• simmisen

Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.

Vi har en helt underbar liten kille på 18 månader. Fullfart dagarna i ända, men han sover så dåligt! Jag ska försöka fatta mig kort. Han har sedan han var 9 månader sovit väldigt dåligt, som det är nu så är han vaken mellan 2-4 timmar VARJE natt och vägrar sova. Vi har testat snart allt och justerat sömnen på dagen och läggningstider, men ingenting gör det bättre. I veckan skolades han in på förskola, och det har inte heller gjort det bättre. Sonen vaknar någon gång mellan 7-9 på morgonen, beroende på hur lång hans vakentid är på natten, sedan sover han en gång efter lunch, ca 11,30-13,00. Sedan lägger han sig för natten igen någon gång 19-19,30. Han äter bra på dagarna, frukost, lunch och middag och mellanmål där i mellan. Det syns på sonen att han inte får tillräckligt med sömn, mörk under ögonen, mer gnällig, ofta missnöjd. Vi har pratat med BVC om det men de säger att det kommer gå över när han börjat förskola, men just nu känns det hopplöst! Snälla, jag har funderat på allergier, han är ibland hård i magen, har VÄLDIGT torr hud och problem med klåda samt att ibland dyker eksem upp också. BVC viftar bara bort det när jag tagit upp det. Jag ska tillägga att han är inte ledsen på nätterna, utan ligger eller sitter mest i sängen, pratar lite, kastar om kring, vänder och vrider på sig. Han dricker 270 ml välling på natten, vi har tagit bort det ihopp om att han skulle sova på natten, men då vart det en enda kamp! Snälla, får vi inte sova snart så bryter vi ihop:/

• Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.
  • 1978

Fy vad jobbigt för er, allihop!

Precis som "syskonen" tror jag att morgonen är viktig. Vi märker skillnad i när och hur vårt barn (jämngammalt med din son) sover beroende på när vi går upp på morgonen. Middagslurens tidpunkt och längd påverkar inte alls lika mycket, om vi inte tar bort den helt. Om tiden då barnet vaknar skiljer sig så mycket som två timmar från olika dagar kan det kanske vara svårt att få till någon rytm.

• Natulcien
    1978 skrev 2013-01-12 21:00:54 följande:
    Fy vad jobbigt för er, allihop!

Precis som "syskonen" tror jag att morgonen är viktig. Vi märker skillnad i när och hur vårt barn (jämngammalt med din son) sover beroende på när vi går upp på morgonen. Middagslurens tidpunkt och längd påverkar inte alls lika mycket, om vi inte tar bort den helt. Om tiden då barnet vaknar skiljer sig så mycket som två timmar från olika dagar kan det kanske vara svårt att få till någon rytm.
    Ja, och jag har hört att när man behandlar folk med svåra sömnproblem så brukar en taktik handla om att man konsekvent ska väckas tidigt på morgonen, samma tid, en period, för att kunna sova på nätterna igen.
  • Aileen Allannah
    simmisen skrev 2013-01-12 19:31:23 följande:

Hej! W hade korta skrikperioder som liten, så vi uteslöt all mjölk ur min kost (ammade), det vart ingen skillnad. Sedan har jag tagit upp med våran bvc om gluten, men det viftade hon bort eftersom W alltid gått upp bra i vikt. Men jag ska ta upp det igen nästa vecka, om man inte ska ringa barnmottagningen innan?
    Uteslut inte gluten på egen hand, innan några prover är tagna. Glutenintolerans kan ha lite diffusa symptom, så ring barnmottagningen i morgon tycker jag, och be att få komma och lämna prover för både mjölk och gluten.
  • syskonen
    Natulcien skrev 2013-01-12 21:16:10 följande:
    Ja, och jag har hört att när man behandlar folk med svåra sömnproblem så brukar en taktik handla om att man konsekvent ska väckas tidigt på morgonen, samma tid, en period, för att kunna sova på nätterna igen.
    Det är det första man provar, sen följer kronoterapi i olika varianter...
    *been there done that*

På mig funkar det ett tag men så en gång i kvartalet ungefär så faller allt och jag är tillbaka på ruta ett igen...

• Archandra

Jag förstår precis hur TS känner sig. Min yngsta vaknade upp till elva gånger varje natt fram tills att hon var nio månader, men sen blev det stegvis bättre. Man blir verkligen knäpp av att inte få sova. När jag läser TS tänker jag främst två saker:

Det första är nattmatningen. Ett barn som är 1,5 år gammalt behöver normalt inte mat på natten, särskilt inte tung och svårsmält välling. Om barnet prompt vill ha något kanske ni kan testa att byta ut vällingen mot en flaska vatten och på sikt ta bort det också.

Det andra jag funderar på är sovtiderna. Visserligen är sömnbehov mycket individuellt, men en 1,5-åring behöver kanske elva timmars sömn per dygn. Det kanske skulle vara värt att under en längre tidsperiod (i alla fall några veckor) pröva att lägga barnet lite senare och väcka barnet vid samma tid varje morgon.

Min tanke är ett barnet kanske har för långa sovperioder. Om barnet har "sovtid" mellan sju på kvällen och åtta på morgonen (ungefär) och dessutom sover 1,5 timmar på dagen, känner jag spontant att det kanske inte är så konstigt att han är vaken ett par timmar på natten. Skulle barnet sova hela den tiden som beskrivs skulle det motsvara 14,5 timmar per natt. Drar man bort två till tre timmars nattlig vakentid från det känns sovtiden mer normal (åtminstone när jag jämför med mina egna barn). Då gäller det "bara" att se till att den vakna tiden är på dagen istället för på natten.

• Natulcien
    Archandra skrev 2013-01-12 21:31:41 följande:

Min tanke är ett barnet kanske har för långa sovperioder. Om barnet har "sovtid" mellan sju på kvällen och åtta på morgonen (ungefär) och dessutom sover 1,5 timmar på dagen, känner jag spontant att det kanske inte är så konstigt att han är vaken ett par timmar på natten. Skulle barnet sova hela den tiden som beskrivs skulle det motsvara 14,5 timmar per natt. Drar man bort två till tre timmars nattlig vakentid från det känns sovtiden mer normal (åtminstone när jag jämför med mina egna barn). Då gäller det "bara" att se till att den vakna tiden är på dagen istället för på natten.
    Håller med!

Kanske prova att lägga kl.20, väcka kl.07 och låta sova en timme på dagen (= 12 tim).
  • simmisen

Har läst alla svaren:) Ang. Natt vällingen så ska jag säga att vi tog bort natt målet helt när w var 7 månader! Sen hade han en envis virusinfektion i september och vi började ge välling på natten då igen, efter det har jag faktiskt knappt orkat ta kampen på natten om vällingen.

• simmisen

Archandra: tack för ditt svar:) när jDg funderar så sover han väldigt mycket utslaget på ett dygn! Vi har testat att lägga både 20 och 21, men då har vi inte väckt vid 7! Så från pch med imorgon har jag ställt klockan på 7.

• Pärla

Jimbo82: Hjälper verkligen lavendelolja?? Blir dem verkligen lugnare och kommer bättre till ro? Har hört det där av en bekant med, typ att jag skulle ta lite på min grabbs kudde, så att han sover bättre eller ja kommer till ro.
    Har inte testat än, men tänkte att det är värt och prova!

Svar på tråden Vi bryter snart ihop om vi inte får sova.