligen är sömnen som han är gnällig över och inte annat. Enklaste sättet är att föra en sömndagbok där du skriver upp de tider han sover.

Men det jag reagerar över är att ni verkar sakna rutiner och det kommer att göra allt så mycket värre. Det är bättre att du försöker se till att han vaknar samma tid oavsett hur natten varit och oavsett om det är helg.

Eftersom han är glad när han är vaken på natten kan det vara så att han helt enkelt inte behöver sova fler timmar än vad han gör. Men oavsett när ni testar gör det under flera månader så att nya rutiner hinner sätta sig!

• ModestyBlaze

Hej,

På det du beskriver låter som om han faktiskt har en ellergi av något slag. har ni provat själva att utesluta mjölk och gluten?
    Detta är vanligast, samt ägg och soya som många inte tål.

Ta kontakt med en allergi läkare tycker jag. Ta inte allergi medicin utan ta prover ordentligt. Har man dålig hy och hård i magen eller lös samt problem med sömn är det ofta tecken på överkänslighet mot födoämne. Även om vissa inte ens visar positivt på ett allergitest.

uteslutningsmetoden är bäst. men då måste ni utesluta i flera veckor typ en månad i alla fall. Ibland längre.

Vissa extremt känsliga tål inte ens havremjölk. Så gå över till rismjölk och mjölk/gluten/ägg/soya fritt och kör så en månad. Sen introducera ett vart efter som.

• simmisen
    syskonen skrev 2013-01-12 19:23:33 följande:
    En viktig fråga som ni ska ställa er är om ni vill komma tillrätta med sömnen för hans del eller för er egen.Om han är mörk under ögonen borde det finnas dagar han inte är det så att du vet att det är sömnbrist och inte hur han ser ut. Är han gnällig varje dag eller bara ibland? Om det är bara ibland så är det viktigt att ni reder ut om det verkligen är sömnen som han är gnällig över och inte annat. Enklaste sättet är att föra en sömndagbok där du skriver upp de tider han sover.Men det jag reagerar över är att ni verkar sakna rutiner och det kommer att göra allt så mycket värre. Det är bättre att du försöker se till att han vaknar samma tid oavsett hur natten varit och oavsett om det är helg. Eftersom han är glad när han är vaken på natten kan det vara så att han helt enkelt inte behöver sova fler timmar än vad han gör. Men oavsett när ni testar gör det under flera månader så att nya rutiner hinner sätta sig!

Tack för ditt svar. Han är inte alls mörk under ögonen hela tiden, utan det kommer på eftermiddagarna den senaste veckan. Det är inte varje dag han är trött-gnällig eller hur man ska säga. Tydliga rutiner har vi, förutom när det gäller att kliva upp på morgonen, eller ja nu den sista veckan har jag väckt han kl 7, för han ska på dagis till kl 9! Sen visar han inte tydliga trötthets tecken på kvällen, då är det ingen mening att lägga han. Vi har tydliga kvällsrutiner, middag 17, efter det lek, bad/Insmorning, borsta tänder, sångstund, sen välling och sova.
  • jimbo82

En allergi skulle visa sig på andra tider än bara dom tiderna på natten

• simmisen
    ModestyBlaze skrev 2013-01-12 19:27:07 följande:
    Hej,På det du beskriver låter som om han faktiskt har en ellergi av något slag. har ni provat själva att utesluta mjölk och gluten?Detta är vanligast, samt ägg och soya som många inte tål.Ta kontakt med en allergi läkare tycker jag. Ta inte allergi medicin utan ta prover ordentligt. Har man dålig hy och hård i magen eller lös samt problem med sömn är det ofta tecken på överkänslighet mot födoämne. Även om vissa inte ens visar positivt på ett allergitest.uteslutningsmetoden är bäst. men då måste ni utesluta i flera veckor typ en månad i alla fall. Ibland längre.Vissa extremt känsliga tål inte ens havremjölk. Så gå över till rismjölk och mjölk/gluten/ägg/soya fritt och kör så en månad. Sen introducera ett vart efter som.        

Hej! W hade korta skrikperioder som liten, så vi uteslöt all mjölk ur min kost (ammade), det vart ingen skillnad. Sedan har jag tagit upp med våran bvc om gluten, men det viftade hon bort eftersom W alltid gått upp bra i vikt. Men jag ska ta upp det igen nästa vecka, om man inte ska ringa barnmottagningen innan?
  • syskonen
    simmisen skrev 2013-01-12 19:28:54 följande:

Tack för ditt svar. Han är inte alls mörk under ögonen hela tiden, utan det kommer på eftermiddagarna den senaste veckan. Det är inte varje dag han är trött-gnällig eller hur man ska säga. Tydliga rutiner har vi, förutom när det gäller att kliva upp på morgonen, eller ja nu den sista veckan har jag väckt han kl 7, för han ska på dagis till kl 9! Sen visar han inte tydliga trötthets tecken på kvällen, då är det ingen mening att lägga han. Vi har tydliga kvällsrutiner, middag 17, efter det lek, bad/Insmorning, borsta tänder, sångstund, sen välling och sova.
    Jag har en diagnostiserad sömnstörning (DSPS) och tro mig när jag säger att det är just morgonen som är viktigast, det är den som styr kvällen och natten. Det är därför jag sa att ni ska ha samma tid oavsett tills hans kropp har fattat att man sover på natten...

Jag menar inte att han har en sömnstörning utan mer att han kanske är en av dem som har svårt att hitta sin rytm.

• Marie1983

Vad jobbigt för er! Jag reagerade direkt på natt-vällingen. Han är inställd på nattmaten och blir således hungrig varje natt. Efter maten får han förhöjt blodsocker och blir pigg. Vi har avvänjt vår dotter vid 6-7 mån. Det var ett par tuffa nätter med gråt och blödande mammahjärta. Men vi tröstade och fanns där för henne. Eter två nätter var det klart och då började tösen sova hela nätter.

Den finns inget fysiskt behov av nattmat efter 6 månaders ålder hos friska barn.

Kanske det kan vara lösningen?

Oavsett så önskar jag att det snart blir bättre för er, kämpa på!

Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.